Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1.1 |
Aplicar efectivamente el conocimiento de las materias básicas, científicas y tecnológicas propias de la ingeniería |
| A4.8 |
Conocimiento y utilización de los principios de la resistencia de materiales (RI8) |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1.1 |
Aplica los principios de la resistencia de materiales.
| | A4.8 |
Realiza el análisis del sólido mecánico según las hipótesis de elasticidad.
Determina tensiones y deformaciones en campo elástico generadas en un sólido como consecuencia de las solicitaciones exteriores.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
T1. Introducció |
Conèixer l’àmbit d’aplicació de l’elasticitat i resistència de materials. Equilibri estàtic i elàstic. Definició de peça prismàtica. Concepte de tensió i deformació. El problema elàstic. Hipòtesi de l’elasticitat. |
T2. El Tensor de Tensions |
Components intrínseques del vector tensió. El tensor de tensions. Reciprocitat de les tensions tangencials. Lema de Cauchy. Canvi de sistema de referència. Tensions i direccions principals. El cercle de Mohr. Tensions tangencials màximes, tensions octaèdriques, tensor esfèric i desviador. Tensió plana. |
T3. El Tensor de Deformacions |
Concepte de desplaçament i de deformació. Deformació en un punt. Significat físic del tensor de deformació i de la matriu de gir. Components intrínseques del vector deformació. Correlació entre el tensor de tensions i el de deformacions. Tensor esfèric i desviador. Equacions de compatibilitat. Deformació plana. |
T4. Llei constitutiva o criteris de falla |
Llei de Hooke generalitzada. Mòdul transversal d’elasticitat. Llei de comportament. El problema elàstic. El problema tèrmic. Principi de Saint-Venant. Representació en el espai de les tensions principals. Superfícies de plastificació i trencament. Criteris de falla. Tensió equivalent, coeficient de seguretat i tensió de treball. |
T5. Conceptes bàsics de la Resistència de Materials |
Barra prismàtica. Plantejament general del model de barres. Tensions en la secció, concepte d’esforços. Diagrames d’esforços. Estructures isostàtiques i hiperestàtiques. |
T6. Esforç Normal |
Definició. Estat tensional de la tracció i compressió. Deformacions. Pes propi. Sistemes hiperestàtics. Tensions inicials i tèrmiques. |
T7. Cilindres i esferes de parets primes a pressió |
Equilibri d’una làmina de paret prima. Casos particulars per al càlcul de les tensions: anells, dipòsits cilíndrics i esferes. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sesión magistral |
|
29 |
29 |
58 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
14 |
14 |
28 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
12 |
24 |
36 |
Prácticas a través de TIC |
|
0 |
11 |
11 |
Atención personalizada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Descripció general de l'organització de l'assignatura, mètodes de treball i mètodes d'avaluació. |
Sesión magistral |
Desenvolupament del principals conceptes teòrics mitjançant tècniques TIC i pissarra. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Exposició pràctica dels conceptes adquirits a les classes magistrals mitjançant la resolució de problemes pràctics. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. |
Prácticas a través de TIC |
Resolució i visualització per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. Es realitzarà amb plataformes virtuals tipus Moodle. |
Atención personalizada |
Resolució de dubtes i explicació de conceptes no entesos. |
descripción |
Les consultes es realitzaran
presencialment o en línia utilitzant Microsoft Teams via cita prèvia amb el
professor (per correu electrònic o via Moodle, per exemple). L'horari
disponible de consultes del professor es definirà a principi de curs. Es
recorda a l'alumne la conveniència d'aprofitar aquestes hores. Tota la
informació de l'assignatura es publicarà via Moodle. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. |
20% |
Pruebas de desarrollo |
|
Dos exàmens parcials amb resolució de problemes i casos pràctics amb aplicació dels conceptes apresos a classe.
Primer examen: 40%.
Segon examen: 40% |
80% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
AVALUACIÓ CONTINUADA La nota mínima de la segona prova de desenvolupament (segon examen parcial) és un 3 per poder fer mitja amb les altres proves de l'avaluació continua. Per poder aprovar l'assignatura és necessari una nota mitjana igual o superior a 4 entre les dos proves de desenvolupament i haver entregat un mínim de problemes PBL. SEGONA CONVOCATÒRIA: En la 2ª convocatòria l'alumne s'examinarà del contingut global de l'assignatura en un únic examen (100 % de la nota). En el cas de que un alumne hagi participat activament en l'avaluació continua i sempre a criteri del professor, els resultats obtinguts de les proves d'avaluació durant el curs comptaran, si li són favorables, en la nota final de la segona convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista |
Básica |
L.Ortiz Berrocal , Elasticidad, McGraw-Hill, 1998
L.Ortiz Berrocal , Resistencia de Materiales, McGraw-Hill, 2002
Timothy A. Philpot, Mechanics of Materials. An integrated learning system, Wiley, 2008
S. De la Flor López, Apunts docents d'ELAR I, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Problemes Docents d'ELAR I, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Col·lecció de Problemes d'exàmens d'ELAR I, Interna URV, 2012
|
|
Complementaria |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
LABORATORIO DE ELASTICIDAD Y RESISTENCIA DE MATERIALES/20224105 | ELASTICIDAD Y RESISTENCIA DE MATERIALES II/20224107 | TEORÍA Y DISEÑO DE ESTRUCTURAS/20224118 | DISEÑO DE MÁQUINAS/20224122 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
MECÁNICA Y TEORÍA DE MECANISMOS I/20224103 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
FUNDAMENTOS FÍSICOS DE LA INGENIERÍA II/20224005 | FUNDAMENTOS MATEMÁTICOS DE LA INGENIERÍA I/20224006 | FUNDAMENTOS FÍSICOS DE LA INGENIERÍA I/20224004 | FUNDAMENTOS MATEMÁTICOS DE LA INGENIERÍA II/20224007 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|