DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ELASTICIDAD Y RESISTENCIA DE MATERIALES I Código 20224106
Titulación
Grado en Ingeniería Mecánica (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Prerrequisitos Per poder matricular-la, s'ha d'haver superat prèviament les assignatures "Fonaments Físics de l'Enginyeria I" (20224004) i "Fonaments Físics de l'Enginyeria II" (20224005)
Departamento Ingeniería Mecánica
Coordinador/a
MARCÉ NOGUÉ, JORDI
Correo-e jordi.marce@urv.cat
Profesores/as
MARCÉ NOGUÉ, JORDI
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante <div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:&nbsp;</b>Disseny, anàlisi i comprovació d’elements resistents com a base per a l’estudi d’estructures més complexes.</div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Aplicar efectivamente el conocimiento de las materias básicas, científicas y tecnológicas propias de la ingeniería
 A4.8 Conocimiento y utilización de los principios de la resistencia de materiales (RI8)
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Aplica los principios de la resistencia de materiales.
 A4.8 Realiza el análisis del sólido mecánico según las hipótesis de elasticidad.
Determina tensiones y deformaciones en campo elástico generadas en un sólido como consecuencia de las solicitaciones exteriores.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
T1. Introducció Conèixer l’àmbit d’aplicació de l’elasticitat i resistència de materials. Equilibri estàtic i elàstic. Definició de peça prismàtica. Concepte de tensió i deformació. El problema elàstic. Hipòtesi de l’elasticitat.
T2. El Tensor de Tensions Components intrínseques del vector tensió. El tensor de tensions. Reciprocitat de les tensions tangencials. Lema de Cauchy. Canvi de sistema de referència. Tensions i direccions principals. El cercle de Mohr. Tensions tangencials màximes, tensions octaèdriques, tensor esfèric i desviador. Tensió plana.
T3. El Tensor de Deformacions Concepte de desplaçament i de deformació. Deformació en un punt. Significat físic del tensor de deformació i de la matriu de gir. Components intrínseques del vector deformació. Correlació entre el tensor de tensions i el de deformacions. Tensor esfèric i desviador. Equacions de compatibilitat. Deformació plana.
T4. Llei constitutiva o criteris de falla Llei de Hooke generalitzada. Mòdul transversal d’elasticitat. Llei de comportament. El problema elàstic. El problema tèrmic. Principi de Saint-Venant. Representació en el espai de les tensions principals. Superfícies de plastificació i trencament. Criteris de falla. Tensió equivalent, coeficient de seguretat i tensió de treball.
T5. Conceptes bàsics de la Resistència de Materials Barra prismàtica. Plantejament general del model de barres. Tensions en la secció, concepte d’esforços. Diagrames d’esforços. Estructures isostàtiques i hiperestàtiques.
T6. Esforç Normal Definició. Estat tensional de la tracció i compressió. Deformacions. Pes propi. Sistemes hiperestàtics. Tensions inicials i tèrmiques.
T7. Cilindres i esferes de parets primes a pressió Equilibri d’una làmina de paret prima. Casos particulars per al càlcul de les tensions: anells, dipòsits cilíndrics i esferes.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1.1
A4.8
0.5 0 0.5
Sesión magistral
A1.1
A4.8
29 29 58
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1.1
A4.8
14 14 28
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A1.1
A4.8
12 24 36
Prácticas a través de TIC
A1.1
A4.8
0 11 11
Atención personalizada
0.5 0 0.5
 
Pruebas de desarrollo
A1.1
A4.8
4 12 16
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Descripció general de l'organització de l'assignatura, mètodes de treball i mètodes d'avaluació.
Sesión magistral Desenvolupament del principals conceptes teòrics mitjançant tècniques TIC i pissarra.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Exposició pràctica dels conceptes adquirits a les classes magistrals mitjançant la resolució de problemes pràctics.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable.
Prácticas a través de TIC Resolució i visualització per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. Es realitzarà amb plataformes virtuals tipus Moodle.
Atención personalizada Resolució de dubtes i explicació de conceptes no entesos.

Atención personalizada
descripción

Les consultes es realitzaran presencialment o en línia utilitzant Microsoft Teams via cita prèvia amb el professor (per correu electrònic o via Moodle, per exemple). L'horari disponible de consultes del professor es definirà a principi de curs. Es recorda a l'alumne la conveniència d'aprofitar aquestes hores. Tota la informació de l'assignatura es publicarà via Moodle.


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A1.1
A4.8
Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. 20%
Pruebas de desarrollo
A1.1
A4.8
Dos exàmens parcials amb resolució de problemes i casos pràctics amb aplicació dels conceptes apresos a classe.
Primer examen: 40%.
Segon examen: 40%
80%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

AVALUACIÓ CONTINUADA

La nota mínima de la segona prova de desenvolupament (segon examen parcial) és un 3 per poder fer mitja amb les altres proves de l'avaluació continua.

Per poder aprovar l'assignatura és necessari una nota mitjana igual o superior a 4 entre les dos proves de desenvolupament i haver entregat un mínim de problemes PBL.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

En la 2ª convocatòria l'alumne s'examinarà del contingut global de l'assignatura en un únic examen (100 % de la nota). En el cas de que un alumne hagi participat activament en l'avaluació continua i sempre a criteri del professor, els resultats obtinguts de les proves d'avaluació durant el curs comptaran, si li són favorables, en la nota final de la segona convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista


Fuentes de información

Básica L.Ortiz Berrocal , Elasticidad, McGraw-Hill, 1998
L.Ortiz Berrocal , Resistencia de Materiales, McGraw-Hill, 2002
Timothy A. Philpot, Mechanics of Materials. An integrated learning system, Wiley, 2008
S. De la Flor López, Apunts docents d'ELAR I, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Problemes Docents d'ELAR I, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Col·lecció de Problemes d'exàmens d'ELAR I, Interna URV, 2012

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
LABORATORIO DE ELASTICIDAD Y RESISTENCIA DE MATERIALES/20224105
ELASTICIDAD Y RESISTENCIA DE MATERIALES II/20224107
TEORÍA Y DISEÑO DE ESTRUCTURAS/20224118
DISEÑO DE MÁQUINAS/20224122

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
MECÁNICA Y TEORÍA DE MECANISMOS I/20224103

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FUNDAMENTOS FÍSICOS DE LA INGENIERÍA II/20224005
FUNDAMENTOS MATEMÁTICOS DE LA INGENIERÍA I/20224006
FUNDAMENTOS FÍSICOS DE LA INGENIERÍA I/20224004
FUNDAMENTOS MATEMÁTICOS DE LA INGENIERÍA II/20224007
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.