IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ELASTICITY AND STRENGTH OF MATERIALS I Code 20224106
Study programme
Bachelor's Degree in Mechanical Engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Prerequisites Per poder matricular-la, s'ha d'haver superat prèviament les assignatures "Fonaments Físics de l'Enginyeria I" (20224004) i "Fonaments Físics de l'Enginyeria II" (20224005)
Department Mechanical Engineering
Coordinator
MARCÉ NOGUÉ, JORDI
E-mail jordi.marce@urv.cat
Lecturers
MARCÉ NOGUÉ, JORDI
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information <div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:&nbsp;</b>Disseny, anàlisi i comprovació d’elements resistents com a base per a l’estudi d’estructures més complexes.</div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Consistently apply knowledge of basic scientific and technological subjects pertaining to engineering
 A4.8 Knowledge and use of the principles of strength of materials (RI8)
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Aplica els principis de la resistència de materials.
 A4.8 Realitza l'anàlisi del sòlid mecànic segons les hipòtesis d'elasticitat.
Determina tensions i deformacions en camp elàstic generades en un sòlid com a conseqüència de les solicitacions exteriors.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
T1. Introducció Conèixer l’àmbit d’aplicació de l’elasticitat i resistència de materials. Equilibri estàtic i elàstic. Definició de peça prismàtica. Concepte de tensió i deformació. El problema elàstic. Hipòtesi de l’elasticitat.
T2. El Tensor de Tensions Components intrínseques del vector tensió. El tensor de tensions. Reciprocitat de les tensions tangencials. Lema de Cauchy. Canvi de sistema de referència. Tensions i direccions principals. El cercle de Mohr. Tensions tangencials màximes, tensions octaèdriques, tensor esfèric i desviador. Tensió plana.
T3. El Tensor de Deformacions Concepte de desplaçament i de deformació. Deformació en un punt. Significat físic del tensor de deformació i de la matriu de gir. Components intrínseques del vector deformació. Correlació entre el tensor de tensions i el de deformacions. Tensor esfèric i desviador. Equacions de compatibilitat. Deformació plana.
T4. Llei constitutiva o criteris de falla Llei de Hooke generalitzada. Mòdul transversal d’elasticitat. Llei de comportament. El problema elàstic. El problema tèrmic. Principi de Saint-Venant. Representació en el espai de les tensions principals. Superfícies de plastificació i trencament. Criteris de falla. Tensió equivalent, coeficient de seguretat i tensió de treball.
T5. Conceptes bàsics de la Resistència de Materials Barra prismàtica. Plantejament general del model de barres. Tensions en la secció, concepte d’esforços. Diagrames d’esforços. Estructures isostàtiques i hiperestàtiques.
T6. Esforç Normal Definició. Estat tensional de la tracció i compressió. Deformacions. Pes propi. Sistemes hiperestàtics. Tensions inicials i tèrmiques.
T7. Cilindres i esferes de parets primes a pressió Equilibri d’una làmina de paret prima. Casos particulars per al càlcul de les tensions: anells, dipòsits cilíndrics i esferes.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1.1
A4.8
0.5 0 0.5
Lecture
A1.1
A4.8
29 29 58
Problem solving, exercises in the classroom
A1.1
A4.8
14 14 28
PBL (Problem Based Learning)
A1.1
A4.8
12 24 36
IT-based practicals
A1.1
A4.8
0 11 11
Personal attention
0.5 0 0.5
 
Extended-answer tests
A1.1
A4.8
4 12 16
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Descripció general de l'organització de l'assignatura, mètodes de treball i mètodes d'avaluació.
Lecture Desenvolupament del principals conceptes teòrics mitjançant tècniques TIC i pissarra.
Problem solving, exercises in the classroom Exposició pràctica dels conceptes adquirits a les classes magistrals mitjançant la resolució de problemes pràctics.
PBL (Problem Based Learning) Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable.
IT-based practicals Resolució i visualització per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. Es realitzarà amb plataformes virtuals tipus Moodle.
Personal attention Resolució de dubtes i explicació de conceptes no entesos.

Personalized attention
Description

Les consultes es realitzaran presencialment o en línia utilitzant Microsoft Teams via cita prèvia amb el professor (per correu electrònic o via Moodle, per exemple). L'horari disponible de consultes del professor es definirà a principi de curs. Es recorda a l'alumne la conveniència d'aprofitar aquestes hores. Tota la informació de l'assignatura es publicarà via Moodle.


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
PBL (Problem Based Learning)
A1.1
A4.8
Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. 20%
Extended-answer tests
A1.1
A4.8
Dos exàmens parcials amb resolució de problemes i casos pràctics amb aplicació dels conceptes apresos a classe.
Primer examen: 40%.
Segon examen: 40%
80%
Others  
 
Other comments and second exam session

AVALUACIÓ CONTINUADA

La nota mínima de la segona prova de desenvolupament (segon examen parcial) és un 3 per poder fer mitja amb les altres proves de l'avaluació continua.

Per poder aprovar l'assignatura és necessari una nota mitjana igual o superior a 4 entre les dos proves de desenvolupament i haver entregat un mínim de problemes PBL.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

En la 2ª convocatòria l'alumne s'examinarà del contingut global de l'assignatura en un únic examen (100 % de la nota). En el cas de que un alumne hagi participat activament en l'avaluació continua i sempre a criteri del professor, els resultats obtinguts de les proves d'avaluació durant el curs comptaran, si li són favorables, en la nota final de la segona convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista


Sources of information

Basic L.Ortiz Berrocal , Elasticidad, McGraw-Hill, 1998
L.Ortiz Berrocal , Resistencia de Materiales, McGraw-Hill, 2002
Timothy A. Philpot, Mechanics of Materials. An integrated learning system, Wiley, 2008
S. De la Flor López, Apunts docents d'ELAR I, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Problemes Docents d'ELAR I, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Col·lecció de Problemes d'exàmens d'ELAR I, Interna URV, 2012

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
ELASTICITY AND STRENGTH OF MATERIALS LABORATORY/20224105
ELASTICITY AND STRENGTH OF MATERIALS II/20224107
THEORY AND DESIGN OF STRUCTURES/20224118
MACHINE DESIGN/20224122

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
MECHANICS AND THEORY OF MECHANISMS I/20224103

Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF PHYSICS IN ENGINEERING II/20224005
FUNDAMENTALS OF MATHEMATICS IN ENGINEERING I/20224006
FUNDAMENTALS OF PHYSICS IN ENGINEERING I/20224004
FUNDAMENTALS OF MATHEMATICS IN ENGINEERING II/20224007
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.