DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS II Codi 20224107
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Mecànica (2010)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits Per poder matricular-la, s'ha d'haver superat prèviament les assignatures "Fonaments Físics de l'Enginyeria I" (20224004) i "Fonaments Físics de l'Enginyeria II" (20224005)
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
DE LA FLOR LOPEZ, SILVIA
Adreça electrònica silvia.delaflor@urv.cat
lluis.lopezdezamora@urv.cat
Professors/es
DE LA FLOR LOPEZ, SILVIA
LÓPEZ DE ZAMORA ENRICH, LUIS MARCOS
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Disseny, anàlisi i comprovació d’elements resistents com a base per a l’estudi d’estructures més complexes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A2.1 Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligat (G6)
 A5.4 Coneixements i capacitats per aplicar els fonaments de l'elasticitat i resistència de materials al comportament de sòlids reals (M4)
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica els fonaments de l'elasticitat i resistència de materials al comportament de sòlids reals.
 A2.1 Dissenya elements estructurals segons codis adequats.
 A5.4 Identifica i analitza les solicitacions i estats tensionals als quals estan sotmesos les estructures i els sistemes mecànics.
Analitza i calcula elements estructurals segons criteris de rigidesa i resistència.
Analitza l'estat tensional i de deformació mitjançant mètodes numèrics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
T1. Teoria General de la Flexió: anàlisi de tensions. Definicions. Diagrames en flexió. Llei de Navier per al càlcul de les tensions normals en flexió pura. Tensions en flexió simple. Tensions tangencials: fórmula de Colignon. Tensions principals en flexió simple. Dimensionat de barres en flexió simple. Anàlisi de seccions compostes.
T2. Teoria General de la Flexió: anàlisi de deformacions. Definicions. Mètode de la doble integració per al càlcul de les deformades. Efecte del esforç tallant. Aplicació al càlcul de bigues hiperestàtiques.
T3. Flexió Desviada i Flexió composta Definicions. Flexió desviada i flexió composta
T4. Torsió Torsió en barres rectes i de secció circular. Distribució de les tensions tangencials. Diagrames. Càlcul d’eixos de transmissió de potencia. Torsió hiperestàtica.
T5. Inestabilitat elàstica i vinclament. Definicions. Mètode d’Euler. Limitacions. Mètode X. Altres mètodes. Compressió excèntrica.
T6. Accions combinades Càlcul i disseny d’elements sotmesos a accions combinades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1.1
A2.1
A5.4
14 28 42
Sessió Magistral
A1.1
A2.1
A5.4
24 24 48
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.1
A5.4
14 14 28
Pràctiques a través de TIC
A1.1
A2.1
A5.4
0 12 12
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
A1.1
A2.1
A5.4
C1.4
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció general de l'organització de l'assignatura, mètodes de treball i mètodes d'avaluació.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable.
Sessió Magistral Desenvolupament del principals conceptes teòrics mitjançant tècniques TIC i pissarra.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exposició pràctica dels conceptes adquirits a les classes magistrals mitjançant la resolució de problemes pràctics.
Pràctiques a través de TIC Resolució per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. Es realittzarà amb plataformes virtuals tipus Moodle.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i explicació de conceptes no entesos.

Atenció personalitzada
Descripció
Les consultes es realitzaran al despatx 114. L'horari de consultes del professor es definira a principi de curs. Es recorda a l'alumne la conveniència d'aprofitar aquestes hores. Tota l'informació de l'assignatura es publicarà via Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1.1
A2.1
A5.4
Resolució per part de l'alumne de problemes complexes aplicant els conceptes teòrics i pràctics. L'alumne lliurarà un document escrit amb la resolució del problema plantejat que serà evaluable. 15-20%
Pràctiques a través de TIC
A1.1
A2.1
A5.4
Resolució per part de l'alumne de problemes simples aplicant els conceptes més bàsics teòrics i pràctics. Es realitzarà on-line amb plataforma tipus Moodle. 10-0%
Proves de desenvolupament
A1.1
A2.1
A5.4
C1.4
Dos exàmens parcials amb resolució de problemes i casos pràctics amb aplicació dels conceptes apresos a clase. 75-80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota mínima de la segona prova de desenvolupament (segon examen parcial) és un 3 per poder fer mitja amb les altres proves de l'avaluació continua. Per poder aprovar l'assignatura (avaluació continua), l'alumne haurà d'haver fet totes les proves avaluatives demanades durant el curs. També és necessari una nota mitjana igual o superior a 4 entre les dues proves de desenvolupament.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

En la 2º convocatòria l'alumne s'examinarà del contingut global de l'assignatura en un únic exàmen (100 % de la nota). En el cas de que un alumne hagi participat activament en l'avaluació continua i sempre a criteri del professor, els resultats obtinguts de les proves d'avaluació durant el curs comptaran, si li són favorables, en la nota final de la segona convocatòria.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista


Fonts d'informació

Bàsica L.Ortiz Berrocal , Resistencia de Materiales, Mc.Graw-Hill, 2002
Timothy A. Philpot, Mechanics of Materials. An integrated learning system , Wiley, 2008
, , ,
S. De la Flor López, Apunts docents de ELAR II, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Problemes Docents de ELAR II, Interna URV, 2012
S. De la Flor López, Col·lecció de Problemes d'exàmens de ELAR II, Interna URV, 2012

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I DISSENY D'ESTRUCTURES/20224118
DISSENY DE MÀQUINES/20224122

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LABORATORI D'ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS/20224105
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES II/20224104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA II/20224005
FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA I/20224006
FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA I/20224004
FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA II/20224007
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES I/20224103
ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS I/20224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent