DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PROJECTE INTEGRADOR II Codi 20224126
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Mecànica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
LÓPEZ DE ZAMORA ENRICH, LUIS MARCOS
Adreça electrònica lluis.lopezdezamora@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ DE ZAMORA ENRICH, LUIS MARCOS
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupament de la intuició al món de l'enginyeria estructural i coneixement de les principals tipologies resistents.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.6 Projectar elements de màquines i estructures basant-se en els mètodes de càlcul, els materials, la funcionalitat i els condicionants de fabricació
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B3.1 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Defineix la tipologia d'una estructura per a una aplicació estructural
 A1.6 Aplica els conceptes de síntesi i anàlisi estructural al projecte d'un conjunt d'elements resistents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el desenvolupament dels estudis
 B1.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat;
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Proposa al grup metes adequades i clarament definides
 B3.1 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible, en un entorn de relativa incertesa
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció i objectius de l'assignatura
2. Tècniques d'expressió oral i escrita 2.1. Tècniques d'expressió oral
2.2. Tècniques d'expressió escrita
3. Introducció als projectes de construcció 3.1. Definició, trets generals i específics
3.2. Estructura i contingut
4. Evolució històrica de l'enginyeria estructural 4.1. El món estructural anterior a la Revolució Industrial
4.2. El món estructural posterior a la Revolució Industrial
5. L'error a l'enginyeria estructural 5.1. Causes d'error
5.2. Casos pràctics
6. Els materials estructurals 6.1. Els materials estructurals clàssics
6.2. Els materials estructurals moderns
6.3. Tria de materials
7. El disseny conceptual en enginyeria estructural 7.1. Definició i importància
7.2. Elements que intervenen
8. Tipologia estructural 8.1. Definició i visió de conjunt
8.2. El suport
8.3. La biga
8.4. El pòrtic
8.5. La triangulació
8.6. L'arc
8.7. El cable
8.8. La placa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1.1
A1.6
B2.5
C1.3
C1.4
14 14 28
Avantprojecte
A1.1
A1.6
B1.2
B1.4
B2.3
B2.5
B3.1
B3.3
B4.1
B5.2
C1.3
C1.4
30 60 90
Atenció personalitzada
A1.1
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.6
3 6 9
Proves pràctiques
A1.1
A1.6
B1.2
B1.4
B2.3
B2.5
B3.1
B3.3
B4.1
B5.2
C1.3
C1.4
9 13 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'exposen els objectius de l'assignatura i l'organització de la mateixa quant a mètodes i avaluació.
Sessió Magistral Exposició del contingut teòric de l'assignatura.
Avantprojecte Resolució per part de l'alumne de pràctiques que involucren la posada en pràctica dels coneixements adquirits, la intuïció i creativitat i el treball en equip. Es farà èmfasi a la participació a classe i la seva relació amb la posterior presentació pública dels treballs.
Atenció personalitzada Tot i que el plantejament de l'assignatura és eminentment pràctic, en començar el curs s'establirà el mecanisme per resoldre els dubtes dels alumnes que ho requereixin.

Atenció personalitzada
Descripció
S'acordarà amb l'alumne el dia i l'hora de les consultes mitjançant email. També es poden resoldre dubtes un cop acabada cada sessió teòrica o pràctica.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.6
Exàmens d'avaluació dels conceptes exposats a les sessions teòriques. S'exigirà a l'alumne acreditar una nota mínima de 3,00 a l'avaluació de la part teòrica per a poder optar a aprovar l'assignatura. 25%
Proves pràctiques
A1.1
A1.6
B1.2
B1.4
B2.3
B2.5
B3.1
B3.3
B4.1
B5.2
C1.3
C1.4
*Realització de 3 Proves pràctiques individuals.
*Realització de 4 treballs de curs en grup, que consisteixen cadascun d'ells a concebre una estructura, assajar-la, presentar un informe i realitzar l'exposició pública del mateix.
75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per optar a aprovar l'assignatura és necessari haver assistit a les sessions pràctiques de l'assignatura.

Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic sols disposa d'una sola convocatòria d'avaluació. Els estudiants que matriculin aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.


Fonts d'informació

Bàsica J. E. Gordon, Estructuras o por qué las cosas no se caen, Calamar Ediciones, 2004
Mario Salvadori i Robert Heller, Estructuras para arquitectos, Nobuko, 2005

Complementària Eduardo Torroja Miret, Razón y ser de los tipos estructurales, CSIC, 2008
Florentino Regalado Tesoro, Breve introducción a las estructuras y sus mecanismos resistentes, CYPE Ingenieros, 2001
Heino Engel, Sistemas de estructuras, Gustavo Gili, 2001
Henry Petroski, La ingeniería es humana, Cinter Divulgación Técnica, 2007
Matthew Wells, Engineers. A history of engineering and structural design, Routledge, 2010

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I DISSENY D'ESTRUCTURES/20224118
PROJECTE INTEGRADOR III/20224127

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LABORATORI DE MÀQUINES I MECANISMES/20224102
LABORATORI D'ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS/20224105
ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS II/20224107
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES II/20224104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA II/20224005
FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA I/20224006
PROJECTE INTEGRADOR I/20224125
FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA II/20224007
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES I/20224103
ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS I/20224106
CIÈNCIA I TECNOLOGIA DE MATERIALS/20224112
 
Altres comentaris
Donada l'orientació al món estructural que té l'assignatura i el seu carácter integrador dels coneixements rebuts per l'alumne fins el moment, se li recomana molt especialment durant el desenvolupament del curs el portar al dia els coneixements relatius a Estàtica i Resistència de Materials.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent