DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PROJECTE INTEGRADOR II Codi 20224126
Ensenyament
Grau en Enginyeria Mecànica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
LÓPEZ DE ZAMORA ENRICH, LUIS MARCOS
Adreça electrònica lluis.lopezdezamora@urv.cat
franciscojavier.zamora@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ DE ZAMORA ENRICH, LUIS MARCOS
ZAMORA FERNÁNDEZ, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant <div>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:</div><div>Desenvolupament de la intuició al món de l'enginyeria estructural i coneixement de les principals tipologies resistents. <br /></div><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.6 Projectar elements de màquines i estructures basant-se en els mètodes de càlcul, els materials, la funcionalitat i els condicionants de fabricació
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant.
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment.
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius.
 B3.1 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B3.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B5.2 Assumir posicions emprenedores.
 B6.2 Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Defineix la tipologia d'una estructura per a una aplicació estructural
 A1.6 Aplica els conceptes de síntesi i anàlisi estructural al projecte d'un conjunt d'elements resistents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el desenvolupament dels estudis.
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip.
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Proposa al grup metes adequades i clarament definides.
 B3.1 Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col·labora activament en la planificació de la feina en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
 B3.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines.
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a prendre decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible, en un entorn de relativa incertesa
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B6.2 Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i en comprèn les causes. (Igualtat)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Presentació, introducció i objectius de l'assignatura
2. Tècniques d'expressió oral i escrita 2.1. Tècniques d'expressió oral
2.2. Tècniques d'expressió escrita
3. Materials estructurals moderns 3.1. Acer
3.2. Formigó armat
4. Tipologia estructural 4.1. Estructures de barres articulades
4.2. Cables sotmesos a tracció
4.3. Bigues
4.4. Pòrtics i arcs
5. L'error en enginyeria estructural 5.1. Aspectes generals de l'error
5.2. Causes d'error
5.3. Estudi de casos reals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1.1
A1.6
B2.5
14 14 28
Avantprojecte
A1.1
A1.6
B1.2
B2.3
B2.5
B3.1
B3.3
B4.1
B5.2
30 60 90
Atenció personalitzada
A1.1
0.5 0 0.5
 
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.6
3 6 9
Proves pràctiques
A1.1
A1.6
B1.2
B2.3
B2.5
B3.1
B3.3
B4.1
B5.2
9 13 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'exposen els objectius de l'assignatura i l'organització de la mateixa quant a mètodes i avaluació.
Sessió Magistral Exposició del contingut teòric de l'assignatura. És necessari portar al dia els coneixements d'Estàtica i Resistència de Materials per a la correcta comprensió d'aquesta part de l'assignatura.
Avantprojecte Resolució per part de l'alumne de pràctiques que involucren la posada en pràctica dels coneixements adquirits, la intuïció i creativitat i el treball en equip. Es farà èmfasi a la participació a classe i la seva relació amb la posterior presentació pública dels treballs.
Atenció personalitzada Tot i que el plantejament de l'assignatura és eminentment pràctic, en començar el curs s'establirà el mecanisme per resoldre els dubtes dels alumnes que ho requereixin.

Atenció personalitzada
Descripció

La via de comunicació serà el correu electrònic (lluis.lopezdezamora@urv.cat), mitjançant el qual es canalitzaran les consultes, les  quals també podran ser plantejades després de les classes.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.6
Exàmens d'avaluació dels conceptes exposats a les sessions teòriques. S'exigirà a l'alumne acreditar una nota mínima mitjana de 3,00 punts a l'avaluació de la part teòrica per a poder optar a aprovar l'assignatura. 35%
Proves pràctiques
A1.1
A1.6
B1.2
B2.3
B2.5
B3.1
B3.3
B4.1
B5.2
*Realització de 1 a 3 Proves pràctiques individuals, número que es concretarà en funció del calendari de cada curs. No es requereix nota mínima.
*Realització de 4 treballs de curs en grup, que consisteixen cadascun d'ells a concebre una estructura, assajar-la, presentar un informe i realitzar l'exposició pública del mateix. Es requereix una nota mínima mitjana de 4,00 punts a la part de treballs de curs.
65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per optar a aprovar l'assignatura és necessari haver assistit a les sessions pràctiques de l'assignatura, tot i que es permet la no assistència a un màxim de dos sessions, justificades o no. Superar aquest número, de forma justificada o no, implicarà la no superació de l'assignatura, per tractar-se d'una assignatura eminentment pràctica.

Malgrat que la part teòrica té una menor ponderació que la part pràctica en la composició de la nota final, el rang jeràrquic d'aquesta part és el mateix que el de la part pràctica i es requereix obtenir una nota mitjana mínima en aquesta part, sense la qual no podrà optar-se a aprovar l'assignatura. Els estudiants que es matriculin d'aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la taula.


Fonts d'informació

Bàsica Mario Salvadori i Robert Heller, Estructuras para arquitectos, Nobuko, Última edición disponible
J. E. Gordon, Estructuras o por qué las cosas no se caen, Calamar Ediciones, Última edición disponible

Complementària Eduardo Torroja Miret, Razón y ser de los tipos estructurales, CSIC, Última edición disponible
Florentino Regalado Tesoro, Breve introducción a las estructuras y sus mecanismos resistentes, CYPE Ingenieros, Última edición disponible
Heino Engel, Sistemas de estructuras, Gustavo Gili, Última edición disponible
Henry Petroski, La ingeniería es humana, Cinter Divulgación Técnica, Última edición disponible
Matthew Wells, Engineers. A history of engineering and structural design, Routledge, Última edición disponible

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I DISSENY D'ESTRUCTURES/20224118
PROJECTE INTEGRADOR III/20224127

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LABORATORI DE MÀQUINES I MECANISMES/20224102
LABORATORI D'ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS/20224105
ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS II/20224107
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES II/20224104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS FÍSICS DE L'ENGINYERIA II/20224005
FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA I/20224006
PROJECTE INTEGRADOR I/20224125
FONAMENTS MATEMÀTICS DE L'ENGINYERIA II/20224007
MECÀNICA I TEORIA DE MECANISMES I/20224103
ELASTICITAT I RESISTÈNCIA DE MATERIALS I/20224106
CIÈNCIA I TECNOLOGIA DE MATERIALS/20224112
 
Altres comentaris
Donada l'orientació al món estructural que té l'assignatura i el seu carácter integrador dels coneixements rebuts per l'alumne a segon curs del Grau, l'assignatura involucra en especial conceptes d'Estàtica i Resistència de Materials. Per tant, es recomana molt especialment que durant el desenvolupament del curs l'alumne porti al dia els coneixements relatius a aquestes dues matèries per tal d'assolir una bona comprensió dels conceptes teòrics.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent