DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 20224501
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Mecànica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes optatives 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits Per poder matricular l’assignatura de Pràctiques Externes, és requisit indispensable haver superat el 50% dels crèdits totals del grau.
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
FERRANDO PIERA, FRANCESC
Adreça electrònica silvia.delaflor@urv.cat
f.ferrando@urv.cat
cristinavictoria.urbina@urv.cat
francisco.huera@urv.cat
a.fabregat@urv.cat
marc.marin@urv.cat
Professors/es
DE LA FLOR LOPEZ, SILVIA
FERRANDO PIERA, FRANCESC
URBINA PONS, CRISTINA VICTORIA
HUERA HUARTE, FRANCISCO JAVIER
FABREGAT SANJUAN, ALBERT
MARÍN GENESCÀ, MARC
Web http://http://matrix.etseq.urv.es/practiques/
Descripció general i informació rellevant Les practiques es realitzen a l' estiu, fora del periode lectiu. En el cas que la dedicació del alumne en un quatrimestre no superi el 18 crèdits es podràn realitzar pràctiques externes a mitja jornada. Les pràctiques acadèmiques externes constitueixen una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants universitaris a les empreses i supervisada per les universitats. L'objectiu és permetre als estudiants aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica, afavorint l'adquisició de competències que els preparin per a l'exercici d'activitats professionals, facilitin la seva ocupabilitat i fomentin la seva capacitat d'emprenedoria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.3 Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat
 B1.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva
 B2.1 Capacitat d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions
 B2.2 Capacitat per a la direcció de les activitats objecte dels projectes d'enginyeria, vinculats a la professió d'enginyer industrial, especialitat en mecànica.
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B2.6 Motivar i transmetre entusiasme als altres
 B3.1 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria industrial, especialitat en mecànica (G4)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C2.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Culmina, en un entorn professional real, l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació.
Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'Enginyer Mecànic amb l'experiència directa en un entorn professional real.
Es familiaritza amb els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el desenvolupament dels estudis
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís
 B1.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte
 B2.2 Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat;
 B2.4 Participa activament en la distribució de les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
 B2.6 Desenvolupa estratègies per a involucrar a l’equip en la consecució dels objectius.
 B3.1 Entén la funció i la expectativa que te la societat de un enginyer i la expectativa que ha de tenir un enginyer de la societat
 B3.2 Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
 B4.3 En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible, en un entorn de relativa incertesa
 B5.3 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C2.1 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C2.2 Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El procediment per a l'assignació de pràctiques externes es detalla a la Guia de l'estudiant de PE que trobareu a la web de PE del Centre (http://matrix.etseq.urv.es/practiques/).


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 1 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
0 1 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
1 0 1
Estada de pràctiques
A1.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
0 288 288
Memòria
A1.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
0 9 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries -L' alumne formalitzarà els tramits oportuns amb la tècnica de suport a les pràctiques.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes -L' alumne trametra, via e-mail la Proposta de Treball, que consisteix en un informe (màxim 2 fulls) on exposi que fa l'empresa en la que farà les pràctiques i quedin ben clars els objectius que es proposes assolir durant aquest temps. Ha de tenir el vist i plau de teu supervisor. S'ha d’enviar abans d'una setmana desprès de començar l’ estada.
Estada de pràctiques Realització d’una estada de durada determinada en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes al Projecte Formatiu aprovat pel tutor.
Memòria Un cop acabat el període de practiques cal fer un informe detallat (màxim 15 fulls) de les tasques que s'han desenvolupat i com han contribuït a l'assoliment dels objectius inicials, així com també una descripció més exhaustiva de l'Empresa. Abans de remetre aquest informe al tutor cal que el vegi el supervisor de l'Empresa per tal d'evitar la divulgació d'aspectes confidencials de l'empresa.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El tutor concretarà les tasques de les pràctiques amb l’estudiant i l’empresa per tal de determinar si la descripció de les pràctiques s'ajusta al perfil i nivell de la titulació. Aquestes tasques es reflectiran al Projecte Formatiu on el tutor farà constar les accions de seguiment, segons es descriu a la guia de l'estudiant de PE.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A1.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2


L' avaluació externa la fa el el tutor de l' empresa i aporta el 40% restant de la qualificació.
40%
Memòria
A1.1
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
L' avaluació de les pràctiques la farà el professor tutor basant-se en la seva propia qualificació 60%. Aquesta qualificació s'obté a partir de la memòria que l'estudiant aporta al final de l'estada i de les eventuals observacions realitzades pel tutor en la visita al lloc de pràctiques. 60%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic sols disposa d'una sola convocatòria d'avaluació (per defecte al juny). Els estudiants poden anticipar la convocatòria al gener o endarrerir-la al setembre en cas necessari, fent la sol·licitud pertinent a la secretaria de l'ETSEQ. Els estudiants que matriculin aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.

En la valoració de les pràctiques es realitzarà una valoració de les diferents competències transversals i nuclears especificades a l' apartat de competències.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Les estades en pràctiques venen condicionades per diverses normatives extrenes a la Universitat i que estan actualment en revisió. Els procediments i condicionants es troben actualitzats a la web de l'Escola. Els suport administratiu per a les pràctiques del centre el porta Laura Cortés. practicas.etseq@urv.cat Les pràctiques optatives son una assignatura mes, i com a tal cal considerar-la en el còmput de dedicació de l' alumne en ECTS. Es preveu realitzar-les prioritariament fora del periode lectiu.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent