DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) EXPRESSIÓ GRÀFICA Codi 20234001
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
CARAZO TORRES, PAU
LÓPEZ SOLER, JOSE LUIS
Adreça electrònica jordi.gomis@urv.cat
carlos.turon@urv.cat
joseluis.lopezs@urv.cat
pau.carazo@urv.cat
Professors/es
GOMIS SÁNCHEZ, JORDI
TURON RODRIGUEZ, CARLOS
LÓPEZ SOLER, JOSE LUIS
CARAZO TORRES, PAU
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura servirà per interpretar, llegir i dibuixar la representació gràfica de tot tipus de projectes d'enginyeria industrial

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A2.1 Utilitzar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.
 A3.5 Capacitat de visió espacial i coneixement de les tècniques de representació gràfica, tant per mètodes tradicionals de geometria mètrica i geometria descriptiva, com mitjançant les aplicacions de disseny assistit per ordinador.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els principis bàsics de visió espacial i de les tècniques de representació gràfica, tant per mètodes tradicionals de geometria mètrica com de geometria descriptiva.
 A2.1 Coneix i aplica especificacions, reglaments i normes relacionades amb la representació gràfica d'equips i instal·lacions.
 A3.5 Coneix la normativa vigent.
Coneix i interpreta les projeccions cilíndrica, cònica i ortogonal.
Coneix i aplica els mètodes operatius.
Coneix i interpreta els conceptes de normalització de dibuixos i plànols.
Aplica la normalització en peces industrials.
Coneix i interpreta el dibuix isomètric i n'aplica els mètodes.
Coneix i interpreta els conceptes fonamentals de programes de DAO.
Aplica els programes de DAO.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
DIBUIX TÈCNIC. INTRODUCCIÓ. Projeccions i tipus, cilíndrica, ortogonal, obliqua, cónica, etc.
SISTEMA DIÈDRIC GENERALITATS, CUB DE PROJECCIONS. Croquis a ma alçada de peces simples, elecció de vistes minimes necessàries.
NORMALITZACIÓ ,FORMATS, LÍNIES I GRUIX, TIPUS DE ESCALES, ACOTACIÓ, SECCIONS. Principis bàsics i normativa. Metodologia. Criteris generals. Exercicis d'aplicació.
ELEMENTS NORMALITZATS A LA FABRICACIÓ INDUSTRIAL. Elements roscats, tipos de rosca. Exercicis d'aplicació.
SISTEMA AXONOMÈTRIC Sistemes de representació. Representació segons eixos. Dibuixar figures simples, polígons, circumferències en els tres plans.
ISOMETRIA Representació de peces.
REPRESENTACIÓ DE CANONADES Resolució de plànols isomètrics de canonades a la vista de plànols de planta.
DAO Eines informàtiques. Ordres bàsiques de representació en Autocad. Aplicació de fonaments teòrics a dibuix per ordinador.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1.1
A2.1
C1.4
12.5 18.75 31.25
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A2.1
C1.4
30 18.75 48.75
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
A2.1
C1.4
15 45 60
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1.1
A2.1
A3.5
4 0 4
Proves pràctiques
A1.1
A2.1
A3.5
B1.3
B5.1
B5.3
4 0 4
Proves pràctiques
A1.1
A2.1
A3.5
B1.2
B1.3
B1.5
B3.2
B5.1
B5.3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Resolució d'exercicis per part dels alumnes sota la supervisió del professor.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Resolució de pràctiques amb eines informàtiques.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Es resoldran dubtes i s'ampliarà el contingut sobre la teoria i exercicis plantejats, en el despatx del professor en les hores de consulta. Els dubtes es podran resoldre també, sempre que sigui possible, a través del Moodle o e-mail. Consultar hores d'atenció de cada professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1.1
A2.1
A3.5
Llliurament d'exercicis realitzats i demanats periòdicament. 15%
Proves pràctiques
A1.1
A2.1
A3.5
B1.3
B5.1
B5.3
Proves pràctiques de coneixements. 45%
Proves pràctiques
A1.1
A2.1
A3.5
B1.2
B1.3
B1.5
B3.2
B5.1
B5.3
Prova individual amb TIC 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova que serà compilació acadèmica de les proves anteriors.

Durant les proves avaluatives els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

No es permet arribar tard a les proves avaluatives. L'alumne que arribi un cop començada la prova es considerarà no presentat.


Fonts d'informació

Bàsica AENOR, NORMAS UNE SOBRE DIBUJO TÉCNICO, ,
DAVID CORBELLA BARRIOS, DIBUJO INDUSTRIAL, ,
RODRIGUEZ DE ABAJO, DIBUJO AXONOMETRICO, ,
GONZALEZ MONSALVE, DIBUJO INDUSTRIAL, ,

Complementària , Apunts proporcionats per professor, ,
, Internet, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent