Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria. |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria. |
| A3.7 |
Coneixement de les bases i fonaments biològics de l'àmbit vegetal i animal en l'enginyeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.2 |
Adaptar-se a condicions canviants. |
| B1.3 |
Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat. |
| B3.2 |
Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen. |
| B3.3 |
Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa. |
| B4.4 |
Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
| B5.1 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador. |
| B5.3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica correctament les bases i fonaments biològics de l'àmbit vegetal i animal en l'enginyeria.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
| | A3.7 |
Distingeix les característiques generals dels éssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics.
Coneix esquemàticament els principals tipus de biomolècules i macromolècules.
Comprèn com els organismes obtenen energia externa i la transformen per sintetitzar els seus components.
Descriu els tipus de cèl·lules, els components cel·lulars i les funcions que realitzen.
Comprèn com es reprodueixen els organismes i les bases de l'herència.
Coneix esquemàticament la classificació i les principals característiques estructurals dels organismes, des dels microorganismes als pluricel·lulars, com els fongs i els animals.
Coneix l'estructura i el funcionament de les plantes, així com la seva diversitat.
Utilitza els microscopis òptics i diferencia en una preparació els diferents tipus cel·lulars.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.2 |
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
| | B1.3 |
Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
| | B3.2 |
S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
| | B3.3 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B4.4 |
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
| | B5.1 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
| | B5.3 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció de l'assignatura
|
|
Bloc I: Bioquímica |
Tema 1. Aproximació bioquímica a l'estudi de la vida
Tema 2. Bioquímica estructural. Els components de la matèria viva i la relació estructura-funció.
Tema 3. Metabolisme i els cicles principals. Glicòlisi, Cicle de Krebs, Fosforilació oxidativa, Fermentació i Fotosíntesi.
Tema 4. Genètica molecular. Processos i molècules que emmagatzemen i transmeten la informació biològica. |
Bloc II: Biologia |
Tema 5. Característiques dels éssers vius. Nivells d'organització. Organització i components cel.lulars. Cicle cel.lular i cicles biològics.
Tema 6. Classificació dels organismes. Procariotes: principals característiques i tipus.
Tema 7. Els eucariotes. Origen. Principals característiques i grans grups de protistes.
Tema 8: Principals característiques i grans grups de fongs.
Tema 9: Principals característiques i grans grups de plantes.
Tema 10: Tema 8: Principals característiques i grans grups d'animals.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
44 |
1.5 |
45.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
1 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic en el laboratori, els coneixements teòrics de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes/ dubtes sorgits durant el curs |
Descripció |
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal, a hores convingudes. Envieu un e-mail als professors per concertar visita. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Dues proves que poden contenir preguntes de desenvolupament, preguntes curtes o preguntes tipus test per avaluar la part teòrica de l'assignatura. |
85% |
Proves mixtes |
|
Dues proves que contindran preguntes de la part de pràctiques: preguntes curtes, problemes i / o qüestions tipus test |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal de superar l'assignatura en primera convocatòria: 1) l'alumne haurà d'aprovar amb una nota mínima de 4.5/10, les dues proves mixtes (Bioquímica i Biologia) que avaluen la teoria de l'assignatura. Ambdues proves constitueixen el 85% de la nota final de l'assignatura. 2) haurà d'assistir obligatòriament al 100% de les pràctiques de laboratori. 3) haurà d'aprovar amb una nota mínima de 4,5/10 els dos qüestionaris (Bioquímica i Biologia) que avaluen les pràctiques de laboratori. Ambdós qüestionaris constitueixen el 15% de la nota final de l'assignatura. 4) haurà d'assolir una nota mínima de 5/10 punts en la suma de totes les parts Per tal de superar l'assignatura en segona convocatòria: S'hauran de recuperar les parts suspeses en primera convocatòria, tant de teoria com de pràctiques, amb una nota mínima de 4.5. S'haurà d'assolir una nota mínima de 5/10 punts en la suma de totes les parts. Si l'alumne no ha assistit a les pràctiques de laboratori, no podrà aprovar l'assignatura en segona convocatòria. Si l'alumne ha aprovat les pràctiques en primera convocatòria se li mantindrà la nota de pràctiques (15%). |
Bàsica |
Sadava et al., Vida: la ciencia de la biologia, 2009, Médica Panamericana
Mathews et al., Bioquímica, 2002, Addison Wesley
|
|
Complementària |
Alberts B., Introducción a la biología celular, 2011, Médica Panamericana
Nelson et al. , Principios de Bioquímica, 2005, Omega
Stryer et al., Bioquímica, 2007, Reverté
Voet et al., Fundamentos de bioquímica : la vida a nivel molecular, 2007, Médica Panamericana
Curtis, H., Biología, 2008, Médica Panamericana
Campbell, N., Biología, 2007, Médica Panamericana
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|