Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria. |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria. |
| A3.8 |
Coneixements bàsics de geologia i morfologia del terreny i la seva aplicació en problemes relacionats amb l'enginyeria. Climatologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses. |
| B1.2 |
Adaptar-se a condicions canviants. |
| B1.3 |
Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat. |
| B1.5 |
Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement. |
| B3.2 |
Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen. |
| B3.3 |
Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa. |
| B4.4 |
Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
| B5.1 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador. |
| B5.3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica correctament els coneixements bàsics de geologia i morfologia del terreny i la seva aplicació en problemes relacionats amb l'enginyeria. Climatologia.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
| | A3.8 |
Distingeix els processos geològics i geomorfològics.
Té nocions bàsiques de petrologia, estratigrafia, tectònica i processos superficials.
Identifica els diferents tipus de materials i estructures geològiques.
Adquireix les bases conceptuals i metodològiques de la agrometereología.
Entén la interacció dels factors edafoclimàtics i agrotecnológicos sobre la qualitat de les matèries primeres vegetals, tenint en compte la conservació del sòl i el medi ambient.
Aplica els coneixements sobre sistemes de reg i materials utilitzats en la seva instal·lació, per al disseny agronòmic i hidràulic del mateix.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
| | B1.2 |
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
| | B1.3 |
Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
| | B1.5 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
| | B3.2 |
S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
| | B3.3 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B4.4 |
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
| | B5.1 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
| | B5.3 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. ESTRUCTURA DE LA TERRA. GEOMORFOLOGIA I EVOLUCIÓ DEL RELLEU
2. EL SÒL. ESTUDI DELS FACTORS EDÀFICS
3.GEOTÈCNIA I FONAMENTS
4. ESTUDI DELS FACTORS CLIMÀTICS
|
1.1. Tectònica de plaques 1,2, Falles i plegaments 1.3. Classificació de les roques
2.1. El sòl 2.2. Constituents i propietats del sòl 2.3. Propietats dels sols 2.3 Ecologia del sòl 2.5 Qualitat dels sols: processos de degradació i bases per controlar-los 2.6. L'aigua en el sòl 2.7 classificació dels sòls: Soil Taxonomy
3.1. Partícules i materials del sòl 3.2. Tipus de sols des de el punt de vista Geotècnic 3.3. Corba granulomètrica 3.4.Estat de consistència del sols. Límits de consistència 3.5.Classificació dels sols en bases a la seva consistència 3.6. Influencia del sòl en la construcció de naus industrials agroalimentàries
4.1. El sol i l'atmosfera. 4.2. El clima agrícola 4.3. Classificacions climàtiques 4.4. Necessitats hídriques de les plantes 4.5. Influència del clima en la construcció de naus industrials agroalimentàries |
5. ADAPTACIÓ DE LES PLANTES AL ECOSISTEMA SÒL-ATMOSFERA |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
42 |
40 |
82 |
Treballs |
|
1 |
17 |
18 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
0 |
6 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicaran els continguts que figuren al programa de l'assignatura. Durant les classes la descripció dels continguts s'alternaran amb proposta de casos, discussió dels mateixos, debats, resolució de problemes en grups, etc. |
Treballs |
Presentacions i exposicions individuals per part dels alumnes de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor. |
Pràctiques a laboratoris |
Sessions de pràctiques al laboratori: sòls. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques a l'aula d'Agrometereologia |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada al alumne per qualsevol consulta o dubte |
Descripció |
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs. Consultes dubtes puntuals de l'assignatura: mail, Moodle Consulta dubtes temari: forma personalitzada despatx Mail: miriam.lampreave@urv.cat Despatx: 120 Departament Bioquímica i Biotecnologia Per consultes millor concertar dia i hora per mail |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització i presentació d'un treball en grup que es realitzarà amb recerca bibliogràfica científica, sobre temes proposats pel professor i que integrin els coneixements teòric-pràctics de l'assignatura.
Igualment es valorarà la participació de l'alumne en les exposicions de la resta de companys.
|
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Anàlisi de sòls al laboratori: Determinacions físiques i químiques e interpretació dels resultats. Avaluació a partir del lliurament d'informe dels resultats i amb preguntes sobre les pràctiques realitzades |
15% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Pràctiques a l'aula a través de TIC. Realització treball autònom/tutorat/individual amb dades climàtiques:
a. diagrama ombrotèrmic,
b. balanç hídric
c. fitxa hídrica, Integral tèrmica
|
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Diferents controls al llarg del curs sobre la teoria explicada a classe: qüestionaris/preguntes curtes |
50% |
Proves objectives de tipus test |
|
Exercicis a realitzar a l'aula i a casa |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Criteris d'avaluació de la segona convocatòria: Per l'avaluació de 2ª convocatòria, l'alumne s'haurà d'examinar de totes aquelles parts en les que no haurà tret un 4.5 com a mínim al llarg del curs en avaluació continuada. No obstant, el professor pot decidir canviar aquest criteri si considera que el treball de l'alumne en la globalitat del curs així ho mereix. En el cas dels treballs i presentacions suspeses, l'alumne podrà tornar-los a presentar en 2ª convocatòria fent les esmenes indicades pel professor. Queda limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA BASICA
- Seoánez Calvo, Marinao. Tratado de climatología
aplicada a la ingenierìa medioambiental: análisis climático: uso del
análisis climático en los estudios medioambientales. Mundi-Prensa.
2002
- FAO, World Referente Base for Soil Resources. World
Soil Resources Reports, FAO, 1998
- Porta i Casanellas, Jaume, Edafología: uso y protección
de suelos, Mundi-Prensa, 2014
- Poche, Rosa M., Problemes resolts d'hidrologia de
superfície, erosió i conservació de sols, Universitat de Lleida, 2011
- Meteorología y climatología. Zúñiga, Ignacio. Madrid :
Universidad Nacional de Educación a Distancia, cop. 2010
Post-2020
climate change regime formation. Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2013 |
Complementària |
|
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA EDAFOLOGIA
Edafologia
aplicada. Cobertera. Ed. Cátedra, Madrid. 1993. Edafología
: para la agricultura y el medio ambiente. Porta i Casanellas, Jaume. Madrid :
Mundi-Prensa, 2003 Duchaufour,
Manual de edafologia, 1987
Génesis
de los suelos. Gisbert, J. M.[Valencia] : Universitat Politècnica de València,
Servicio de Publicacion, 2002
World
Reference Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports. FAO, 1998
Soil
mineral-organic matter-microorganism interactions and ecosystem health :
ecological significance of the interactions among clay minerals, organic matter
and soil biota. Amsterdam [etc.] : Elsevier, 2002 Restauració
de terres : ecologia i recuperació de terres malmeses i degradades. Bradshaw,
A. D. Barcelona : Diputació. Servei del Medi Ambient, DL 1988 Soil
and water conservation in semi-arid areas. Hudson, Norman. Rome : FAO, 1987
Patrimoni
geològic de Catalunya . NUCHEDEL RIVERO, R, , ENRESA, Madrid, 2001 Clave
de los suelos españoles. Nieves Bernabé, Mario. Madrid : Mundi-Prensa, 1988
Cehegin
- 911 : Proyecto Lucdeme : Mapa de suelos. (Escala 1:100.000). [Madrid] : [Ministerio
de Agricultura Pesca y Alimentación] : Icona, 1987
Coy
- 932 : Proyecto Lucdeme : Mapa de suelos. (Escala 1:100.000). [Madrid] :
[Ministerio de Agricultura Pesca y Alimentación] : Icona, 1987 Fiñana
- 1012: Proyecto Lucdeme : Mapa de suelos. (Escala 1:100.000). [Madrid] :
[Ministerio de Agricultura Pesca y Alimentación] : Icona, 1987 El
suelo y los fertilizantes. Fuentes Yagüe, José Luis. Madrid : Ministerio de
Agricultura, Pesca y Alimentación : Mundi-Prensa, 1999
Guía práctica de la fertilización racional de los cultivos en
España Madrid : Ministerio de Medio Ambiente y MedioRural y Marino, Centro
de Publicaciones, DL 2010,
Prácticas de diagnóstico y fertilidad de suelos Valencia :
Editorial de la UPV, DL. 2004
Fundamentos,
aplicación y consecuencias del riego en la vid. Baeza, Lissarrague,
Nadal Montserrat, Lampreave, Miriam. Editorial Agrícola Española S.A, 2007
Anàlisi de sòls
Análisi
de sòls i foliars: Interpretació i fertilització. Villalbí Forcadell, Isabel.
Barcelona: Fundació Caixa de Pensions. 1988
Soil
sampling, preparation and Analysis. Kim H. Tan. 2º Ed. 2005
Agenda
de campo de suelos. Información de suelos para la agricultura y el medio
ambiente. Jaume Porta i Marta Lopez-Acevedo. Editorial Mundiprensa. 2005 Agenda
de campo de suelos. Información de suelos para la agricultura y el medio
ambiente. Jaume Porta i Marta Lopez-Acevedo. Editorial Mundiprensa. 2005 Enclyclopedia
of soil Science. Ward Chesworth. Springer 2008.
CLIMATOLOGIA
Enologia
avui, 2009, Efectes del microclima d'una parcel·la en la fisiologia de la
planta i composició del raïm: exemples a la Terra Alta i al Priorat ". Nadal,
M; , De Herralde, Edo, Aranda, Biel, Lampreave, Savé,R.Publicacions URV,
2010
Fisologia
de l'absorció en l'Ecosistema vitícola sòl-planta-atomesfera i repercussions en
la qualitat del raïm. Lampreave, Miriam, tesis doctoral, 2002
Iniciación
a la metereología aplicada. Naya, Antonio. Madrid : Penthalon, DL 1987
Iniciación
a la meteorología y la climatología. Fuentes Yagüe, José Luis. Madrid;
Barcelona [etc.] : Mundi-Prensa, 2000
Atles
Climàtic de Catalunya, , Universitat de Barcelona CLAVERO P. L,
MARTÍN-VIDE J., RASO J. M, , 1996
Atles
climàtic de Catalunya període 1961-1990. Institut Cartogràfic de Catalunya.
Barcelona : Generalitat de Catalunya, Departament de Política Territorial i
Obres Públiques, Institut Cartogràfic de Catalunya : Departament de Medi
Ambient, Servei Meteorològic de Catalunya, 2008
Clasificación
de los climas. Climas y tiempos de España, . Martin Vide, J., Madrid: Alianza
Editorial, 103-124 pp, 2001
Rainfall
distribution patternsand their change over time. Theoretical and Applied
Climatology. Ramos, M.C, . 69, 163-170pp. , 2001
MAPA,
Agroclimatologia de España, , MAPA
Manual
de climatología aplicada : clima, medio ambiente y planificación. Fernandez
García, Felipe. Sintesis, 1995.
Metereologia
agrícola i forestal a Catalunya, , DARP
Climate, Jackson, David, Wellington, N.Z. : Daphne Brasell
AssociatesLtd, 2001
Vegation-climate
interaction: how vegetation makes the global environment. Jonathan Adams.
Berlin; Springer; Chichester. 2007
Handbook of weather, climate, and water : dynamics, climate,
physical meteorology, weather systems, and measurement. Hoboken, N.J. : Wiley-Interscience, cop. 2003RECURSOS ELECTRÒNICS
www.sigpac.es,http://xarxes.meteocat.com/,http://www.ruralcat.net,http://cienciadelsuelo.es/index1.html,
Institut cartográfic de Catalunya,http://www.icc.es/portal, Instituto Geológico
y minero |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20234007 | QUÍMICA I/20234008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|