DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CARTOGRAFIA I TOPOGRAFIA Codi 20234102
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
LÓPEZ SOLER, JOSE LUIS
Adreça electrònica joseluis.lopezs@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ SOLER, JOSE LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant <div>Cal tenir en compte que en el curs 2020-2021 és possible que les assignatures s'hagin d'impartir en modalitat virtual o semipresencial. Segons evolucioni la situació, es podrà implantar una modalitat de docència híbrida, que implica una presencialitat adaptada amb preferència per les sessions de resolució de problemes i laboratoris CAD. És probable que les classes magistrals de teoria restin totes penjades al Moodle i que es valori la possibilitat de la presencialitat de l'alumne per fer classes de problemes i laboratoris de CAD on es puguin resoldre qüestions, dubtes i/o realitzar lliuraments de pràctiques.</div><div><br /></div><div> <p>El sistema d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21</p> </div><div><b><br /></b></div><div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL</b>: Aquesta assignatura servirà per confeccionar plànols topogràfics i editar tot tipus de cartografia oficial. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A2.4 Realitzar, redactar i signar mesuraments, segregacions, parcel·lacions, valoracions, taxacions, en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola.
 A2.5 Estar capacitat per a la preparació prèvia, concepció, redacció i signatura de projectes i estudis en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola que tinguin per objecte les accions esmentades en l'Ordre CIN/323/2009.
 A2.6 Dirigir l'execució de les obres objecte dels projectes, en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola.
 A4.9 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis d'aixecaments i replantejaments topogràfics, cartografia, fotogrametria, sistemes d'informació geogràfica i teledetecció en agronomia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.2 Assumir posicions emprenedores.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis de: Aixecaments i replantejaments topogràfics. Cartografia, Fotogrametria, sistemes d'informació geogràfica i teledetecció en agronomia.
 A2.4 Realitza lectures de planimetria. Interpreta plànols.
Utilitza taquímetres, estacions totals, GPS, etc.
Obté i interpreta plans topogràfics d’obtenció de corbes de nivell.
Coneix el sistema de coordenades UTM.
Realitza i comprèn perfils longitudinals i transversals.
Empra i fa servir nivell: clàssic i làser.
Realitza aixecaments de plànols per procediments clàssics: cintes, cadenes i esquadres.
 A2.5 Dissenya projectes mitjançant topografia.
 A2.6 Utilitza perfils topogràfics per a la valoració d'obres.
Replanteja obres a partir de plànol topogràfic.
 A4.9 Empra les magnituds de el sistema mètric decimal i mesures agràries.
Coneix i aplica el dibuix cartogràfic. Simbologia general i aplicacions.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.2 Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i mètodes, i experimenta amb procediments nous.
Analitza riscos i beneficis de la innovació.
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Principis teòrics de la topografia introducció a la representació de coordenades planes i esfèriques. Estudi de l'nivell òptic per al anivellament de maquinària industrial i la representació de perfils de el terreny.
TEMA 2. Projeccions topogràfiques estudi del geoide i el·lipsoide terraqüi. Representació de coordenades utm amb les seves diferents tipologies. Tipus de nord segons el tipus de cartografia.
TEMA 3. Generació i processament de dades estudi de l'taquímetre o estació total. Presa de dades en el terreny i obtenció de resultats amb el sistema manual i després amb llibreta electrònica.
TEMA 4. Disseny i presentació gràfica. representació gràfica de les dades de camp. Planimetria dels punts i corbes de nivell. Georefernciació els projectes topogràfics o industrials amb sistemes GPS + GLONASS. Certificacions de superfícies per peritatges, expropiacions...
TEMA 5. Estudi de terrenys. cota d'implantació d'un projecte. Càlcul de volumetries per secció pro mitjà de perfils transversals. Càlcul de volumetries per malles 3d. Formes de certificacions de partides d'obra.
TEMA 6. Càlcul de superfícies càlcul de superfícies per triangulació, per a distàncies i angles, sistema d'Heró i per Cad. Equivalències mètriques per certificacions .

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.4
B4.1
15 24 39
Sessió Magistral
A2.5
A4.9
B4.4
14 21 35
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2.4
A2.5
B4.4
30 45 75
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A2.4
A2.5
A2.6
A4.9
B3.2
B3.3
B4.1
B4.3
B4.4
B5.1
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultar hores d'atenció a l'alumnat que estaran indicades en l'espai Moodle o per correu electrònic a: joseluis.lopezs@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.4
B4.1
Exercicis individuals o en grup 35
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2.4
A2.5
B4.4
Prova individual de algunes de les materies impartides 30
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A2.4
A2.5
A2.6
A4.9
B3.2
B3.3
B4.1
B4.3
B4.4
B5.1
Proves amb preguntes i respostes breus sobre un aspecte concret. 35
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura



Fonts d'informació

Bàsica Serafín López-Cuervo y Estébez, Topografía, ,
Antonio Miguel González Cabezas, Lecciones de topografía y replanteos, ,


Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EXPRESSIÓ GRÀFICA/20234001


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EXPRESSIÓ GRÀFICA/20234001
MATEMÀTIQUES I/20234005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent