Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria. |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria. |
| A5.3 |
Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de modelització i optimització. |
| A5.7 |
Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis d'automatització i control de processos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.2 |
Adaptar-se a condicions canviants. |
| B1.3 |
Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat. |
| B3.2 |
Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen. |
| B3.3 |
Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa. |
| B4.1 |
Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments. |
| B4.4 |
Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
| B5.1 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador. |
| B5.3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Coneix, comprèn i utilitza els principis de: Equips i maquinàries auxiliars de la indústria agroalimentària. Automatització i control de processos.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Determina paràmetres d'ajust de controladors.
| | A5.3 |
Modelitza un procés químic senzill que relaciona els canvis en les variables de sortida d'un procés amb els canvis en les entrades.
Prediu (simula) el funcionament d'un procés.
| | A5.7 |
Estableix una estratègia de control adequada en un equip determinat atenent la seva integració en el procés global.
Discerneix la combinació òptima de variables controlables i manipulables.
Redueix les interaccions entre llaços de control.
Analitza els llaços de control proposats per determinar la seva robustesa.
Ajusta els paràmetres dels controladors de forma analítica.
Comprèn el funcionament dels equips d'instrumentació.
S'inicia en el control digital de processos.
Coneix els principis de funcionament de la instrumentació industrial.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.2 |
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
| | B1.3 |
Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
| | B3.2 |
S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
| | B3.3 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B4.1 |
Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
| | B4.4 |
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
| | B5.1 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
| | B5.3 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIO |
Objectius i introducció al curs. Bibliografia. Incentius per a controlar un procés agroalimentari. Classificació de las variables de procés. Elements en el disseny d’un sistema de control. |
INSTRUMENTACIÓ DE PROCESSOS INDUSTRIALS |
Adquisició de dades de procés i el seu tractament. Mesuradors i tipus de mesuradors emprats en control de processos. Senyals emprades i transmissors de senyal. Elements finals de Control. |
MODELAT DE PROCESSOS I SIMULACIÓ |
Desenvolupament de models matemàtics per a propòsits de control. Solucions analítiques i numèriques.
Comportament dinàmic de sistemes de primer y segon ordre.
Identificació de processos.
|
ANÁLISI DEL COMPORTAMENT DINÁMIC DE PROCESSOS CONTROLATS |
Introducció als sistemes de control feedback (retroalimentació). Comportament dinàmic de processos amb control feedback.
Tipus de controladors i ajust dels seus paràmetres
|
ALTERNATIVES AL LLAÇ BÀSIC DE CONTROL En FEEDBACK |
Control de compensació de temps mort i resposta inversa, selecció i subhasta. Control en cascada i control inferencial. Control en rang dividit. Control en Feed Fordward (en avanç) i control de relació |
CONTROL DE PLANTES INDUSTRIALS |
Integració de llaços de control individuals n el sistema de control de la planta. Interacció i desacoblamernt de llaços de control. Configuracions típiques de control de diferents operacions emprades en la indústria química i/o agroalimentària (bescanviadors de calor, reactors/fermentadors, columnes, etc.).
Sistemes avançats de control. Control de supervisió, control adaptatiu i control de previsió.
Control de processos en etapes. PLC i temporitzadors
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
24 |
36 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0.5 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
A1.1 | A1.2 | A5.3 | A5.7 | B1.2 | B1.3 | B3.2 | B3.3 | B4.1 | B4.4 | B5.1 | |
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat
Es realitzaran exercicis d’adquisició i tractament de dades. Simulació analògica de processos amb i sense control. Disseny i ajust pràctic d'un control de nivell de líquid en un tanc.
|
Atenció personalitzada |
Resolució de consultes i dubtes individualment per cada alumne en el despatx del professor. |
Descripció |
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixents tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor.
L'horari i el lloc d’atenció es comunicarà oportunament a traves de MOODLE.
Malgrat no es necessari avisar amb antelació, és recomanable concertar cita per correu electrònic
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre.
Es proposarà una activitat setmanal a classe de problemes que es lliurarà per la seva correcció i avaluació.
|
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Proves que inclouen activitats realitzades en el laboratori o casos a resoldre.
L'alumne lliurarà un informe per practica realitzada i aquesta serà corregida i avaluada.
Al final del període d'impartició de l'assignatura, es realitzarà un examen individual
|
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es realitzaran DUES proves presencials d'avaluació que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret.
L'alumne ha de respondre de manera directa i raonada mitjançant els coneixements que té sobre la matèria.
Cadascuna de les proves te un pes del 30% sobre la nota final de l'assignatura
|
30% + 30% |
Proves pràctiques |
A1.1 | A1.2 | A5.3 | A5.7 | B1.2 | B1.3 | B3.2 | B3.3 | B4.1 | B4.4 | B5.1 |
|
Encàrrec de disseny d’una planta de procés (API) o activitat substitutòria |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21 No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura Important alumnat que cursa el GTBA: no aplica el 15% de la nota procedent de l'API o de l'activitat alternativa i l'avaluació quedarà repartida de la manera següent: - DOS exàmens parcials 2x35% (70%)
- Exercicis a classe/casa lliurables 15%
- Laboratori experimental 15%
No es permetrà en cap cas l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. La realització de les pràctiques de laboratori i problemes a l'aula és un REQUISIT INDISPENSABLE per tal de ser avaluat en qualsevol de les dues convocatòries de l'assignatura. Donat que s'han transferit objectius fonamentals de configuració de control en un procés a l'avantprojecte, aquesta nota sempre es tindrà en compte en el càlcul de la nota final de l'assignatura independentment de si baixa o no la mitjana. La segona convocatòria contempla la realització d'una única prova d'avaluació total i exhaustiva dels diferents conceptes inclosos en el contingut de l'assignatura. L'avaluació d'aquesta prova substituirà el resultat de les dues proves d'avaluació presencials i es mantindrà l'avaluació obtinguda en les activitats de "Resolució de problemes" i "practiques de laboratori" . A la segona convocatòria es pot tenir en compte la nota assolida en "Encàrrec de predisseny d'una planta" si aquest fet millora la nota de l'alumne. La realització de les practiques de laboratori és requisit indispensable per ser avaluat en la segona convocatòria. |
Bàsica |
Stephanopoullos, G., An Introduction to Theory and Practice, , 1984
Ollero de Castro, Pedro, Control e Instrumentación de Procesos Químicos, , 1997
|
|
Complementària |
|
Dale E. Seborg, Duncan
A. Mellichamp, Thomas F. Edgar , Francis J. Doyle III , Process Dynamics and
Control, John Wiley & Sons Ltd, 2004 Standarts and
Recommended Practices for Instrumentation and Control. I.S.A , , Terry L. M. Bartelt, Instrumentation and
Process Control , Delmar Cengage Learning , 2006 Carlos A. Smith, Armando B. Corripio,
Principles and Practices of Automatic Process Control , Wiley, 2005
Wolfgang Altmann,
Practical Process Control for Engineers and Technicians , Newnes , 2005 William C. Dunn, Fundamentals
Of Industrial instrumentation and process control McGrawHill, 2005 |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DISSENY DE PROCESSOS DE SEPARACIÓ/20234114 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EXPRESSIÓ GRÀFICA/20234001 | COMPUTACIÓ EN ENGINYERIA DE PROCESSOS/20234002 | FÍSICA/20234003 | FISICOQUÍMICA/20234004 | MATEMÀTIQUES I/20234005 | QUÍMICA I/20234008 | QUÍMICA II/20234009 | FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20234116 | MATEMÀTIQUES II/20234006 | ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20234110 | FONAMENTS DE LA PRODUCCIÓ D'ALIMENTS/20234115 | ENGINYERIA TÈRMICA/20234119 | CINÈTICA DE BIOPROCESSOS I ENGINYERIA DE REACCIÓ/20234127 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|