Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria. |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria. |
| A4.5 |
Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis d'identificació i caracterització d'espècies vegetals. |
| A4.6 |
Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar les bases de la producció vegetal, els sistemes de producció, de protecció i d'explotació. |
| A4.8 |
Capacitat per conèixer, comprendre i aplicar la biotecnologia en l'enginyeria agrícola i ramadera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses. |
| B1.2 |
Adaptar-se a condicions canviants. |
| B1.3 |
Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat. |
| B1.5 |
Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement. |
| B3.2 |
Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen. |
| B3.3 |
Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa. |
| B4.1 |
Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments. |
| B4.4 |
Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions. |
| B5.1 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador. |
| B5.3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Coneix, comprèn i utilitza els principis d'identificació i caracterització d'espècies vegetals.
Coneix, comprèn i utilitza els principis de les bases de la producció vegetal, els sistemes de producció, de protecció i d'explotació.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació al laboratori i / o a través de treball de camp dels fonaments teòrics explicats a l'aula.
| | A4.5 |
Identifica i caracteritza les principals espècies vegetals d'interès humà.
Adquireix els coneixements bàsics de les matèries primeres i les seves característiques, de cadascuna de les indústries agroalimentàries d'origen vegetal.
| | A4.6 |
Coneix els principals factors que determinen la producció vegetal.
Distingeix els sistemes agrícoles de producció i explotació
| | A4.8 |
Coneix els principis de la biotecnologia aplicada a la producció agrícola.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
| | B1.2 |
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
| | B1.3 |
Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
| | B1.5 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
| | B3.2 |
S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
| | B3.3 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B4.1 |
Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
| | B4.4 |
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
| | B5.1 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
| | B5.3 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA PRODUCCIÓ VEGETAL. Agricultura, agronomia i fitotècnia. |
|
TEMA 2. IDENTIFICACIÓ I CARACTERITZACIÓ D'ESPÈCIES VEGETALS. |
a) Matèries primeres en la indústria del cereal
b) Matèries primeres en la indústria hortícola i conservera de vegetals
c) Matèries primeres en la indústria fructícola |
TEMA 3. LES BASES DE LA PRODUCCIÓ VEGETAL, ELS SISTEMES DE PRODUCCIÓ, DE PROTECCIÓ I D'EXPLOTACIÓ. |
a) PRINCIPIS GENERALS. Creixement i desenvolupament vegetal
b) PRODUCCIÓ VEGETAL I. Propagació de l'material vegetal agrícola
c) PRODUCCIÓ VEGETAL II. Bases i sistemes de la producció vegetal: maneig de l'aigua, maneig de terra, fertilitzants i tècniques de fertilització, deficiències en la nutrició mineral, planificació de l'ús de l'aigua i l'adobat |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
55 |
93 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
2 |
5 |
Treballs |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
3 |
6 |
Pràctiques a laboratoris |
|
5 |
0 |
5 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
16 |
14 |
30 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
3 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicaran els continguts que figuren al programa de l'assignatura. Durant les classes la descripció dels continguts s'alternaran amb proposta de casos, discussió dels mateixos, debats, resolució de problemes en grups, etc |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. Poden realitzar-se de manera presencial, mitjançant una gravació de vídeo o en directe via webconferència. |
Treballs |
Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques laboratori: viabilitat llavors cultius d'interès agrícola |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Treball tutorat: Elaboració en grup del treball de curs tutorat "Analisi i Valoració d'una finca agrícola" |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Xerrades, taules rodones, congressos, aportacions i exposicions amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència. |
Descripció |
miriam.lampreave@urv.cat
Despatx 120 Departament de
Bioquímica i Biotecnologia Facultat d'Enologia |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. Poden realitzar-se de manera presencial, mitjançant una gravació de vídeo o en directe via webconferència |
10% |
Treballs |
|
Treball : Elaboració en grup del treball de curs tutorat "Analisi i Valoració d'una finca agrícola” |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Pràctiques laboratori relacionades amb la producció vegetal. Avaluació mitjançant realització informe de les pràctiques o examen |
10% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Problemes a resoldre, sobre: maneig de l'aigua, maneig de terra, fertilitzants i tècniques de fertilització, deficiències en la nutrició mineral, planificació de l'ús de l'aigua i l'adobat |
30% |
Proves mixtes |
|
Avaluació de la part teòrica mitjançant exercicis control teòrics, eliminatoris de matèria a partir d’una nota superior a 4.5.
Els exercicis control teòrics constaran de preguntes de tipus test, i/o de resposta lliure, i/o comentari d’articles científics.
|
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21 No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura Criteris d'avaluació de la segona convocatòria: Per l'avaluació de 2ª convocatòria, l'alumne s'haurà d'examinar de totes aquelles parts en les que no haurà tret un 4.5 com a mínim al llarg del curs en avaluació continuada. No obstant, el/la professor/a pot decidir canviar aquest criteri si considera que el treball de l'alumne en la globalitat del curs així ho mereix. En el cas dels treballs i presentacions suspeses, l'alumne podrà tornar-los a presentar en 2ª convocatòria fent les esmenes indicades pel professor. Queda limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora |
Bàsica |
Francisco J. Villalobos Martín y Elías Fereres Castiel, Fitotécnia. Principios de agronomía para un agricultura sostenible, Ed. Mundi Prensa, 2017
Villalobos, Francisco J., Fitotecnia: bases y tecnologías de la producción agrícola, 2ª Edición, Mundi-Prensa, 2009
editora Àngela D. Bosch i Serra ; autors Josep M. Virgili i Sanromà, Fitotècnia : fonaments i tecnologies de la producció agrícola, Edicions de la Universitat de Lleida, 2009
Urbano Terrón, Fitotecnia. Ingeniería de la producción vegetal, Ed. Mundi Prensa, 2002
Urbano Terrón, P., Tratado De Fitotecnia General, 2ª Edición, Mundi-Prensa, 2010
No especificat, Què menjarem i qui ho produirà?. Producció agroalimentària Nord/Sud, Models d'agricultura, , 2006
|
|
Complementària |
Associació D’enginyers Agrònoms De Catalunya, Las bases de la producción vegetal, , 1986
Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, Guía práctica de la fertilización racional de los cultivos en España, Centro de Publicaciones, 2010
Desconegut, Nutrición de cultivos, Mundi-Prensa, 2007
Dominguez Vivancos, A., Manual de fertilizantes, , 1997
Desconegut, Utilización de compost en los sistemas de cultivo hortícola, Mundi-Prensa, 2005
Villalbí i Forcadell, I., Anàlisi de sòls i foliars : interpretació i fertilització ., Fundació Caixa de Pensions, 1988
Saña i Vilaseca, J., El Compostatge : procés, sistemes i aplicacions, Diputació de Barcelona. Servei del Medi Ambient, 1987
Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, Guía práctica de la fertilización racional de los cultivos en España, Centro de Publicaciones, 2010
Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient, Junta de Residus i Departament d'Agricultura,, Manual de gestió dels purins i de la seva reutilització agrícola, ,
Labrador Moreno, J., La Materia orgánica en los agrosistemas: aproximación al conocimiento de la dinámica, la gestión y la reutilización de la materia orgánica en los agrosistemas, Centro de Publicaciones : Mundi-Prensa, 2001
F.A.O., Las necesidades de agua de los cultivos, , 1988
Sonia Parraga, M., Automatización de Riego pro goteo, Dreams Magnet LLC, 2014
Moya Talens, J.A,, Riego localizado y fertirrigación, Mundi-Prensa, 2009
Losada Villasante, A., El Riego: fundamentos hidráulicos, Mundi-Prensa, 2009
Tarjuelo Martín-Benito, J.M., El Riego por aspersión y su tecnología, Mundi-Prensa, 2005
Losada Villasante, A., El Riego II: fundamentos de su hidrología y de su práctica, Mundi-Prensa, 2005
Autores varios, Automatizació y telecontrol de sistemas de riego, Marcombo Ediciones Técnicas, 2017
Fernández Rodríguez, J.; Camacho Ferre, F., Manual práctico de fetirrigación en riego por goteo: sistemática de resolució de problemas: ejemplos resueltos., Agrotécnicas, 2008
Cultivos Agrícolas, Prontuario de agricultura, Mundi-Prensa, 2005
López Bellido, L., Cultivos industriales, Mundi-Prensa, 2003
Junta de Andalucía. Viceconsejería, Cultivos hortícolas, Servicio de Publicaciones y Divulgación, 2001
López Bellido, L., Cultivos herbáceos. Vol I. Cereales., Mundi-Prensa, 1990
Maroto J.V., Horticultura herbácea especial., Mundi-Prensa, 1991
Gil-Albert Velarde, F., Tratado de arboricultura frutal, Mundi-Prensa, 1989
Boix Aristu, E., Operaciones básicas en viveros y centros de jardineria, Paraninfo FPB Agraria, 2012
Boix Aristu, E., Operaciones básicas de producción y mantenimiento de plantas en viveros y centros de jardineria, Paraninfo FPB Agraria, 2015
Ruano Martínez, J. R., Viveros forestales manual de cultivo y proyectos, Mundi-Prensa, 2008
Cubero, J.I., Introducción a la Mejora genética vegetal, Mundi Prensa. 3ª Edición, 2013
imó Cruanyes, J.S.; Plans Pujolrà, M.; Casañas Artigas, F.;, a Agrobiodiversidad, Estrategias de conservación. 2do Seminario Internacional sobre la Agrobiodiversidad como estrategia par ael mantenimiento del territorio., , 2011
Urbina Vallejo, V., Guía para la elaboración de proyectos de explotaciones frutales, Paperkite, 2000
No especificat, Medios de producción Agrícola, Mundi-Prensa, 2005
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20234007 | QUÍMICA I/20234008 | QUÍMICA II/20234009 | EDAFOLOGIA I CLIMATOLOGIA/20234011 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|