DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PROTECCIÓ DE CULTIUS Codi 20234109
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
MATEOS FERNÁNDEZ, MARIA ASSUMPTA
Adreça electrònica mariaassumpta.mateos@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
Professors/es
MATEOS FERNÁNDEZ, MARIA ASSUMPTA
GIRALT ESTEVE, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En aquesta assignatura els continguts es proporcionaran via Moodle (transparències, vídeos i manuals resum). Les classes de teoria i les classes de problemes seran presencials.</p><p>El sistema d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21</p><p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL:</strong> Conèixer els principals tipus d'organismes que causen les plagues i malalties dels cultius. Comprendre el concepte de mala herba. Analitzar i valorar els diferents mètodes de protecció dels cultius i els productes fitosanitaris emprats. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A4.6 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar les bases de la producció vegetal, els sistemes de producció, de protecció i d'explotació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis de les bases de la producció vegetal, els sistemes de producció, de protecció i d'explotació.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A4.6 Reconeix els principals agents nocius dels cultius.
Adquireix les bases conceptuals i metodològiques de la protecció dels cultius.
Analitza les diferents mesures de control.
Coneix la biologia i el control de les principals malalties, plagues i males herbes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES: agents nocius, etiologia i expressió de la malaltia, mostreig dels agents nocius, cicle biològic, interacció planta x patogen, epidemiologia.


TEMA 2. CONTROL DE MALALTIES, PLAGUES I MALES HERBES. Mesures de control, control químic i biològic.
TEMA 3. MALALTIES, PLAGUES I MALES HERBES: cereals, fruiters i hortícola.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
B1.1
24 32 56
Treballs
A1.1
A1.2
B1.1
B5.3
5 5 10
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A1.1
A1.2
A4.6
5 0 5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A4.6
B1.1
B1.5
B4.4
B5.1
B5.3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria dels continguts de l'assignatura
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Esdeveniments científics i/o divulgatius
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal a concertar via correu electrònic


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1.1
A1.2
B1.1
B5.3
Activitats diverses relacionades amb els continguts de l'assignatura al llarg del curs. 50%
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A4.6
B1.1
B1.5
B4.4
B5.1
B5.3
Dues proves al llarg del quadrimestre que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test per avaluar els continguts teòrics de l'assignatura.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura

Per tal de superar l'assignatura en primera convocatòria, l'alumne haurà d'assolir una nota superior a 4,5 en cadascuna de les proves avaluables. Si no és així, l'alumne anirà a segona convocatòria, on haurà de recuperar la part suspesa.

La prova per superar aquesta segona convocatòria serà també una prova tipus mixta i la nota mínima per aprovar-la serà de 5.

Fonts d'informació

Bàsica Diversos, Curs de nivel qualificat de manipulador i aplicador de productes fitosanitaris, DAAiAR. Gencat, 2018
VVAA, Plagues i accidents meteològics, UPV, 2013
Jacas, J.A.; Urbaneja, A., Control biológico de plagas agrícolas, 1ªedició, Phytoma-España, 2008
Carrero, J.M.; Plana, S., Plagas del Campo, 13ª edició, Mundi-Prensa, 2008
De Liñan, C., Vademecum de productos fitosanitarios y nutricionales, Agrotécnicas, 2020
Fernández-Quintanilla, C.; González Andújar; J.L., ¿Qué sabemos de? Las malas hierbas, 1ªedició, Catarata, 2017

Altres fonts d'informació:

https://www.mapa.gob.es/es/

http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/agricultura/dar_sanitat_vegetal_nou/

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20234007
EDAFOLOGIA I CLIMATOLOGIA/20234011
FITOTÈCNIA/20234107
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent