DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) FONAMENTS DE LA PRODUCCIÓ D'ALIMENTS Codi 20234115
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Gestió d'Empreses
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
CANO LIRA, JOSÉ FRANCISCO
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
Adreça electrònica montse.ferrando@urv.cat
montserrat.mestres@urv.cat
jose.cano@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
mahmoud.bourouis@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
silvia.delamo@urv.cat
junjing.wang@urv.cat
Professors/es
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
MESTRES SOLÉ, MARIA MONTSERRAT
CANO LIRA, JOSÉ FRANCISCO
GIRALT ESTEVE, MIREIA
BOUROUIS CHEBATA, MAHMOUD
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
DE LAMO CASTELLVI, SILVIA
WANG , JUNJING
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques.
 A1.5 Aplicar els principis de l'enginyeria en el context de les ciències de la vida per definir condicions i estratègies que permetin dissenyar i optimitzar processos de producció de sistemes biològics.
 A2.1 Utilitzar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.
 A2.2 Capacitat per prendre decisions mitjançant l'ús dels recursos disponibles per al treball en grups multidisciplinaris.
 A2.5 Estar capacitat per a la preparació prèvia, concepció, redacció i signatura de projectes i estudis en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola que tinguin per objecte les accions esmentades en l'Ordre CIN/323/2009.
 A5.1 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'enginyeria i tecnologia de bioprocessos aplicats als aliments, que inclou l'enginyeria i tecnologia dels aliments, l'enginyeria i lesoperacions bàsiques d'aliments, així com la tecnologia d'aliments.
 A5.2 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de processos i bioprocessos en les indústries agroalimentàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.4 Utilitzar informació en llengua estrangera (preferentment anglès) de manera eficaç.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B2.1 Organitzar i planificar en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions pròpies del seu àmbit professional.
 B2.2 Dirigir projectes tècnics o professionals propis del seu àmbit professional.
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment.
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus.
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius.
 B2.7 Relacionar-se amb clients interns o externs per identificar-ne les necessitats.
 B3.1 Funcionar bé en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B3.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que l'estudiant es planteja a la universitat.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.2 Assumir posicions emprenedores.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
 B6.1 Presentar un comportament ètic amb els membres de la comunitat universitària i la societat en general.
 B6.2 Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis d'enginyeria i tecnologia dels aliments: enginyeria i operacions bàsiques d'aliments; tecnologia d'aliments; processos en les indústries agroalimentàries.
 A1.3 Valora l'impacte econòmic de les solucions tècniques.
 A1.5 Utilitza els principis de transferència d'energia en estat no estacionari en el càlcul i optimització del temps d'escaldat / cocció, de congelació i refrigeració d'aliments amb geometries diverses.
 A2.1 Aplica especificacions, reglaments i normes relacionades amb l'enginyeria de processos alimentaris.
 A2.2 Desenvolupa un problema obert de forma cooperativa en l'àmbit de l'enginyeria de bioprocessos.
 A2.5 Desenvolupa projectes en l'àmbit de l'enginyeria de bioprocessos.
 A5.1 Avalua les propietats físiques dels aliments a partir de fonts bibliogràfiques de referència.
 A5.2 Diferencia les principals tecnologies de conservació i tractament d'aliments.
Dissenya i modela tractaments tèrmics de conservació d'aliments i aplica els paràmetres cinètics d'esterilització en el càlcul i optimització del temps de processament.
Identifica els fonaments de la conservació d'aliments en atmosfera controlada.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.4 Segueix assignatures amb continguts en anglès.
Assoleix o acredita el nivell B1 de llengua extrangera.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte.
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació.
Identifica possibles riscos inherents al projecte.
 B2.2 Estableix objectius clars pel projecte.
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes.
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes.
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte.
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip.
Identifica i explica comportaments de lideratge altament efectius.
Determina la composició d'equips basant-se en les capacitats individuals.
Ajuda a escollir els millors mètodes per a la presa de decisions.
 B2.4 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’equip, adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte.
Dóna retroalimentació, positiva i constructiva, de forma efectiva.
Gestiona l'acompliment dels membres de l'equip.
Avalua el funcionament de l'equip.
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en una situació real d'execució d'un projecte.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Crea un propòsit comú i aconsegueix el compromís dels membres de l'equip i d'altres grups d'interès.
 B2.7 Es capaç d'entendre les necessitats dels clients i expressar-les en termes de objectius a assolir.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i els usa de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B3.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions.
Es assertiu davant d'un membre de l'equip que no contribueix positivament al funcionament de l'equip.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Identifica necessitats de formació.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.2 Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i mètodes, i experimenta amb procediments nous.
Analitza riscos i beneficis de la innovació.
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
 B6.1 No comet cap acció de les tipificades com a falta en el reglament de la universitat.
Avalua honestament els seus companys d'equip i altres en els processos d'avaluació de cada titulació que ho contemplen.
 B6.2 Aplica la normativa vigent en qüestions mediambientals, de seguretat alimentària, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre a) les consequènies dels resultats tant de les seves accions com b) del rang d'alternatives existent.
Avalua ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que incloguen, com a mínim, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat, la democràcia i l'eficiència.
Utilitzen aquestes consideracions com a requisits per dissenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la conservació d'aliments. 1.1. Objetius
1.2. Classificació
1.3. Descripció de les principals tecnologíes de conservació d'aliments
1.4. Introducció a la determinació de la vida útil d’un aliment. Conceptes de cinètica de reacció.
2. Introducció a la propietats físiques dels aliments 2.1. Propietats reològiques.
2.2. Propietats thermiques.
3. Tractaments tèrmics d'aliments 3.1. Cinètica d'inactivació microbiana
3.2. Escaldat.
3.3. Pasteurització i esterilització.
4. Tractaments de conservació d'aliments per fred 4.1. Congelació i refrigeració
4.2. Conservació en atmosfera modificada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.335 0.835
Sessió Magistral
A1.1
A1.5
A5.1
A5.2
21.5 14.405 35.905
Avantprojecte
A1.1
A1.3
A1.5
A5.1
A5.2
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B1.5
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.7
B3.1
B3.2
B3.3
B3.4
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
B6.1
B6.2
75 53.25 128.25
Seminaris
B1.1
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.7
15 10.05 25.05
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.5
A5.1
A5.2
13 8.75 21.75
Atenció personalitzada
1 0.67 1.67
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.5
A5.1
A5.2
4 2.68 6.68
Proves pràctiques
A1.1
A1.5
A5.1
A5.2
2 1.34 3.34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats adeçades a prendre contacte, recollir informació dels alumnes i
presentar l'assignatura.
Sessió Magistral Es desenvoluparan conceptes teòrics i pràctics relacionats amb la conservació d'aliments per tractament tèrmics a altes i baixes temperatures. Es discutiran exemples i casos pràctics i es realitzaran de forma conjunta exercicis.
Avantprojecte Es tracta de realitzar projectes que permetin la cooperació de diverses assignatures i que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d'aprenentatge en cooperació, de lideratge, d'organització, de comunicació i d'enfortiment de les relacions personals.
Seminaris Es treballa en profunditat algun aspecte específic de competències transversals.
Resolució de problemes, exercicis Els estudiants resoldran coleccions de problemes individualment i/o en grup.
Atenció personalitzada Temps del professor per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran servir diferents vies de comunicació amb els estudiants: - Presencial al despatx: 318 de l'ETSEQ - No presencial via correu electrònic o moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Avantprojecte
A1.1
A1.3
A1.5
A5.1
A5.2
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B1.5
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.7
B3.1
B3.2
B3.3
B3.4
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
B6.1
B6.2
Treball pràctic que s'avaluarà en dos blocs separats, un per a cada quadrimestre. La nota de cada quadrimestre inclourà: la nota d'un informe escrit (30%-45%), la nota d'una defensa individual (25%), el pòster (màxim 15%), vídeo comercial (màxim 10%) i una nota de competències (30%) 65%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.5
A5.1
A5.2
Proves teòriques i de resolució de problemes pràctics a realitzar al llarg del curs i corresponents als continguts teòrics de l'assignatura. 26,25%
Proves pràctiques
A1.1
A1.5
A5.1
A5.2
Resolució de problemes pràctics realitzats, individualment o en grup, durant les hores de classe o fora d'elles. 8,75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Comentaris sobre la 1ra Convocatòria
La nota mínima de les diferents activitats s'especificarà a la pàgina Moodle de l'assignatura que estarà disponible per els estudiants a partir del primer dia de classe.

2na Convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà de la forma següent:

- Prova objectiva de preguntes curtes: 26,25%

- Proves pràctiques: es mantindrà la nota de les proves realitzades durant el curs: 8,75%

- Avantprojecte: es mantindrà la nota: 65%

En qualsevol de les dues convocatòries, queda prohibit l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor


Fonts d'informació

Bàsica R. Paul Singh, Dennis R. Heldman, Introducción a la ingeniería de los alimentos, 2a, 2009
Rotstein, Enrique; Singh, R. Paul; Valentas, Kenneth J., Handbook of Food Engineering Practice, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ECONOMIA I ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL/20234010
ENGINYERIA FLUIDOMECÀNICA/20234110
ENGINYERIA TÈRMICA/20234119
FONAMENTS DE MICROBIOLOGIA D'ALIMENTS/20234123
QUÍMICA I ANÀLISI DELS ALIMENTS/20234124
CINÈTICA DE BIOPROCESSOS I ENGINYERIA DE REACCIÓ/20234127

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EXPRESSIÓ GRÀFICA/20234001
COMPUTACIÓ EN ENGINYERIA DE PROCESSOS/20234002
FÍSICA/20234003
FISICOQUÍMICA/20234004
MATEMÀTIQUES I/20234005
FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20234007
QUÍMICA I/20234008
QUÍMICA II/20234009
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20234116
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent