DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS Codi 20234116
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
GRIFOLL TAVERNA, JORDI
FARRIOL ROIGÉS, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica gerard.lligadas@urv.cat
montse.ferrando@urv.cat
marta.schuhmacher@urv.cat
ricard.garcia@urv.cat
jaume.giralt@urv.cat
robertmanuel.gilabert@urv.cat
xavier.farriol@urv.cat
carme.guell@urv.cat
jordi.grifoll@urv.cat
magdalena.constanti@urv.cat
joan.herrero@urv.cat
afabrega@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
ioanis.katakis@urv.cat
marta.giamberini@urv.cat
hansjorg.witt@urv.cat
joseluis.lopezs@urv.cat
sandra.contreras@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
marta.sales@urv.cat
pau.carazo@urv.cat
nora.exposito@urv.cat
oleg.dubov@urv.cat
laura.uribe@urv.cat
zaidanair.herrero@urv.cat
jorge.mellado@urv.cat
alberto.puga@urv.cat
jitesh.jayakumar@urv.cat
abdulaziz.aldureid@urv.cat
alberto.tampieri@urv.cat
justynaaleksandra.warczok@urv.cat
Professors/es
LLIGADAS PUIG, GERARD
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
GARCIA VALLS, RICARD
GIRALT MARCÉ, JAUME
GILABERT MALLOL, ROBERT MANUEL
FARRIOL ROIGÉS, FRANCESC XAVIER
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
GRIFOLL TAVERNA, JORDI
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
HERRERO SABARTÉS, JUAN
FABREGAT LLANGOSTERA, AZAEL
GIRALT ESTEVE, MIREIA
BENGOA , CHRISTOPHE JOSÉ
KATAKIS , IOANIS
GIAMBERINI , MARTA
WITT , HANSJÖRG ALBERT
LÓPEZ SOLER, JOSE LUIS
CONTRERAS IGLESIAS, SANDRA
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
SALES PARDO, MARTA
CARAZO TORRES, PAU
EXPOSITO LORENZO, NORA
DUBOV , OLEG
URIBE URIBE, LAURA ANDREA
HERRERO MEDINA, ZAIDA NAIR
MELLADO CARRETERO, JORGE
PUGA VACA, ALBERTO
JAYAKUMAR , JITESH
ALDUREID , ABDULAZIZ
TAMPIERI , ALBERTO
WARCZOK , JUSTYNA ALEKSANDRA
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=24578
Descripció general i informació rellevant Els objectius generals de l’assignatura són els d’establir una visió general del que és l’Enginyeria Química i els processos de fabricació de productes químics, per que serveixen i quins són els seus components principals i les interconnexions entre aquestes. Es plantejaran les bases de la formulació dels balanços de matèria i energia i s’estableixen les relacions entre les equacions plantejades i les derivades de les propietats físico-químiques i termodinàmiques dels compostos que intervenen. D’altra banda es fomentarà el treball en equip i el mètode cooperatiu d’autoaprenentatge així com es facilitarà la planificació, distribució i realització de tasques per tal de donar resposta a un problema obert en un temps determinat i la presentació de resultats en forma escrita i la defensa publica de la feina realitzada.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A2.2 Capacitat per prendre decisions mitjançant l'ús dels recursos disponibles per al treball en grups multidisciplinaris.
 A2.5 Estar capacitat per a la preparació prèvia, concepció, redacció i signatura de projectes i estudis en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola que tinguin per objecte les accions esmentades en l'Ordre CIN/323/2009.
 A5.1 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'enginyeria i tecnologia de bioprocessos aplicats als aliments, que inclou l'enginyeria i tecnologia dels aliments, l'enginyeria i lesoperacions bàsiques d'aliments, així com la tecnologia d'aliments.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.4 Utilitzar informació en llengua estrangera (preferentment anglès) de manera eficaç.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B2.1 Organitzar i planificar en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions pròpies del seu àmbit professional.
 B2.2 Dirigir projectes tècnics o professionals propis del seu àmbit professional.
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment.
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus.
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius.
 B2.7 Relacionar-se amb clients interns o externs per identificar-ne les necessitats.
 B3.1 Funcionar bé en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B3.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que l'estudiant es planteja a la universitat.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.2 Assumir posicions emprenedores.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
 B6.1 Presentar un comportament ètic amb els membres de la comunitat universitària i la societat en general.
 B6.2 Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis d'enginyeria i tecnologia dels aliments: enginyeria i operacions bàsiques d'aliments; tecnologia d'aliments; processos en les indústries agroalimentàries.
 A2.2 Desenvolupa un problema obert de forma cooperativa en l'àmbit de l'enginyeria de bioprocessos.
 A2.5 Desenvolupa projectes en l'àmbit de l'enginyeria de bioprocessos.
 A5.1 Estableix les bases de l'enginyeria de processos i dóna un coneixement bàsic dels processos i càlculs emprats en aquesta matèria.
Fomenta la recerca, manipulació i tractament dels valors de les dades, propietats i valors de les propietats, així com l'ús de diversos sistemes d'unitats.
Planteja, estudia i resol les aplicacions dels balanços de matèria i energia.
Descriu les relacions entre les propietats de diferents fases en equilibri i les equacions que les relacionen.
Descriu els processos en estat no estacionari i les equacions que els caracteritzen. Resol les equacions de forma analítica i/o numèrica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.4 Segueix assignatures amb continguts en anglès.
Assoleix o acredita el nivell B1 de llengua extrangera.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte.
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació.
Identifica possibles riscos inherents al projecte.
 B2.2 Estableix objectius clars pel projecte.
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes.
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes.
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte.
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip.
Identifica i explica comportaments de lideratge altament efectius.
Determina la composició d'equips basant-se en les capacitats individuals.
Ajuda a escollir els millors mètodes per a la presa de decisions.
 B2.4 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’equip, adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte.
Dóna retroalimentació, positiva i constructiva, de forma efectiva.
Gestiona l'acompliment dels membres de l'equip.
Avalua el funcionament de l'equip.
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en una situació real d'execució d'un projecte.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Crea un propòsit comú i aconsegueix el compromís dels membres de l'equip i d'altres grups d'interès.
 B2.7 Es capaç d'entendre les necessitats dels clients i expressar-les en termes de objectius a assolir.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i els usa de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B3.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per tal de solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions.
Es assertiu davant d'un membre de l'equip que no contribueix positivament al funcionament de l'equip.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Identifica necessitats de formació.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.2 Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i mètodes, i experimenta amb procediments nous.
Analitza riscos i beneficis de la innovació.
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
 B6.1 No comet cap acció de les tipificades com a falta en el reglament de la universitat.
Avalua honestament els seus companys d'equip i altres en els processos d'avaluació de cada titulació que ho contemplen.
 B6.2 Aplica la normativa vigent en qüestions mediambientals, de seguretat alimentària, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre a) les consequènies dels resultats tant de les seves accions com b) del rang d'alternatives existent.
Avalua ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que incloguen, com a mínim, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat, la democràcia i l'eficiència.
Utilitzen aquestes consideracions com a requisits per dissenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1
INTRODUCCIO
Tema 1
Generalitats.
Definició de l'enginyeria de de productes. Definir què és l'enginyeria de productes. Llistar feines pròpies d'un enginyer de productes. Llistar els aspectes socials, econòmics i històrics que fan evolucionar els processos químics i/o agroalimentaris. Llistar i estructurar el mapa conceptual de les matèries que conformen l'enginyeria agroalimentaria.
Unitat 1
INTRODUCCIO Tema 2
Variables i Unitats.
Variables de procés emprades en Enginyeria Química i en Enginyeria Agroalimentaria: Quantitat de matèria, massa, cabal, composició, pressió, temperatura, etc. Propietats intensives dels compostos: densitat, capacitat calorífica, etc.
Dimensions i unitats. Sistemes d’unitats. Xifres significatives. Consistència termodinàmica, dimensional i d’unitats de les equacions.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 3.
Classificació de processos: Discontinus i continus, oberts i tancats, estat estacionari i estat no estacionari.
Representació gràfica del processos. Diagrames de flux.
Plantejament de l’equació general del balanç de matèria. Elecció del sistema i de la base de càlcul. Aplicació del balanç de matèria a diverses unitats de procés.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 4.
Balanç de matèria en sistemes amb múltiples subsistemes, recirculació, bypass, purgues. Aplicacions pràctiques basades en processos de producció.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 5.
Balanç de matèria aplicat a sistemes amb reacció química.
Grau d’avanç i conversió. Selectivitat i rendiment. Reaccions de combustió.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 6.
Balanços de matèria en sistemes monofàsics. Densitat i capacitat calorífica de sòlids, líquids i gasos. Equacions d’estat. Mescla de components purs.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 7.
Sistemes multifàsics. Diagrames de fases i regla de les fases. Pressió de vapor.
Sistemes multifàsics i multicomponent. Equilibri de fases. Humitat, evaporació i condensació. Lleis de Raoult, Dalton i Henry. Punt de rosada i bombolla Diagrames Txy i Pxy.
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 8.
Energia i formes de l’energia. Mecanismes de transferència d’energia. Calor i treball.
Energia interna i entalpia. Plantejament general del balanç d’energia en sistemes oberts i tancats. Establiment de l’estat de referència en l’aplicació dels balanços d’energia.
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 9.
Aplicació dels balanços d’energia a processos no reactius. Influencia de la temperatura, pressió i composició i canvi de fase en el càlcul de les diverses formes de l’energia.
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 10.
Aplicació dels balanços d’energia a processos amb reacció química. Calor estàndard de reacció. Calor estàndard de formació i de combustió. Llei de Hess. Càlcul del calor de reacció en diverses condicions.
Aplicació dels balanços d’energia a sistemes isotèrmics i adiabàtics.
Resolució simultània de balanços de matèria i energia.
Unitat 4
BALANÇOS EN ESTAT NO ESTACIONARI
Tema 11.
Introducció del concepte d’acumulació de matèria i/o energia. Càlcul de l’acumulació d’una propietat.
Plantejament dels balanços de matèria i energia en estat no estacionari. Resolució.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A2.3
37.5 25 62.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.3
B1.3
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B5.1
B5.3
15 15 30
Avantprojecte
A1.1
A2.3
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B2.1
B4.2
B2.2
B4.3
B2.3
B4.4
B2.4
B5.1
B2.5
B5.2
B5.3
B2.7
B3.4
B6.1
B6.2
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
75 50 125
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.3
C1.4
6 0 6
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i programa. Mètode d'avaluació. Bibliografia
Sessió Magistral Presentar els conceptes fonamentals inclosos en el temari i fomentar que els alumnes cerquin informació addicional i complemetaria que ajudi a integrar els coneixements adquirits.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics relacionats amb els conceptes exposats en la classes magistrals.
Avantprojecte Desenvolupament de l'estudi d'un cas pràctic d'obtenció d'un producte a partir d'unes materies primeres.
Fomentar la capacitat d'anàlisi i síntesi de l'alumne en el disseny d'un procés de fabricació.
Fomentar la capacitat de treball en equip, interdependència i competències tècniques i socials de l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant.
Atenció personalitzada Resolucio de consultes i dubtes invividualment per cada alumne en el despatx del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixents tecnics i competencies socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atencio d'atencio es comunicarà oportunament a traves de MOODLE Malgrat no es necessari avisar amb antelació, és recomanable concertar cita per correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.3
B1.3
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B5.1
B5.3
Correcció d' exercicis recollits durant les hores de classe i realitzats individualment o en grup segons indicarà el professor per cada exercici. Es podran avaluar exercicis realitzats fora de les hores de classe. 3.5%
Avantprojecte
A1.1
A2.3
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B2.1
B4.2
B2.2
B4.3
B2.3
B4.4
B2.4
B5.1
B2.5
B5.2
B5.3
B2.7
B3.4
B6.1
B6.2
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
C2.2
Treball pràctic que s'avaluarà mitjançant :
la presentació d'un informe escrit (35%),
una presentació pública en format de poster (15%),
una nota d'una defensa individual (20%) i
una nota de seguiment del treball en equip (30%).
65%
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.3
C1.4
Realització de tres proves parcials a l'aula (8.75% cadascuna) i tres
qüestionaris on line (1.75% cadascun).
31.5
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder aprovar l' assignatura en primera convocatòria s'ha de treure una nota superior a 4.5/10 en l'avantprojecte i una nota superior a 4.5 /10 en la resolució de problemes (continguts pròpis). El resultat de la ponderació expressada en la taula anterior ha de ser superior a 5/10 per superar l'assignatura.

En segona convocatòria es mantindrà la nota de la part pràctica (avantprojecte) així com la nota corresponent als exercissis lliurats a l'aula i els qüestionaris on line. L'alumne té l'opció de repetir qualsevol o les tres proves d'avaluació fetes durant el curs. Per aprovar en segona convocatòria també serà necessari obtenir una nota superior a 4.5/10 en els dos blocs i que la ponderació de les dues parts superi 5/10.


Fonts d'informació

Bàsica FELDER R.M. i R.W. ROUSSEAU, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a edició. Addison-Wesley IberoAmericana, 2003
HIMMELBLAU, D.M , Basic Principles and calculations in Chemical Engineering , Prentice Hall, New Jersey , 1989

Complementària Reid, R. C., Prausnitz, J. M. Sherwood, T.K., The properties of gases and liquids, McGraw-Hill. New York, 1984
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, Prentice Hall, New Jersey, 1989
Vale, J.; Fernandez, C.; et al, Problemas resueltos de Ingenieria Química, Thomson Ed., 2004
, Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, ,
, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, ,
, Chemical Process and Design Handbook, ,
, Encyclopedia of Chemical Processing and Design , ,
, Handbook of Chemistry and Physics, ,
, Perry's Chemical Engineers' Handbook , ,
, http://www.eia.doe.gov/ , ,
COSTA, J., S. CERVERA, F. CUNILL, S. ESPLUGAS, C. MANS i J. MATA, Curso de química técnica, Reverté, 1991

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent