DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 20234301
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de grau Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits Per poder matricular l'assignatura de Treball de Fi de Grau, és requisit indispensable haver superat el 70% dels crèdits totals del grau. En aquest 70% han d'estar incloses totes les assignatures de 1r i 2n curs.
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carme.guell@urv.cat
miriam.lampreave@urv.cat
joan.adserias@urv.cat
francisco.rovira@urv.cat
alfredo.lara@urv.cat
antonio.sanchezo@urv.cat
Professors/es
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
LAMPREAVE FIGUERAS, MÍRIAM
ADSERIAS SANS, JUAN
ROVIRA GRAS, FRANCISCO
LARA CUADRA, ALFREDO
SÁNCHEZ ORTIZ, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La reunió inicial de presentació del TFG, presencial fins el moment, si la situació ho precisa podrà efectuar-se virtualment via TEAMS. Les tutories seran majoritàriament virtuals i en cas de necessitat de reunions presencials s'efectuaran amb el tutor/a a l'espai assignat en el Campus Sescelades. Les presentacions i defenses s'efectuaran, si la situació ho precisa, com el curs 2019 - 2020, virtualment via TEAMS.</p><p>El sistema d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21</p><p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL:</strong> Elaboració d'un treball d'un treball de síntesi, de caràcter professional, que serà resultat de l'assoliment de les competències del grau. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques.
 A1.5 Aplicar els principis de l'enginyeria en el context de les ciències de la vida per definir condicions i estratègies que permetin dissenyar i optimitzar processos de producció de sistemes biològics.
 A2.1 Utilitzar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.
 A2.3 Capacitat per entendre, interpretar, comunicar i adoptar els avanços en el camp agroalimentari per a la seva aplicació en la transferència de tecnologia.
 A2.5 Estar capacitat per a la preparació prèvia, concepció, redacció i signatura de projectes i estudis en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola que tinguin per objecte les accions esmentades en l'Ordre CIN/323/2009.
 A6.1 Exercici original per dur a terme individualment i presentar i defensar davant un tribunal universitari, consistent en un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de l'enginyeria agrícola, de naturalesa professional, en el qual se sintetitzin i integrin les competències adquirides en els ensenyaments.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.4 Utilitzar informació en llengua estrangera (preferentment anglès) de manera eficaç.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B4.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que l'estudiant es planteja a la universitat.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.2 Assumir posicions emprenedores.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
 B6.2 Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Fonamenta les decisions de projecte en les bases científiques i tecnològiques de la pròpia especialitat.
 A1.3 Avalua ambientalment un producte o activitat
Estima la viabilitat econòmica dels projectes.
 A1.5 Aplica els coneixements en matèries bàsiques per a realitzar el disseny d'un projecte.
 A2.1 Coneix i aplica el marc legal en la realització i execució de projectes.
Coneix la legislació bàsica que s'aplica a el projecte i sap on buscar-la.
 A2.3 Entén, interpreta, comunica i adopta els avenços en el camp agroalimentari per a la seva aplicació en la transferència de tecnologia.
 A2.5 Culmina l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació en un projecte integrador.
Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'enginyer de bioprocessos alimentaris amb l'experiència directa en el desenvolupament d'un projecte tècnic original.
 A6.1 Realitza individualment i presenta i defensa davant d'un tribunal universitari, un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de l'Enginyeria Agrícola de naturalesa professional en el qual se sintetitzen i integren les competències adquirides en els ensenyaments.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.4 Segueix assignatures amb continguts en anglès.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B4.2 Identifica necessitats de formació.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.2 Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i mètodes, i experimenta amb procediments nous.
Analitza riscos i beneficis de la innovació.
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
 B6.2 Aplica la normativa vigent en qüestions mediambientals, de seguretat alimentària, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre a) les consequències dels resultats tant de les seves accions com b) del rang d'alternatives existent.
Avalua ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que incloguin, com a mínim, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat, la democràcia i l'eficiència.
Utilitzen aquestes consideracions com a requisits per dissenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'alumne podrà propossar al coordinador/a del TFG:

a) tema de TFG mitjançant una petició escrita segons model que es podrà obtenir en el Moodle del TFG-GEBA

b) tema de TFG amb una empresa externa mitjançant una petició escrita que incorpori la descripció, proposta de tutor extern (amb les seves dades de contacte) i abast del projecte.

Aquesta petició serà avaluada per l'equip de Professors de TFG i es retornanran els comentaris a l'alumne.

En el cas que l'alumne no propossi tema, l'equip de Professors de TFG publicarà, a més tardar, a l'inici del segon quadrimestre una llista de temes de TFG als quals l'alumne podrà optar de forma procedimentada (descrita en la Guia de l'alumnes que es podrà trobar en la pàgina moodle de TFG).

La coordinació de TFG comunicarà als alumnes l'assignació corresponent.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Selecció/assignació del treball de fi de grau
1 6 7
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
6 65 71
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1.1
A1.3
A1.5
A2.1
A2.3
A2.5
A6.1
B1.1
B1.3
B1.4
B1.5
B4.2
B4.3
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
30 180 210
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A1.1
A1.3
A1.5
A2.1
A2.3
A2.5
A6.1
B1.1
B1.3
B1.4
B1.5
B4.2
B4.3
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
2 5 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats adreçades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentar l'assignatura.
Selecció/assignació del treball de fi de grau L'alumne podrà propossar al coordinador tema de TFG amb una empresa externa mitjançant una petició escrita que incorpori la descripció, proposta de tutor extern (amb les seves dades de contacte) i abast del projecte.

Aquesta petició serà avaluada per l'equip de Professors de TFG.
En el cas que l'alumne no propossi tema, l'equip de Professors de TFG publicarà, a més tardar, a l'inici del segon quadrimestre una llista de temes de TFG als quals l'alumne podrà optar de forma procedimentada (descrita en la Guia de l'alumne que es troba en la pàgina moodle de TFG).

La coordinació de TFG comunicarà als alumnes l'assignació corresponent.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Reunions periòdiques de planificaicó, seguiment i control de l'evolució del TFG.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Elaboració d'un treball d'un treball de síntesi, de caràcter professional, que serà resultat de l'assoliment de les competències del grau.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Els estudiants presentaran oralment el TFG i respondran a les preguntes realizades per un tribunal en una defensa pública.

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció

El coordinador/a de TFG convocarà als estudiants i professors tutors de TFG a l'inici i a la meitat del quadrimestre. Aquestes reunions permetran fer un seguiment del desenvolupament de l'assignatura.

El seguiment específic de cada TFG l'efectuarà,  al llarg de tot el quadrimestre, el professor/a tutor/a corresponent amb el suport, si és necessari, d'altres professors implicats en l'assignatura.


Criteris i procediments d’avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1.1
A1.3
A1.5
A2.1
A2.3
A2.5
A6.1
B1.1
B1.3
B1.4
B1.5
B4.2
B4.3
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
Avaluació de l'informe escrit del TFG 70%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A1.1
A1.3
A1.5
A2.1
A2.3
A2.5
A6.1
B1.1
B1.3
B1.4
B1.5
B4.2
B4.3
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
Avaluació de la defensa oral del TFG 30%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura.

---

Al Moodle TFG-GEBA es troben les rúbriques utilitzades per l'avaluació dels treballs.

Els criteris d'avaluació de la segona convocatòria seran els mateixos que els de la primera.


Fonts d'informació

Bàsica Antonio Martínez Gabarrón, Análisis y desarrollo de proyectos en la ingeniería alimentaria, 2011, San Vicente [del Raspeig], Alicante, Club Universi
Alfred Bartholomai , Fábricas de alimentos : procesos, equipamiento, costos , 1991, Zaragoza : Acrib
Antonio Colom Gorgues, Evaluación de la rentabilidad de proyectos de inversión : aplicación de los sectores agrario y agroalimentario, 2009, Lleida : Edicions de la Universitat de Lleida
Eliseo Gómez-Senent Martínez, l Proyecto diseño en ingeniería, 1997, Valencia : Universidad Politécnica de Valencia. Se
Ana Casp Vanaclocha, Diseño de industrias agroalimentarias, 2005, Madrid [etc.] : Mundi-Prensa

Complementària Joseph Irudayaraj, Food processing operations modeling : design and analysis, 2001, New York : Marcel Dekker, cop.
Antonio Lopez Gomez and Gustavo V. Barbosa Canovas, Food plant design, 2005, New York : Marcel Dekker/CRC Press,
George D. Saravacos and Athanasios E. Kostaropoulos, Handbook of food processing equipment, 2002, New York [etc.] : Kluwer Academic /Plenum, cop.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent