DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 20234401
Ensenyament
Grau d'Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris (2017)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Pràctiques Externes obligatòria Quart 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits Per poder matricular l'assignatura de Pràctiques Externes, és requisit indispensable haver superat el 50% dels crèdits totals del grau.
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica montse.ferrando@urv.cat
jaume.giralt@urv.cat
jose.font@urv.cat
Professors/es
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
GIRALT MARCÉ, JAUME
FONT CAPAFONS, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant <p>El sistema d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21</p><p><strong>DESCRIPCIÓ GENERAL:</strong></p><p>Les pràctiques acadèmiques externes constitueixen una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants universitaris a les empreses i supervisada per les universitats. L'objectiu és permetre als estudiants aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica, afavorint l'adquisició de competències que els preparin per a l'exercici d'activitats professionals, facilitin la seva ocupabilitat i fomentin la seva capacitat d'emprenedoria.</p><div><font face="Verdana, sans-serif"><br /></font> <div><br /></div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.5 Aplicar els principis de l'enginyeria en el context de les ciències de la vida per definir condicions i estratègies que permetin dissenyar i optimitzar processos de producció de sistemes biològics.
 A2.1 Utilitzar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.
 A2.3 Capacitat per entendre, interpretar, comunicar i adoptar els avanços en el camp agroalimentari per a la seva aplicació en la transferència de tecnologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que l'estudiant es planteja a la universitat.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.2 Assumir posicions emprenedores.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Es familiaritza amb els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals de l'àmbit
Culmina, en un entorn professional real, l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació.
 A1.5 Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'enginyer de bioprocessos alimentaris amb l'experiència directa en un entorn professional real.
 A2.1 Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
 A2.3 Entén, interpreta, comunica i adopta els avenços en el camp agroalimentari per a la seva aplicació en la transferència de tecnologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Identifica necessitats de formació.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.2 Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i mètodes, i experimenta amb procediments nous.
Analitza riscos i beneficis de la innovació.
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El procediment per a l'assignació de pràctiques externes es detalla a la Guia de l'estudiant de PE que trobareu a la web de PE del Centre (http://matrix.etseq.urv.es/practiques/).


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 1 1.5
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
0 2 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
12 20 32
Estada de pràctiques
A1.1
A1.5
A2.1
A2.3
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
0 192 192
Memòria
A1.1
A1.5
A2.1
A2.3
B1.1
B1.3
B1.5
B4.3
B5.1
0 10 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Descripció dels mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor de pràctiques intern i del tutor de pràctiques extern, de l’empresa o institució, recollits al Projecte Formatiu aprovat pel tutor
Estada de pràctiques Realització d’una estada de durada determinada en el lloc de pràctiques, realitzant les funcions assignades i previstes al Projecte Formatiu aprovat pel tutor
Memòria Redacció d’una memoria (informe) sobre les tasques dutes a terme a l'empresa i una autoavaluació de les competències adquirides per part de l’estudiant

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El tutor concretarà les tasques de les pràctiques amb l’estudiant i l’empresa per tal de determinar si la descripció de les pràctiques s'ajusta al perfil i nivell de la titulació. Aquestes tasques es reflectiran al Projecte Formatiu on el tutor farà constar les accions de seguiment, segons es descriu a la guia de l'estudiant de PE


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A1.1
A1.5
A2.1
A2.3
B1.1
B1.2
B1.3
B1.5
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
El tutor de pràctiques extern fa una avaluació quantitativa del nivell competencial de l'estudiant, d'acord amb el model del centre. 40%
Memòria
A1.1
A1.5
A2.1
A2.3
B1.1
B1.3
B1.5
B4.3
B5.1
Informe del treball realitzat, el grau d'implicació, les condicions d'aquest treball, segons el model del centre i que serà avaluat pel tutor intern. 60%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21 No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic disposa d'una sola convocatòria d'avaluació (per defecte al juny). Els estudiants poden anticipar la convocatòria al gener o endarrerir-la al setembre en cas necessari, fent la sol·licitud pertinent a la secretaria de l'ETSEQ. Els estudiants que matriculin aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.Per tal de superar l'assignatura, es considera que l'alumne ha d'estar un total (aproximat +/-10%) de 225 h (6 setmanes a temps complet o 12 a mitja jornada).


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per tal de superar l'assignatura, es considera que l'alumne ha d'estar un total (aproximat +-10%) de 225 h (6 setmanes a temps complet o 12 a mitja jornada).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent