DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) COMPUTACIÓ EN ENGINYERIA DE PROCESSOS Codi 20244002
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
STIRIBA , YOUSSEF
GILABERT MALLOL, ROBERT MANUEL
Adreça electrònica robertmanuel.gilabert@urv.cat
anton.vernet@urv.cat
youssef.stiriba@urv.cat
mohammadjavad.norouzi@urv.cat
Professors/es
GILABERT MALLOL, ROBERT MANUEL
VERNET PEÑA, ANTONIO
STIRIBA , YOUSSEF
NOROUZI , MOHAMMADJAVAD
Web
Descripció general i informació rellevant S’introdueixen les tècniques bàsiques de programació i computació aplicades a problemes típics de l'enginyeria, tot utilitzant el llenguatge de programació MATLAB.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A3.3 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els principis bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
 A3.3 Coneix els aspectes bàsics del maquinari i el programari.
Entén el funcionament elemental dels diferents sistemes operatius.
Comprèn els entorns de bases de dades relacionals.
S'introdueix al món de les xarxes d'ordinadors.
Selecciona el tipus d'estructura de programació adequada per a la resolució de cada problema en particular.
Determina l'estratègia de resolució de problemes més adequada i l'adapta a la solució de cada cas concret.
Treballa amb arxius capaços d'emmagatzemar una gran quantitat de dades.
Aconsegueix un primer pas d'abstracció a través del disseny descendent.
Representa gràficament dades i les manipula eficaçment.
Dissenya processos per a la solució numèrica de problemes amb sistemes d'equacions lineals i no lineals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la informàtica. Estructura d'un ordinador.
Elements maquinari d'un PC.
Sistemes operatius.
Xarxes d'ordenadors i internet.
Metodologia i tecnologia de la programació. Lleguatges de programació.
Tipus de programació.
Descripció de les comandes bàsiques de programació (control de flux, variables i workspace, ...).
Fitxers i bases dae dades. Introducció als fitxers (scripts i funcions).
Lectura i escriptura de fitxers.
Conceptes bàsics dels algoritmes. Algoritmes i convergència.
Programació estructurada. Variables, operacions i funcions.
Vectors i matrius.
Estructures de control: bucles i bifurcacions.
Representació gràfica de les dades. Utilització dels diferents tipus de gràfics a la visualització de dades teòriques o experimentals.
Regressió, errors i propagació. Els errors d'arrodoniment i aritmètica computacional.
Resolució de sistemes lineals. Resolució de sistemes d’equacions lineals i aplicació a problemes d’interès a l’enginyeria.
Equacions algebraiques no lineals. Precisió. Mètode de les substitucions successives. Mètode de la bisecció. Mètode de Newton-Raphson. Mètode de Newton-Raphson multivariable.
Polinomis i interpolació. Anàlisi de dades. Representació i ajust de polinomis. Mètodes d’interpolació i regressió. Aproximacio mínim quadràtica. Funcions d’anàlisis de dades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.75 1.25
Sessió Magistral
A1.1
A3.3
B1.5
B4.1
8.5 12.75 21.25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A3.3
B1.5
B4.1
B4.4
15 22.5 37.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
A3.3
B1.5
B4.1
B4.4
30 45 75
Atenció personalitzada
A1.1
A3.3
B1.5
B4.1
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1.1
A3.3
B1.5
B4.1
B4.4
B5.3
4.5 6.75 11.25
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Atenció personalitzada Es realitzaran reunions periòdiques amb el diferents grups de treball d’avantprojecte per tal d’analitzar el grau d’assoliment de les competències previstes.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran reunions periòdiques amb el diferents grups de treball d’avantprojecte per tal d’analitzar el grau d’assoliment de les competències previstes. L’alumne que ho sol•liciti podrà rebre orientació acadèmica de manera personalitzada dins de les hores de consulta al despatx o be per correu electrònic. Despatx: 124 - Departament d'Enginyeria Mecànica Tel: 97755 8838 E-mail: youssef.stiriba@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A3.3
B1.5
B4.1
B4.4
Exercicis fets i recollits durant les hores de classe. La majoria d'aquests problemes es realitzaran de forma individual. Sempre que el professor ho indiqui alguns d’aquests exercicis es podran realitzar en grups de treball reduïts. 50%
Proves pràctiques
A1.1
A3.3
B1.5
B4.1
B4.4
B5.3
Es realitzaran de forma individual. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- El alumnes que hagin suspès l'assignatura en avaluació continuada podrà presentar-se a l'examen de segona convocatòria. Aquesta convocatòria consistirà en un examen individual on hi haurà qüestions/problemes de la totalitat del temari de l'assignatura

- La nota de la segona convocatòria es el 100% de la nota obtinguda en aquesta prova.

- No està permesa la utilització de telèfons mòbils o d'altres dispositius de comunicació durant la realització de les proves d'avaluació. En cas d'infringir aquesta norma el professor actuarà tal i com indica l'article 24 de la Normativa Acadèmica i de Matrícula de la URV, considerant que s'ha realitzat una acció fraudulenta en activitats d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Steven Chapra y Raymond Canale, Métodos Numéricos Para Ingenieros, MacGraw-Hill Inc., 2015

Complementària , https://www.mathworks.com, ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20234116


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MATEMÀTIQUES I/20234005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent