DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FÍSICA Codi 20244003
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
HERRERO SABARTÉS, JUAN
SALES PARDO, MARTA
Adreça electrònica joan.herrero@urv.cat
sylvana.varela@urv.cat
marta.sales@urv.cat
gonzalo.fernandez@urv.cat
antoniojose.rivas@urv.cat
jordi.iglesias@urv.cat
lluc.font@urv.cat
mary.farah@urv.cat
Professors/es
HERRERO SABARTÉS, JUAN
VARELA BALLESTA, SYLVANA VERÓNICA
SALES PARDO, MARTA
FERNÁNDEZ BARTABURU, GONZALO
RIVAS CHACÓN, ANTONIO JOSÉ
IGLESIAS DEUTÚ, JORDI
FONT POMAROL, LLUC
FARAH -, MARY
Web
Descripció general i informació rellevant <div> Davant de la situació excepcional provocada per la pandèmia del COVID-19, durant el proper Curs Acadèmic 2020-21 en aquesta assignatura la docència s'adaptarà en tot moment a les directrius establertes per la URV. Concretament: - Es prioritzarà el màxim nombre d’hores presencials possibles per l’alumnat - Per a desenvolupar el curs l’alumnat, en funció del grau d’ocupació permès a l’aulari, s’integrarà en grups reduïts i alternarà setmanes de treball presencial al centre amb setmanes de treball en línia segons un horari preestablert - Quan sigui possible, caldrà prioritzar l’ús de les jornades de treball presencial per a seminaris de problemes i revisió de dubtes, pel davant de classes expositives de continguts teòrics Els professors de l'assignatura organitzarem les activitats a desenvolupar presencialment i en línia d'acord amb les circumstàncies de cada moment, i.e., nivell d'emergència sanitària i/o condicions restrictives declarats pel govern, nombre d'estudiants matriculats en cada grup, recursos materials i tècnics (capacitat de l'aulari, disponibilitat de mitjans per a portar a terme 'streaming'/gravació de les sessions presencials), etc.. Per exemple, la docència podria organitzar-se seguint alguna de les següents modalitats: a) les classes teòriques seran classes magistrals mixtes amb horari programat, és a dir, una part de l’alumnat assistirà presencialment a l’aula i la resta d’estudiants seguiran la classe simultàniament per videoconferència. Pel que fa a les classes pràctiques, es virtualitzaran part dels laboratoris b) la docència es farà mitjançant classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per dur a terme les classes més pràctiques c) els continguts es proporcionaran via Moodle (transparències, vídeos i manuals resum) i l’alumnat el treballarà a distància. Les classes presencials a l’aula s’utilitzaran per a treballar en les pràctiques de laboratori, en problemes d’aplicació, i en resoldre presencialment dubtes i exercicis En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació de l'assignatura per a que es pugui dur a terme a distància, d’acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents: (i) Els canvis derivats d’aquesta situació es comunicarien a l’alumnat mitjançant l’espai Moodle de l’assignatura. (ii) Per tal de facilitar la feina de l’alumnat i evitar solapaments, les activitats docents en línia seguirien els mateixos horaris i calendari prèviament fixats. <b><br /></b></div><div><b><br /></b></div><div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL:</b> Es tractaran temes fonamentals d'estàtica, dinàmica i electromagnetisme. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A3.2 Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica, camps i ones i electromagnetisme i la seva aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica, camps i ones i electromagnetisme i la seva aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.
 A3.2 Coneix els fonaments bàsics del càlcul vectorial.
Comprèn la teoria de la mecànica newtoniana.
Reconeix i interpreta les condicions d'estàtica d'un cos.
Aplica els conceptes del càlcul vectorial a la resolució de problemes de mecànica newtoniana i d'estàtica.
Coneix els fonaments dels fenòmens elèctrics i magnètics.
Resol problemes de circuits en corrent continu i altern.
Reconeix les característiques elàstiques d'un material.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Magnituds, unitats i xifres significatives Magnituds fonamentals i derivades. Sistemes d'unitats. Consistènca. Precisió i xifres significatives. Operacions amb xifres significatives.
Estàtica Concepte de força. Moment d'una força. Resultant d'un sistema de forces. Invariants del sistema: reducció d'un sistema de forces. Estàtica del sòlid rígid. Anàlisi d'estructures. Centre de gravetat. Càrregues distribuïdes.
Dinàmica de traslació Lleis de Newton. Diagrama de sòlid lliure. Forces de fricció.
Treball i energia Treball. Energia cinètica. Energia potencial. Teorema del treball i l'energia. Conservavió de l'energia mecànica. Potència.
Rotació Cinemàtica del moviment circular. Components intrínseques de l'acceleració. Energia associada a la rotació i moment d'inèrcia. La força de friccó de rodolament.
Sòlids deformables Esforç normal. Tracció i compressió. Mòduls de Young i Poisson. Llei de Hooke. Energia potencial elàstica. Compressibilitat. Flexió. Torsió. Mòdul de rigidesa. Esforç tallant. Mòdul tallant.
Principis d'electricitat i magnetisme Conductors. Llei de Coulomb. Camp elèctric. Potencial elèctric. Capacitat. Condensadors. Energia d'un condensador. Corrent continu. Llei d'Ohm. Generadors i força electromotriu. Llei de Joule. Associació de resistències. Lleis de Kirchhoff. Circuits RC. Camp magnètic: Força de Lorentz. Propietats magnètiques dels materials. Inducció electromagnètica. Llei de Lenz. Circuits RL i LC. Corrent altern: Generador de f.e.m. sinusoidal. Magnituds eficaces. Tècnica fasorial de representació. Impedància complexa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A3.2
27.5 27.5 55
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
15 45 60
Pràctiques a laboratoris
A1.2
13 13 26
Estudis previs
A1.1
8 8 16
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1.1
A3.2
2 0 2
Proves pràctiques
A1.1
A3.2
2 0 2
Proves orals
A1.1
B5.1
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. Caldrà preparar les pràctiques a casa per endavant, el nivell de preparació s'avaluarà oralment durant l'hora de pràctiques.

Al laboratori és obligatori portar bata i ulleres de seguretat.

L'estudiant disposarà d'un determinat horari (que es farà public al llarg del quadrimestre) per a recuperar un màxim de dues pràctiques de laboratori (que no hagi pogut completar satisfactòriament en el seu moment).
Estudis previs Revisió de continguts bàsics prèviament necessaris per a poder adquirir els coneixements propis de la matèria.
Atenció personalitzada Les consultes es realitzaran presencialment als despatxos dels professors de l'assignatura a l'horari que us comuniquin. Limiteu l'´us dels missatges via moodle o e-mail a concertar cites.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenent als horaris d'atenció publicats a l'espai Moodle de l'assignatura, caldrà demanar cita prèvia al professor de l'assignatura mitjançant un missatge de correu electrònic, o utilitzant un missatge de fòrum del propi espai Moodle.  Les consultes que es puguin dur a terme en modalitat presencial es realitzaran als despatxos dels professors de l'assignatura. Si, en funció de l'evolució de la situació sanitària al llarg del quadrimestre, calgués adaptar les consultes a modalitats no presencials, hom podria utilitzar (depenent de les circumstàncies concretes en cada moment):

(a) El Fòrum de Dubtes de l'espai Moodle de l'assignatura

(b) Sessions en línia que els professors generaríem específicament per a aquest propòsit (i en faríem pública la forma d'accedir-hi a través de l''espai Moodle de l'assignatura) 

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1.2
L'assistència a les sessions de laboratori és obligatòria. Si l'estudiant no pot assistir a una sessió de pràctiques per causa justificada, haurà de presentar la documentació justificativa pertinet.

Informe de pràctiques: Els resultats de l'experimentació són analitzats per l'alumne que haurà de reflectir les conclusions en un informe que s'avalua juntament amb la bona praxis de la llibreta de laboratori.

Si l'estudiant no lliura l'informe d'una determinada pràctica dins el termini establert, la nota d'aquest informe serà un 0.

Si l'estudiant, al llarg del quadrimestre, deixa de lliurar més d'un informe de pràctiques dins el termini establert, la seva nota mitjana d'Informes de Pràctiques passarà a ser automàticament un 0.

La Nota d'Informes de pràctiques de l'estudiant també passarà a ser 0 si en qualsevol moment es fa evident que l'estudiant ha lliurat un informe de pràctiques que no és original, és a dir, que ha copiat el treball d'altres estudiants.
10%
Proves pràctiques
A1.1
A3.2
Prova individual consistent en preguntes conceptuals curtes i problemes d'aplicació sobre els continguts vistos fins a aquell moment. 30 %
Proves pràctiques
A1.1
A3.2
Examen final, consistent en preguntes conceptuals curtes i problemes en què s'apliquen els continguts de l'assignatura. Caldrà una nota mínima de 4.0 sobre 10. 40%
Proves orals
A1.1
B5.1
Presentació i defensa oral dels resultats de les pràctiques de laboratori per part de l'alumne. Presentació amb ajuda de les TIC i resposta a les preguntes del professor i/o dels companys. 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A l'examen de segona convocatòria hi haurà continguts tant de classes de teoria com de laboratori. En concret hi haurà una prova pràctica amb continguts de laboratori que tindrà un pes del 15% de la prova final i una altra prova pràctica amb continguts de teoria que tindrà un pes del 75% de la nota final. Es manté en segona convocatòria la nota dels Informes de Pràctiques de primera convocatòria, així com el seu pes en la nota final (10%). A la prova pràctica amb continguts de laboratori l'únic material que l'estudiant podrà consultar seran els guions de les pràctiques (còpia en paper).

Un altre requisit (condició necessària, però no suficient) per a aprovar l'assignatura és que l'estudiant assoleixi una nota mínima de 4.0 sobre 10 en els continguts de pràctiques. És a dir, la nota NPr = 2/5 NI + 3/5 NE, on NI és la Nota d'Informes de pràctiques i NE representa la nota de la Prova Oral, en 1a. convocatòria, o la prova pràctica amb continguts de laboratori de la 2a. convcatòria, ha de ser de com a mínim NPr = 4.0 sobre 10.

En totes les proves individuals (Proves pràctiques, Proves orals) de tipus presencial queda totalment prohibit l'ús d'aparells electrònics altres que una simple calculadora de butxaca. En cas de dubte, és responsabilitat de l'estudiant preguntar al professor si el seu model de calculadora entra o no dins de la categoria de "simple calculadora de butxaca".

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura. En totes les proves individuals que, depenent de les circumstàncies en cada moment, s'haguessin de portar a terme en línia, l'estudiant haurà de disposar dels mitjans tecnològics imprescindibles (com a mínim, un telèfon mòbil intel·ligent, o millor una tauleta o ordinador, i connexió a Internet). La URV posarà els recursos tecnològics necessaris a disposició dels estudiants que ho necessitin (possiblement, a través dels serveis oferts en el CRAI del Campus).


Fonts d'informació

Bàsica

F.P. Beer, E.R. Johnston & E.R. Eisenberg, Mecánica Vectorial para Ingenieros: Estática, Ed. McGraw-Hill.

P.A. Tipler & G. Mosca, Física para la ciencia y la tecnología vol. 1 & 2, 5ª edició (2005). Barcelona: Ed. Reverté.

Complementària

M. Alonso i E.J. Finn, Física. Pearson Educación (1995). México: Addison Wesley Iberoamericana.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent