DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) QUÍMICA I Codi 20244008
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
PUGA VACA, ALBERTO
Adreça electrònica magdalena.constanti@urv.cat
alberto.puga@urv.cat
jitesh.jayakumar@urv.cat
ankur.ruhela@urv.cat
Professors/es
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
PUGA VACA, ALBERTO
JAYAKUMAR , JITESH
RUHELA , ANKUR
Web
Descripció general i informació rellevant Química fonamental

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A3.4 Capacitat per comprendre i aplicar els principis de coneixements bàsics de la química general, química orgànica i inorgànica i les seves aplicacions en l'enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament els coneixements bàsics de química general, química orgànica i inorgànica i les seves aplicacions en l'enginyeria.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A3.4 Construeix la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la taula periòdica.
Interpreta les propietats atòmiques i periòdiques.
Prediu els productes de reaccions inorgàniques de precipitació típiques, àcid-base o de formació de gasos.
Prediu els productes d'una reacció redox inorgànica.
Construeix els enllaços químics de molècules o ions.
Dedueix les propietats de l'hidrogen i elements de les sèries s i p, i dels seus compostos.
Explica les propietats i les interaccions fisicoquímiques de la matèria sobre la base dels models atòmics i d'enllaç químic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1- La matèria: àtoms. models i estructures atòmiques. Configuracions electròniques d'àtoms i ions.
2- Estructura electrònica i taula periòdica. Periodicitat de propietats atòmiques.
3- Enllaç químic: enllaç iònic, enllaç covalent. Geometria de les molècules i forces intermol.leculars.
4- Nomenclatura i formulació.
5- Les quantitats en química: mol i massa molecular. Determinació de fórmules moleculars. Dissolucions, molaritat i molalitat.
6- Les reaccions químiques. Reaccions de precipitació, àcid-base i redox.
7- Estequiometria de la reacció: reactiu limitant i rendiment.
8- Equilibri químic: llei d'acció de masses, constant d'equilibri, grau de dissociació, equilibris heterogenis. Factors que afecten l'equilibri.
9- Cinètica química: velocitat de reacció i factors que influeixen en la velocitat de reacció.
10- Electroquímica. Equació de Nernst.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A3.4
B4.1
B4.4
B5.1
22 34 56
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A3.4
B1.3
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
11 16 27
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A3.4
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
15 15 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.4
B1.3
B4.4
B5.1
B5.3
6 9 15
Proves pràctiques
A1.1
A3.4
4 6 10
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.2
B3.2
B3.3
1 6 7
Proves orals
A1.1
B3.2
B3.3
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.
Atenció personalitzada Per assessorar l'alumne en el desenvolupament del seu treball en la matèria

Atenció personalitzada
Descripció
Magda Constantí Despatx 219 ETSEQ e-mail: magda.constanti@urv.cat Telèfon: 977 55 84 57 Albert Puga Despatx 213 ETSEQ e-mail: alberto.puga@urv.cat Telèfon: 977 55 87 40

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A3.4
B1.3
B4.4
B5.1
B5.3
Primera prova pràctica curta

Segona prova pràctica curta

Estudi de problemes oberts
25%

30%

5%
Proves pràctiques
A1.1
A3.4
Resolució de problemes i exercicis a l'aula 15%
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.2
B3.2
B3.3
Avaluació de les pràctiques de laboratori 15%
Proves orals
A1.1
B3.2
B3.3
Presentació i defensa oral dels resultats de les pràctiques
10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal obtenir com a mínim un 4 de la mitjana de les proves pràctiques curtes per a que aquesta nota participi en la nota global de l'assignatura.

L'assignatura s'aprova amb un 5 com a nota global.

2na convocatòria: si l'alumne/a no supera les proves pràctiques de preguntes curtes, cal realitzar un examen final a la segona convocatòria que valdrà el 60% de la nota de l'assignatura (se li sumaran les notes de problemes, handouts i pràctiques).

No es poden tenir mòbils ON durant les proves pràctiques curtes, no es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant les proves. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica

Atkins P & Jones L
Química
Ediciones Omega, Barcelona
La darrera edició que es troba a la biblioteca

Petrucci
Química general
Ediciones Pearson, La darrera edició que es troba a la biblioteca

Peterson WR
Introducción a la nomenclatura de las sustancias químicas
Ed Reverté, La darrera edició que es troba a la biblioteca

Sales i Vilarrasa

Introducció a la nomenclatura química: inorgànica i orgànica

Ed. Reverté. La darrera edició que es troba a la biblioteca

Complementària

Altres fonts s'indicaran durant el curs.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent