Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1.1 |
Effectively apply knowledge of basic, scientific and technological subjects pertaining to engineering. |
| A1.2 |
Design, execute and analyse experiments related to engineering. |
| A3.4 |
Ability to understand and apply the principles of basic knowledge of general chemistry, organic and inorganic chemistry and their applications in engineering. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1.2 |
Adapt to a changing environment |
| B1.3 |
Work effectively and resist adversity |
| B3.2 |
Contribute effectively to achieving the team's objectives through cooperation, participation and commitment to the shared vision and goal. |
| B3.3 |
Work as a team in a collaborative way, with shared responsibility and initiative. |
| B4.1 |
Learn effective ways to assimilate knowledge and behaviour. |
| B4.4 |
Knowledge in basic and technological subjects that enables them to learn new methods and theories and gives them the versatility to adapt to new situations. |
| B5.1 |
Work independently with responsibility, initiative and innovative thinking. |
| B5.3 |
Solve problems in a critical, creative and innovative way within the professional field. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1.1 |
Aplica correctament els coneixements bàsics de química general, química orgànica i inorgànica i les seves aplicacions en l'enginyeria.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
| | A3.4 |
Construeix la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la taula periòdica.
Interpreta les propietats atòmiques i periòdiques.
Prediu els productes de reaccions inorgàniques de precipitació típiques, àcid-base o de formació de gasos.
Prediu els productes d'una reacció redox inorgànica.
Construeix els enllaços químics de molècules o ions.
Dedueix les propietats de l'hidrogen i elements de les sèries s i p, i dels seus compostos.
Explica les propietats i les interaccions fisicoquímiques de la matèria sobre la base dels models atòmics i d'enllaç químic.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1.2 |
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
| | B1.3 |
Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
| | B3.2 |
S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
| | B3.3 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B4.1 |
Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
| | B4.4 |
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
| | B5.1 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
| | B5.3 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1- Matter: atoms. atomic models and structures. Electronic configurations of atoms and ions.
2- Electronic structure and periodic table. Periodicity of atomic properties.
3- Chemical bond: ionic bond, covalent bond. Geometry of molecules and intermolecular forces.
4- Nomenclature and formulation.
5- Quantities in chemistry: mole and molecular mass. Determination of molecular formulas. Solutions, molarity and molality.
6- Chemical reactions. Precipitation, acid-base and redox reactions.
7- Stoichiometry of the reaction: limiting reagent and yield.
8- Chemical equilibrium: mass action law, equilibrium constant, degree of dissociation, heterogeneous equilibria. Factors affecting balance.
9- Chemical kinetics: reaction speed and factors that influence the reaction speed.
10- Electrochemistry. Nernst equation. |
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0.5 |
1 |
1.5 |
Lecture |
|
22.5 |
30 |
52.5 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
10 |
17.5 |
27.5 |
Laboratory practicals |
|
13.5 |
15.5 |
29 |
Practical cases/ case studies in the classroom |
|
0.5 |
3 |
3.5 |
Personal attention |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Short-answer objective tests |
|
2 |
5.5 |
7.5 |
Short-answer objective tests |
|
2 |
5.5 |
7.5 |
Practical tests |
|
4 |
6 |
10 |
Extended-answer tests |
|
0 |
7.25 |
7.25 |
Oral tests |
|
0.5 |
0.75 |
1.25 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activities aimed at making contact and collecting information from the students and presentation of the subject. |
Lecture |
Presentation of the contents of the subject. |
Problem solving, exercises in the classroom |
Formulation, analysis, resolution and debate of a problem or exercise, related to the subject matter. |
Laboratory practicals |
Apply, at a practical level, the theory of an area of knowledge in a specific context. Practical exercises through the different laboratories.
You must attend 80% of the practices to be evaluated. |
Practical cases/ case studies in the classroom |
Handsouts |
Personal attention |
To advise the student in the development of his work in the subject |
Description |
Magda Constantí. Office 219 ETSEQ.
e-mail: magda.constanti@urv.cat. Telephone: 977 55 84 57 Alberto Puga. Office 212 ETSEQ. e-mail: alberto.puga@urv.cat. Telephone: 977 55 87 40 |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Practical cases/ case studies in the classroom |
|
Handsouts |
10% |
Short-answer objective tests |
|
First exam
Second exam |
25%
30%
|
Practical tests |
|
Solving problems and exercises in the classroom |
10% |
Extended-answer tests |
|
Evaluation of laboratory practices |
15% |
Oral tests |
|
Presentation and oral defense of laboratory practice results |
10% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
It is necessary to obtain at least a 4.5 of the average of the short
practical tests for this grade to participate in the overall grade of
the subject. The subject is passed with a 5 as an overall grade. 2nd
call: if the student does not pass the practical tests of short
questions, it is necessary to take a final exam in the second call that
will be worth 55% of the subject grade (the notes for problems, handouts
and practices, will be considered only when the exam grade is equal to
or higher than 4.5). Mobile phones may not be ON during the short
practice tests, mobile phones may not be in sight and the student may
not manipulate them during the tests. The student cannot use any
external means of communication or connect to the network to do
something that is not strictly allowed in the exam. |
Basic |
|
Atkins P & Jones L Química Ediciones Omega, Barcelona The latest edition that is in the library Petrucci
Química general
Ediciones Pearson The latest edition that is in the library Peterson WR Introducción a la nomenclatura de las sustancias químicas Ed Reverté Sales i Vilarrasa Introducció a la nomenclatura química: inorgànica i orgànica Ed. Reverté The latest edition that is in the library Other sources will be indicated during the course |
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|