IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) BIOSYSTEMS ENGINEERING Code 20244102
Study programme
Bachelor's Degree in Food Bioprocess Technology (2018)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second 1Q
Language
Català
Department Chemical Engineering
Coordinator
MASIP VERNIS, LLUIS
E-mail lluis.masip@urv.cat
Lecturers
MASIP VERNIS, LLUIS
Web
General description and relevant information Introducció als conceptes bàsics de l'enginyeria de biosistemes

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1.2 Design, execute and analyse experiments related to engineering.
 A1.3 Assess the economic, social and environmental impact of technical solutions.
 A1.5 Apply the principles of engineering in the context of the life sciences to define conditions and strategies that make it possible to design and optimise the production processes of biological systems.
 A5.9 Ability to understand and use the principles of biological systems, from an engineering perspective, which allows students to characterize biotechnological products quantitatively and qualitatively.
Type B Code Competences Transversal
 B1.2 Adapt to a changing environment
 B1.3 Work effectively and resist adversity.
 B3.2 Contribute effectively to achieving the team's objectives through cooperation, participation and commitment to the shared vision and goal.
 B3.3 Work as a team in a collaborative way, with shared responsibility and initiative.
 B4.1 Learn effective ways to assimilate knowledge and behaviour.
 B4.4 Knowledge in basic and technological subjects that enables them to learn new methods and theories and gives them the versatility to adapt to new situations.
 B5.1 Work independently with responsibility, initiative and innovative thinking.
 B5.3 Solve problems in a critical, creative and innovative way within the professional field.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments d'algunes de les tècniques bàsiques utilitzades en la tecnologia d'ADN recombinant.
 A1.3 Coneix les implicacions ètiques i legislatives bàsiques de la utilització de l'enginyeria de biosistemes.
 A1.5 Coneix, comprèn i utilitza els principis de l'enginyeria de biosistemes.
 A5.9 Coneix les carecterísticas fonamentals de les molècules de la vida (biomolècules).
Coneix els fonaments dels processos de transcripció i traducció en microorganismes.
Coneix i aplica les tècniques bàsiques utilitzades en la tecnologia d'ADN recombinant.
Coneix i aplica les metodologies per a realitzar enginyeria metabòlica i enginyeria de proteïnes.
Col·labora i es comunica amb experts de l'àmbit de l'enginyeria de biosistemes i especialitats afins.
Coneix a nivell bàsic aplicacions de l'enginyeria genètica en plantes i animals.
Type B Code Learning outcomes
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció a l'enginyeria de sistemes: Conceptes bàsics
2. Tecnologia de ADN recombinant: tècniques i eines
3. El producte biotecnològic: molècules, proteïnes i organismes
4. Plantes i animals transgènics: conceptes bàsics i mètodes
5. Legislació, ètica i economia del producte genèticament modificat

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A1.2
A1.3
A1.5
B4.1
B4.4
B5.1
32.5 59 91.5
Problem solving, exercises
A1.2
A1.3
A1.5
A5.9
B1.2
B1.3
B4.1
B5.3
6 12 18
Laboratory practicals
A1.2
A1.3
A1.5
A5.9
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
14 21 35
Personal attention
0.5 0 0.5
 
Short-answer objective tests
A1.2
A1.3
A1.5
A5.9
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Problem solving, exercises Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Aquesta activitat té un abast més acotat i una extensió més reduïda que els treballs i els projectes.
Laboratory practicals Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Personal attention Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o webconferència.

Personalized attention
Description

Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció es comunicarà oportunament a través de MOODLE. Malgrat no es necessari avisar amb antelació, és recomanable concertar cita per correu electrònic.


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises
A1.2
A1.3
A1.5
A5.9
B1.2
B1.3
B4.1
B5.3
Exercicis a entregar

Freqüència: Cada una o dues setmanes aproximadament
10%
Laboratory practicals
A1.2
A1.3
A1.5
A5.9
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
Entrega d'un informe per cada pràctica realitzada per avaluar l'adquisició de coneixements. 20%
Short-answer objective tests
A1.2
A1.3
A1.5
A5.9
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
Dues proves d'avaluació de coneixements.

Cada prova representa un 35% del total.

70%
Others  
 
Other comments and second exam session

Avaluació contínua: Per poder superar l'assignatura és necessari assolir com a mínim 4 punts sobre 10 en la mitja entre les dues proves d'avaluació de coneixements. En cas de no assolir això (4 sobre 10 en la mitja de les dues proves), no es farà mitja amb les avaluacions de les pràctiques de laboratori i dels exercicis (la nota final serà directament la mitja de les dues proves).

Segona convocatòria: Es realitzarà una nova prova d'avaluació (corresponent als continguts no superats en l'avaluació contínua) que substituirà la nota d'una o dues de les proves d'avaluació ja realitzades. Com en el cas de l'avaluació contínua, caldrà que la nota final corresponent a les proves (després de realitzar la segona convocatòria) sigui com a mínim 4 punts sobre 10 per a fer mitja amb les avaluacions de les pràctiques de laboratori i dels exercicis. Si la nota de les proves no es com a mínim 4 punts sobre 10, la nota final serà directament la mitja de les proves.

La realització de les pràctiques de laboratori és un requisit indispensable per a tal de ser avaluat en qualsevol de les dues convocatòries de l'assignatura.

No es permetrà en cap cas l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves.


Sources of information

Basic Bernard R. Glick / Jack J. Pasternak, Molecular Biotechnology, 3rd,

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.