DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) FONAMENTS DE MICROBIOLOGIA D'ALIMENTS Codi 20244123
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
CANO LIRA, JOSÉ FRANCISCO
Adreça electrònica jose.cano@urv.cat
albertomiguel.stchigel@urv.cat
javier.capilla@urv.cat
Professors/es
CANO LIRA, JOSÉ FRANCISCO
STCHIGEL GLIKMAN, ALBERTO MIGUEL
CAPILLA LUQUE, JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Donar a conèixer diferents aspectes relacionats amb el mon dels microorganismes als aliments: quina es la microbiota normal dels aliments, quines tècniques de conservació es poden aplicar per a la seva preservació, les necessitats nutricionals i les capacitats metabòliques dels microorganismes, quins tipus de alteració produeixen en els aliments, quines son les tècniques microbiològiques emprades al laboratori per el seu enriquiment, aïllament e identificació, i quantificació dels microorganismes, quines son las malalties relacionats amb la presència dels microorganismes en els aliments, quina estructura i mecanisme de accions tenen les toxines microbianes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A5.6 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de la seguretat alimentària i la microbiologia aplicada als bioprocessos alimentaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis de la seguretat alimentària.
 A1.2 Aprèn a planificar i programar experiments en tot el seu conjunt, des de la previsió del material necessari fins a la interpretació dels resultats.
 A5.6 Coneix diferents aspectes relacionats amb el món dels microorganismes en els aliments.
Descriu com és la microbiota normal dels aliments.
Coneix els microorganismes involucrats en les infeccions, intoxicacions i toxiinfeccions relacionades amb els aliments així com els processos que determinen.
Coneix les tècniques d'estudi clàssiques i ràpides dels microorganismes.
Coneix les necessitats nutricionals i les capacitats metabòliques dels microorganismes.
Coneix i determina quin tipus d'alteracions microbianes es produeixen en els aliments.
Coneix quina estructura i mecanisme d'acció tenen les toxines microbianes.
Coneix els principals virus transmissibles per l'aigua de beguda i aliments.
Coneix i utilitza adequadament el vocabulari i la terminologia pròpia de la microbiologia dels microorganismes d'interès industrial.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Fonaments de microbiologia general.
1.1.- Concepte de micoorganisme
1.2.- Diversitat microbiana
1.3.- Dinàmica de les poblacions microbianes
2.- Desenvolupament de la microbiologia dels aliments. 1.1.- Introducció a la microbiologia dels aliments
1.2.- Antecedents històrics
3.- Condicions que influeixen en el desenvolupament dels microorganismes als aliments. Contaminació dels aliments.
3.1. Fonts naturals.
3.2. Contaminació dels aliments durant la seva manipulació i industrialització.
4.- Microorganismes associats als aliments.

4.1. Microbiota inicial.
4.2. Microorganismes patògens.
4.3. Microorganismes productors d'alteracions.
4.4. Metodologia de la presa i processament de les mostres. Tècniques de recompte i identificació de microorganismes.
4.5. Tècniques moleculars aplicades a l'anàlisi microbiològica dels aliments.
4.6. Tècniques ràpides d'identificació dels microorganismes als aliments.
5.- Principis generals de l'alteració dels aliments.
5.1. Criteris de comestibilitat.
5.2. Causes d'alteració.
5.3. Classificació dels aliments segons la facilitat amb què s'alteren.
5.4. Factors que determinen el nombre i la classe de microorganismes als aliments.
5.5. Factors que influeixen en el creixement microbià als aliments.
5.6. Canvis causats pels microorganismes.
6.- Principis generals de la conservació dels aliments. 6.1. Factors intrinsecs i extrinsecs.
6.2. Asèpsia.
6.3. Eliminació dels microorganismes.
6.4. Manteniment de les condicions anaeròbies.
7.- Virus i aliments

7.1. Característiques generals dels virus
7.2. Classificació dels virus
7.3. Tècnica de detecció dels virus als aliments
7.4. Principals grups de virus relacionats amb els aliments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
1.5 2.25 3.75
Pràctiques a laboratoris
A1.2
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.4
B5.1
B5.3
15 45 60
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.2
B1.1
10 45 55
Sessió Magistral
A1.1
A1.2
30 45 75
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A5.6
4 6 10
Proves pràctiques
A1.1
0.5 6 6.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Determinar el nivell de coneixement dels alumnes sobre el món dels microorganismes. En base als resultats que obtinguem d'aquesta presa de contacte, podrem determinar el percentatge d'activitats introductòries que haurem implementar amb els mateixos.
Pràctiques a laboratoris OBLIGATÒRIES. Aplicació de diferents metodologies d'anàlisi microbiològic dels aliments.
Presentacions / exposicions OBLIGATORIS. Exposició per part dels alumnes d'articles i temes d'actualitat relacionats amb la microbiologia dels aliments.
Sessió Magistral Exposició per part dels professors de l'assignatura dels continguts del temari. Discussió amb els alumnes al finalitzar els temes i resolució dels dubtes
Atenció personalitzada Els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors que imparteixen l'assignatura mitjançant el moodle o per correu electrònic. En el cas que ho considerin oportú, podran concertar una entrevista personal.

Atenció personalitzada
Descripció
Les/els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors que imparteixen l'assignatura mitjançant el Moodle o per correu electrònic. En el cas que es consideri oportú, poden concertar-se una entrevista personal.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1.2
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.4
B5.1
B5.3
Obligatòries. Elaboració de dossier de pràctiques per cada grup a la finalització de les mateixes.
5%
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.2
B1.1
Exposició a classe d'un artícle relacionat amb la microbiologia i a els aliments. Grups de 1-2 alumnes. Obligatoris. És guarda la nota per la segona convocatòria. 5%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A5.6
Avaluació a meitat del quadrimestre del continguts teòrics de l'assignatura (37.5% de la nota).

Avaluació al final del quadrimestre dels continguts teòrics de l'assignatura (37.5% de la nota). 75% de la nota pel alumnes que no varen alliberar els continguts del primer parcial.
75%
Proves pràctiques
A1.1
Encàrrec del disseny d'una planta de procés tecnològic. 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder eliminar matèria en la primera prova, la nota ha de ser igual o superior a 7.

Per poder fer promig amb amb els seminaris i les practiques, la nota de la segona prova ha de ser igual o superior a 5.

Notes de seminaris i pràctiques es guarda per la segona convocatòria, només per un any acadèmic.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor


Fonts d'informació

Bàsica

.- Adams, M.R.; Moss M.O. Microbiología de los alimentos. Acribia. Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Hayes, P.R. Microbiología e higiene de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Jay, J.M. Microbiología moderna de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Mossel, D.A.A.; Moreno García , B; Struijk, C.B. Microbiología de los alimentos: fundamentos ecológicos para garantizar y comprobar la integridad (inocuidad y calidad) microbiológica de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible.

.-  Ray, B.; Bhunia, A. Fundamental Food Microbiology, Fifth Edition. CRC Press, 2013.

.- Roberts, D; Hooper, W.; Greenwood, M. Microbiología práctica de los alimentos. Métodos para el examen de los microorganismos de los alimentos de interés para la salud pública. Acribia, Zaragoza.

Complementària

.- Bourgeois, C.M.; Mescle, J.F. ; Zucca, J. Microbiologia alimentaria. Vol I: Aspectos microbiológicos de la seguridad y calidad alimentaria. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Bourgeois, C.M.; Larpent, J.P. Microbiologia alimentaria. Vol II: Fermentaciones alimentarias. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Doyle, M.P. Microbiologia de los alimentos. Fundamentos y fronteras. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Fehlhaber, K.; Janetschke, P. Higiene veterinaria de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Forsythe, S. J. Alimentos seguros: Microbiología. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Forsythe, S. J. Higiene de los alimentos. Microbiología y HACCP. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

 .- ICMSF. Ecologia microbiana de los alimentos. Vol I.: Factores que afectan a la  supervivencia de los microorganismos en los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- ICMSF. Ecología microbiana de los alimentos. Vol II.: Productos alimenticios. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- ICMSF. Microorganismos de los alimentos. Vol VI. Ecología microbiana de los productos alimentarios. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- ICMSF. Microorganismos de los alimentos. Vol VII. Análisis microbiológico en la gestión de la seguridad alimentaria. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Lee, B.H. Fundamentos de biotecnología de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

.- Roller, S.; Harlander, S. Genetic modiffication in the foor industry: a strategy for quality improvement. Blacki Academis, NY. Darrere edició disponible 

.- Sanchís, V. et al. Prácticas microbiología de alimentos. Ed de la Universitat de Lleida. Darrere edició disponible 

.- Yousef, A.E.; Carlstrom, C. Microbiología de los alimentos: manual de laboratorio. Acribia, Zaragoza. Darrere edició disponible 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent