Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1.1 |
Effectively apply knowledge of basic, scientific and technological subjects pertaining to engineering. |
| A1.2 |
Design, execute and analyse experiments related to engineering. |
| A5.6 |
Ability to understand and use the principles of food safety and microbiology applied to food bioprocesses. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B1.1 |
Communicate information clearly and accurately to diverse audiences (CT5) |
| B1.2 |
Adapt to a changing environment |
| B1.3 |
Work effectively and resist adversity |
| B3.2 |
Contribute effectively to achieving the team's objectives through cooperation, participation and commitment to the shared vision and goal. |
| B3.3 |
Work as a team in a collaborative way, with shared responsibility and initiative. |
| B4.4 |
Knowledge in basic and technological subjects that enables them to learn new methods and theories and gives them the versatility to adapt to new situations. |
| B5.1 |
Work independently with responsibility, initiative and innovative thinking. |
| B5.3 |
Solve problems in a critical, creative and innovative way within the professional field. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1.1 |
Coneix, comprèn i utilitza els principis de la seguretat alimentària.
| | A1.2 |
Aprèn a planificar i programar experiments en tot el seu conjunt, des de la previsió del material necessari fins a la interpretació dels resultats.
| | A5.6 |
Coneix diferents aspectes relacionats amb el món dels microorganismes en els aliments.
Descriu com és la microbiota normal dels aliments.
Coneix els microorganismes involucrats en les infeccions, intoxicacions i toxiinfeccions relacionades amb els aliments així com els processos que determinen.
Coneix les tècniques d'estudi clàssiques i ràpides dels microorganismes.
Coneix les necessitats nutricionals i les capacitats metabòliques dels microorganismes.
Coneix i determina quin tipus d'alteracions microbianes es produeixen en els aliments.
Coneix quina estructura i mecanisme d'acció tenen les toxines microbianes.
Coneix els principals virus transmissibles per l'aigua de beguda i aliments.
Coneix i utilitza adequadament el vocabulari i la terminologia pròpia de la microbiologia dels microorganismes d'interès industrial.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B1.1 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
| | B1.2 |
Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
| | B1.3 |
Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
| | B3.2 |
S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
| | B3.3 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B4.4 |
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
| | B5.1 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
| | B5.3 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1.- Fonaments de microbiologia general.
|
1.1.- Concepte de micoorganisme
1.2.- Diversitat microbiana
1.3.- Dinàmica de les poblacions microbianes |
2.- Desenvolupament de la microbiologia dels aliments. |
1.1.- Introducció a la microbiologia dels aliments
1.2.- Antecedents històrics |
3.- Condicions que influeixen en el desenvolupament dels microorganismes als aliments. Contaminació dels aliments.
|
3.1. Fonts naturals.
3.2. Contaminació dels aliments durant la seva manipulació i industrialització. |
4.- Microorganismes associats als aliments.
|
4.1. Microbiota inicial.
4.2. Microorganismes patògens.
4.3. Microorganismes productors d'alteracions.
4.4. Metodologia de la presa i processament de les mostres. Tècniques de recompte i identificació de microorganismes.
4.5. Tècniques moleculars aplicades a l'anàlisi microbiològica dels aliments.
4.6. Tècniques ràpides d'identificació dels microorganismes als aliments. |
5.- Principis generals de l'alteració dels aliments.
|
5.1. Criteris de comestibilitat.
5.2. Causes d'alteració.
5.3. Classificació dels aliments segons la facilitat amb què s'alteren.
5.4. Factors que determinen el nombre i la classe de microorganismes als aliments.
5.5. Factors que influeixen en el creixement microbià als aliments.
5.6. Canvis causats pels microorganismes.
5.7. Factors intrinsecs i extrinsecs. |
6.- Principis generals de la conservació dels aliments. |
6.1. Asèpsia.
6.2. Eliminació dels microorganismes.
6.3. Manteniment de les condicions anaeròbies. |
7.- Virus i aliments
|
7.1. Característiques generals dels virus
7.2. Classificació dels virus
7.3. Tècnica de detecció dels virus als aliments
7.4. Principals grups de virus relacionats amb els aliments |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1.5 |
2.5 |
4 |
Laboratory practicals |
|
15 |
15 |
30 |
Presentations / oral communications |
|
10 |
13.5 |
23.5 |
Lecture |
|
30 |
45 |
75 |
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
Short-answer objective tests |
|
4 |
6 |
10 |
Practical tests |
|
0.5 |
6 |
6.5 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Determinar el nivell de coneixement dels alumnes sobre el món dels microorganismes. En base als resultats que obtinguem d'aquesta presa de contacte, podrem determinar el percentatge d'activitats introductòries que haurem implementar amb els mateixos. |
Laboratory practicals |
OBLIGATÒRIES. Aplicació de diferents metodologies d'anàlisi microbiològic dels aliments. Les pràctiques son obligatòries per tots els alumnes matriculats per primera vegada a l'assignatura. Els alumnes repetidors tenen l'opció de repetir les pràctiques. Només es guarda la nota de pràctiques durant un any acadèmic. |
Presentations / oral communications |
OBLIGATORIS. Exposició per part dels alumnes d'articles i temes d'actualitat relacionats amb la microbiologia dels aliments. Els seminaris son obligatoris per tots els alumnes matriculats per primera vegada a l'assignatura. Els alumnes repetidors tenen l'opció de repetir els seminaris. Només es guarda la nota de seminaris durant un any acadèmic. |
Lecture |
Exposició per part dels professors de l'assignatura dels continguts del temari. Discussió amb els alumnes al finalitzar els temes i resolució dels dubtes |
Personal attention |
Resolució de dubtes sobre els continguts i avaluació de l'assignatura. Els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors que imparteixen l'assignatura mitjançant el moodle o per correu electrònic. En el cas que ho considerin oportú, podran concertar una entrevista personal. |
Description |
Les/els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors que imparteixen l'assignatura mitjançant el Moodle o per correu electrònic. En el cas que es consideri oportú, poden concertar-se una entrevista personal. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Laboratory practicals |
|
Obligatòries. Asistencia a sessions al laboratori. Elaboració de dossier de pràctiques per cada grup a la finalització de les mateixes o examen escrit al mateix laboratori. Nota mínima per fer mitjana, igual o superior a 4,0. És guarda la nota per la segona convocatòria.
|
5% |
Presentations / oral communications |
|
Exposició a classe d'un artícle relacionat amb la microbiologia i a els aliments. Grups de 1-2 alumnes. Obligatoris. Nota mínima per fer mitjana, igual o superior a 4,0. És guarda la nota per la segona convocatòria. |
5% |
Short-answer objective tests |
|
Avaluació a meitat del quadrimestre del continguts teòrics de l'assignatura (37.5% de la nota). Examen parcial I, s'elimina contingut amb nota igual o superior a 6.0
Avaluació al final del quadrimestre dels continguts teòrics de l'assignatura (37.5% de la nota). 75% de la nota pel alumnes que no varen alliberar els continguts del primer parcial. Nota mínima per fer mitjana, igual o superior a 4,0. Examen parcial II pel alumnes amb parcial I superat. Els alumnes que superin l'assignatura per parcials, bonificació del 5% |
75% |
Practical tests |
|
Encàrrec de disseny d’una planta de procés (API) o activitat substitutòria |
15% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Per poder eliminar matèria en la primera prova, la nota ha de ser igual o superior a 6,0. Per poder fer mitjana amb amb els seminaris i les practiques, la nota de la segona prova ha de ser igual o superior a 4. Notes de seminaris i pràctiques es guarda per la segona convocatòria, només per un any acadèmic. Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor Per als alumnes que no matriculin l'API la distribució de percentatges serà: teoria 70%, pràctiques 15%, seminaris 15% |
Basic |
|
.- Adams, M.R.; Moss M.O. Microbiología de los alimentos. Acribia. Zaragoza. Darrere edició
disponible
.- Hayes, P.R. Microbiología e higiene de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Jay, J.M. Microbiología moderna de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Mossel, D.A.A.; Moreno García , B;
Struijk, C.B. Microbiología de los alimentos: fundamentos ecológicos
para garantizar y comprobar la integridad (inocuidad y calidad)
microbiológica de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible. .- Ray, B.; Bhunia, A. Fundamental Food Microbiology, Fifth Edition. CRC Press, 2013. .- Roberts, D; Hooper, W.; Greenwood, M.
Microbiología práctica de los alimentos. Métodos para el examen de los
microorganismos de los alimentos de interés para la salud pública.
Acribia, Zaragoza.
|
Complementary |
|
.- Bourgeois, C.M.; Mescle, J.F. ; Zucca,
J. Microbiologia alimentaria. Vol I: Aspectos microbiológicos de la
seguridad y calidad alimentaria. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Bourgeois, C.M.; Larpent, J.P. Microbiologia alimentaria. Vol II: Fermentaciones alimentarias. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Doyle, M.P. Microbiologia de los alimentos. Fundamentos y fronteras. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Fehlhaber, K.; Janetschke, P. Higiene veterinaria de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Forsythe, S. J. Alimentos seguros: Microbiología. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Forsythe, S. J. Higiene de los alimentos. Microbiología y HACCP. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- ICMSF. Ecologia microbiana de los
alimentos. Vol I.: Factores que afectan a la supervivencia de los
microorganismos en los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- ICMSF. Ecología microbiana de los alimentos. Vol II.: Productos alimenticios. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- ICMSF. Microorganismos de los alimentos. Vol VI. Ecología microbiana de los productos alimentarios. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- ICMSF. Microorganismos de los
alimentos. Vol VII. Análisis microbiológico en la gestión de la
seguridad alimentaria. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Lee, B.H. Fundamentos de biotecnología de los alimentos. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible .- Roller, S.; Harlander, S. Genetic
modiffication in the foor industry: a strategy for quality improvement.
Blacki Academis, NY. Darrere edició
disponible .- Sanchís, V. et al. Prácticas microbiología de alimentos. Ed de la Universitat de Lleida. Darrere edició
disponible .- Yousef, A.E.; Carlstrom, C. Microbiología de los alimentos: manual de laboratorio. Acribia, Zaragoza. Darrere edició
disponible |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|