DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) QUÍMICA I ANÀLISI DELS ALIMENTS Codi 20244124
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
MESTRES SOLÉ, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica laura.acena@urv.cat
montserrat.mestres@urv.cat
Professors/es
ACEÑA MUÑOZ, LAURA
MESTRES SOLÉ, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén introduir a l'alumne en el coneixement de la naturalesa, funcions i propietats dels diferents compostos químics que constitueixen els aliments. Per altra banda també es presenten els fonaments dels mètodes generals d'anàlisi tot posant una especial atenció en l'aspecte pràctic d'aquests.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A2.1 Utilitzar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.
 A5.5 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'anàlisi d'aliments.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis de l'anàlisi d'aliments.
 A1.2 És competent en el laboratori d'anàlisi química.
Redacta informes analítics.
 A2.1 És capaç de discernir entre els mètodes usuals i els mètodes oficials d'anàlisi.
Sap on i com trobar els diferents mètodes d'anàlisi.
És capaç de seleccionar d'entre tots, el mètode d'anàlisi més adequat al tipus d'analit i tipus d'aliment seleccionat a partir dels seus coneixements teoricopràctics.
 A5.5 Coneix la composició química dels aliments.
Coneix les possibles interaccions entre els components químics dels aliments.
Coneix els mètodes usuals i oficials d'anàlisi d'aliments i els seus fonaments.
Interpreta un protocol d'anàlisi.
És crític davant els resultats obtinguts en l'anàlisi química d'un aliment.
Coneix els mètodes d'anàlisi sensorials i els seus fonaments.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ Sistemàtica de l’anàlisi físico-química.
Procés Analític.
Mètodes d'anàlisi químic: oficials (C.E.E. i A.O.A.C.) i usuals
AIGUA Estructura i Propietats.
Activitat de l’aigua i estabilitat dels aliments.
Densitat, Extracte Sec.
Reaccions d'interés alimentari.
Mètodes d’anàlisi
GLÚCIDS Tipus i Estructura.
Funcions i propietats en els aliments.
Enllaç glicosídic.
Sucres, Sucres reductors, polisacàrids i fibra.
Reaccions d'interés alimentari.
Mètodes d’anàlisi
PROTEïNES Tipus i estructura.
Funcions i propietats en els aliments.
Enllaç peptídic.
Interaccions i estabilitat.
Desnaturalització.
Reaccions d' interés alimentari.
Mètodes d'anàlisi.
LÍPIDS Tipus i estructura.
Funcions i propietats en els aliments.
Enllaços lipídics.
Estabilitat.
Àcids grassos, triglicèrids i lípids complexes.
Reaccions d'interés alimentari.
Índexs de qualitat.
Mètodes d'anàlisi.
MATÈRIA MINERAL Origen i classificació: majoritaris, minoritaris, traces.
Propietats als aliments.
Interaccions i estabilitat.
Mètodes d'anàlisi.

ADDITIUS Tipus d'additius
Números E
Propietats i funcions dels additius alimentaris
Mètodes d'anàlisi.
ANÀLISI SENSORIAL Introducció a l'anàlisi sensorial dels aliments.
Conceptes generals i fonaments teòrics.
Sentit de la vista.
Sentit de l'olfacte.
Sentit del gust.
Proves sensorials
Panells de Tast
APLICACIONS Sistemàtica analítica aplicada a l'anàlisi de grups d'aliments: càrnics, làctics, cereals, ...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
B4.1
5 0 5
Sessió Magistral
A1.1
A1.2
A2.1
A5.5
40 25 65
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.2
A2.1
A5.5
B1.1
B4.1
B4.4
B5.3
30 35 65
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A2.1
A5.5
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.4
B5.3
35 10 45
Fòrums de debat
A1.1
A5.5
B1.1
B1.5
B5.3
5 10 15
Treballs
A1.1
A2.1
A5.5
B1.1
B1.5
B3.3
B5.1
B5.3
0.5 20 20.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A2.1
A5.5
B1.1
B4.4
2.5 0 2.5
Proves mixtes
A1.1
A2.1
A5.5
B1.1
B4.4
B5.3
2.5 0 2.5
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A5.5
B4.1
B5.3
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i criteris d'avaluació.
Establiment dels requisits mínims per assolir els coneixements de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts dels diferents temes de la matèria amb ajuda de projeccions, vídeos i altra documentació que es cregui oportuna
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes, exercicis
Plantejament, desenvolupament i ressolució de problemes relacionats amb els diferents temes de l'assignatura.
Discussió dels resultats obtinguts en base a situacions reals.
Pràctiques a laboratoris Desenvolupar al laboratori diferents analítiques químiques necessàries pel correcte control i elaboració dels aliments.
Per això caldrà buscar el protocol adequat la bibliografia, raonar la metodologia emprada i dur a terme l'anàlisi amb una mostra real.
Les pràctiques impliquen portar al dia la llibreta del laboratori i entregar un informe final al finalitzar aquestes amb els resultats obtinguts i discussió dels mateixos

Fòrums de debat Discussió a classe o a través de forums on-line de temes actuals relacionats amb la composició i anàlisi d'aliments així com amb procediments analítics, alguns dels quals es podran desenvolupar en el laboratori
Treballs Elaboració de tasques de format curt relacionades amb la composició dels aliments iiels mètodes d'anàlisi estudiats.
Atenció personalitzada L'alumne pot fer les consultes que cregui convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes.
En aquest darrer supòsit es recomana concertar hora prèvia per tal d'assegurar la disponibilitat del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne pot fer les consultes que cregui convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes. En aquest darrer supòsit es recomana concertar hora prèvia per tal d'assegurar la disponibilitat del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.2
A2.1
A5.5
B1.1
B4.1
B4.4
B5.3
S'avaluarà la ressolució de problemes concrets i la capacitat crítica davant els resultats obtinguts 10%
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A2.1
A5.5
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.4
B5.3
S'avaluarà la preparació d'aquestes així com l'execució al laboratori (idoneitat del material emprat, preguntes i implicació, sentit crític, temps emprat) i la llibreta de laboratori.
Al final de les pràctiques caldrà presentar un informe de pràctiques que també serà avaluat
12 %
Fòrums de debat
A1.1
A5.5
B1.1
B1.5
B5.3
S'avaluarà la participació així com el nivell i adequació dels comentaris i informació aportats Pot augmentar fins el 10% la nota de la tasca relacionada amb el fòrum
Treballs
A1.1
A2.1
A5.5
B1.1
B1.5
B3.3
B5.1
B5.3
S'avaluaran els continguts, fonts d'informació consultades, adequació i idoneitat a la tasca que es demani
A més, també es tindrà en compte la ortografía, la gramática, el format i presentació dels treballs
10%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A2.1
A5.5
B1.1
B4.4
Avaluació de conceptes teòrics i càlculs bàsics 40%
Proves mixtes
A1.1
A2.1
A5.5
B1.1
B4.4
B5.3
Avaluació de conceptes teòrics i ressolució de problemes pràctics, tots ells relacionats amb les pràctiques del laboratori 28%
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A5.5
B4.1
B5.3
Encàrrec de disseny d’una planta de procés (API) o activitat substitutòria 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les pràctiques de laboratori són obligatòries.

La nota de l'avaluació continuada (1ª convocatòria) s'obté de:

20% tasques (treballs, resolució de problemes i fòrum de discussió)

40% controls de curta durada dels temes treballats a classe amb preguntes curtes i test que es realitzaran al llarg del curs en hores de classe.

40% pràctiques (15% feina al lab, 15% informes i 70% examen)

La segona convocatòria consistirà en un examen escrit on hi haurà una part relacionada amb la part de teoria i una altra relacionada amb la part de pràctiques. Cada part comptarà un 50% de la nota i cal assolir una puntuació mínima de 4 per tal de fer mitjana amb l'altre part. En qualsevol cas, per tal d'aprovar l'assignatura cal que la mitjana d'ambdues parts sigui igual o superior a 5.

En casos excepcionals en els que no s'hagi pogut assistir a les pràctiques (i sempre de manera justificada) es podrà realitzar un examen pràctic substitutiu de l'avaluació d'aquestes.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R. Matissek, F. Schnepel, G. Steiner, Análisis de los alimentos. Fundamentos, métodos y aplicaciones, traducció de la traducció alemanya. O.López, 1998
Badui Dergal, Salvador, Química de los alimentos, , Naucalpan de Juárez : Pearson Educación, 2006
Pomeranz, Food analysis theory and practice, Chapman & Hall cop. New York, 1994
AOAC, AOAC Internationa: Official Methods of Analysis, ,

* Aquest recurs necessita codi d'usuari i contrassenya per a accedir-hi. Podeu demanar-la a l'adreça crai.sescelades@urv.cat

Complementària T.P. Coultate ; [foreword by Heston Blumenthal], Food : the chemistry of its components, , Cambridge, UK : Royal Society of Chemistry, cop. 2
Suzanne Nielsen, Food analysis, , ebook
Suzanne Nielsen, Food Analysis. Laboratory Manual, , ebook
Owen R. Fennema, Fennema Química de los alimentos, Srinivasan Damodaran, Kirk L. Parkin, Owen R. Fennema, Acribia
H.-D. Belitz, W. Grosch, P. Schieberle, Food chemistry, , Berlin : Springer, 2008

* Food Analysis

** Food Analysis. Laboratory Manual

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FONAMENTS DE LA PRODUCCIÓ D'ALIMENTS/20234115

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA I/20234008
QUÍMICA II/20234009
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent