DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SISTEMES DE QUALITAT EN BIOPROCESSOS Codi 20244125
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
ACEÑA MUÑOZ, LAURA
Adreça electrònica laura.acena@urv.cat
marialuisa.serrano@urv.cat
Professors/es
ACEÑA MUÑOZ, LAURA
SERRANO BARBA, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es descriuen els conceptes fonamentals que cal tenir presents en implementar sistemes de qualitat en una indústria alimentària, des de la definició del producte fins als sistemes que garanteixen la seva seguretat i els estàndards normatius més importants en aquest tipus d'indústria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques.
 A1.4 Aplicar els principis i mètodes de la qualitat, traçabilitat i certificació.
 A2.1 Dissenyar un producte i / o bioprocés que compleixi amb les especificacions / necessitats establertes, tenint en compte les restriccions de caràcter econòmic, ambiental, social, polític, ètic, de salut, seguretat i sostenibilitat.
 A5.4 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de gestió de la qualitat i traçabilitat.
 A5.6 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de la seguretat alimentària i la microbiologia aplicada als bioprocessos alimentaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que l'estudiant es planteja a la universitat.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis de la gestió de la qualitat, la seguretat alimentària i la traçabilitat.
 A1.3 Valora l'impacte econòmic de les solucions tècniques.
 A1.4 Coneix, comprèn i utilitza els principis de la gestió de la qualitat, la seguretat alimentària i la traçabilitat.
 A2.1 Desenvolupa projectes en l'àmbit de l'enginyeria de bioprocessos.
 A5.4 Coneix la normativa i la reglamentació vigent relacionada amb el control i l'avaluació de la qualitat dels productes agroalimentaris.
Controla eficaçment la qualitat dels resultats que es generen en un laboratori d'àmbit agroalimentari.
Valora la necesidad de implantar un sistema de calidad en las empresas agroalimentarias.
Gestiona el sistema de qualitat d'una indústria agroalimentària.
Adopta un sistema de treball basat en els sistemes de gestió de la qualitat.
Controla la traçabilitat dels productes agroalimentaris.
 A5.6 Integra la seguretat alimentària com un element més de l'activitat de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Identifica necessitats de formació.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: ASPECTES RELACIONATS AMB LA QUALITAT DEL PRODUCTE TEMA 1: LA QUALITAT DEL PRODUCTE
- Definicions relacionades amb la qualitat de producte:

o Normativa i legislació alimentàries
o Identificació de producte: CAE
o Criteris de qualitat segons la legislació
o Especificacions de matèries primeres, de productes intermitjos, productes acabats, plans de qualitat de producte
o Diferències entre: control de qualitat, assessorament de qualitat, gestió de qualitat

TEMA 2: LA QUALITAT DEL PRODUCTE. PROTECCIÓ DE LA GENUÏNITAT I QUALITAT DELS PRODUCTES ALIMENTARIS
- Denominacions de qualitat, marques de qualitat

TEMA 3: LABORATORIS D’ASSAIG I CALIBRACIÓ
- La capacitat tècnica del laboratori alimentari que ha de realitzar els exàmens organolèptics (panels de tast), exàmens microbiològics de matèries primeres, paràmetres fisicoquímics de producte acabat
- El control de qualitat dels resultats del laboratori
- Els equips de mesura i assaig
- Els procediments d’assaig, registre de dades primàries i els informes d’assaig
BLOC 2: LA GESTIÓ DE LA PREVENCIÓ TEMA 4: LA TRAÇABILITAT
- Implementació de la traçabilitat a l’empresa
- Traçabilitat endavant, endarrera i de procés
- Requisits de dades d’un procés productiu d’obtenció de producte
- Legislació aplicable

TEMA 5: SISTEMES DE GESTIÓ DE LA SEGURETAT ALIMENTÀRIA: APPCC
- Introducció al registre sanitari de la indústria alimentària
- La implantació d’un sistema APPCC en la indústria alimentària: principis del sistema, passos a seguir, arbre de decisió
- Identificació dels pre-requisits propis d’aquest tipus d’indústria
- Identificació dels riscos propis d’aquest tipus d’indústria
- Mesures preventives
- PCCs
- Pla APPCC
BLOC 3: SISTEMES DE GESTIÓ DE QUALITAT TEMA 6: GESTIÓ DE LA QUALITAT: NORMES UNE-EN-ISO 9000
- ISO 9001:2018. Requisits del sistema de gestió de qualitat a la indústria problema
o Manual de qualitat
o Mapa de processos i interaccions dels mateixos
o Identificació dels fluxogrames de cada procés de l’empresa
o Procediments i altres documents
o Registres de qualitat propis
o Eines per la mesura, anàlisis i millora: els indicadors: L’AUDITORIA INTERNA

TEMA 7: COMBINACIÓ DELS SISTEMES APPCC I ELS SISTEMES DE GESTIÓ DE QUALITAT
- Semblances i diferències
- Utilització del sistema de gestió de la qualitat per gestionar l'APPCC

TEMA 8: PROTOCOLS ESPECÍFICS DE QUALITAT PEL SECTOR ALIMENTARI
- Identificació dels requisits propis de cada un dels següents estàndards: BRC, IFS, ISO 22000
- Desenvolupament dels plans Food Defense i Food Fraud necessaris per a la norma IFS

TEMA 9: LA GESTIÓ AMBIENTAL
- Antecedents, concepte i objectius
- La 14001:2018 en la indústria tipus: identificació dels procediments i processos a documentar
- El reglament EMAS
- La integració dels sistemes de qualitat, medi ambient i seguretat alimentària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A1.4
A5.4
A5.6
B4.1
40 10 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.4
A5.4
A5.6
B5.3
10 5 15
Treballs
A1.1
A1.4
A5.4
A5.6
B5.3
10 55 65
Presentacions / exposicions
B1.1
B1.5
B5.1
2 7 9
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1.4
A5.4
A5.6
B5.3
5 5 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i dels criteris d'avaluació de la mateixa. Presentació dels estudiants.
Sessió Magistral Exposició teòrica del contingut del temari amb l'ajuda de presentacions, projeccions, vídeos i qualsevol altra documentació adient.

S'exposaran i discutiran exemples i casos pràctics relacionats amb la qualitat dels processos de producció en la indústria alimentària.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament, desenvolupament i resolució de problemes relacionats amb el temari de l'assignatura i simulant casos reals.
Treballs Elaboració de tasques relacionades amb el temari de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Presentació/exposició d'algunes de les tasques realitzades.
Atenció personalitzada Els alumnes poden fer les consultes que creguin convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes. En aquest darrer supòsit es necessari concertar cita prèvia a través del Moodle per tal d'assegurar la disponibilitat del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden fer totes les consultes que creguin convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes. En aquest darrer supòsit s'haurà de concertar hora prèvia per tal d'assegurar la disponibilitat del professor. Aquest horari de tutoria s'ha de consensuar entre alumne i professor via Moodle/correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1.1
A1.4
A5.4
A5.6
B5.3
Tasques de teoria a realitzar individualment o en grup. S'avaluaran els continguts, les fonts d'informació consultades, així com la idoneïtat i presentació de les tasques. 40%
Presentacions / exposicions
B1.1
B1.5
B5.1
Presentació oral d'algunes de les tasques realitzades individualment o en grup. 20%
Proves mixtes
A1.4
A5.4
A5.6
B5.3
Avaluació individual dels conceptes teòrics abordats a les classes magistrals i durant la resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada que constitueix la primera convocatòria constarà de treballs, controls i presentacions/exposicions.

Important: es farà mitjana sempre i quan la mitjana de cadascun d'aquests ítems sigui igual o superior a 4. Per tal d'aprovar l'assignatura cal que la mitjana de totes les parts sigui igual o superior a 5.

Els alumnes que no hagin superat aquesta convocatòria disposaran d'una segona convocatòria que consistirà en un examen escrit final de tota la assignatura i que contarà el 100% de la nota. Per tal d'aprovar l'assignatura cal que la nota sigui igual o superior a 5.

Important: es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves, a excepció del consentiment exprés del professor.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells/dispositius que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Juan José Francisco Polledo, Gestión de la seguridad alimentaria análisis de su aplicación efectiva, , Mundiprensa
Acribia, HACCP manual del auditor de calidad, , Acribia
R. Compañó, Garantía de calidad en los laboratorios analíticos, , Síntesis
Ángel Belzunegui, Gestió de la qualitat: teoria i pràctica, , URV
FAO, FAO, , http://www.fao.org/home/es/
FAO, CODEX ALIMENTARIUS, , http://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/about
European Commission, Food, Farming, Fisheries Safety & Quality, , https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries_e
Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (MAPA), Calidad Agroalimentaria, , https://www.mapa.gob.es/es/alimentacion/temas/cali
Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Alimentació, , http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/alimentaci
AINIA, Legislación alimentaria, , https://www.ainia.es/tag/legislacion-alimentaria/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent