DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) MODELITZACIÓ DE PROCESSOS EN SISTEMES ALIMENTARIS I BIOLÒGICS Codi 20244126
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Adreça electrònica carmenmaria.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En aquesta assignatura els continguts es proporcionaran via Moodle (transparències, vídeos i manuals&nbsp;resum) i l’alumnat el treballarà a distància. Les classes presencials a l’aula s’utilitzaran per a treballar&nbsp;en problemes d’aplicació i casos d’estudi, resoldre dubtes i per a resoldre presencialment exercicis que&nbsp;formaran part de l’avaluació continuada de l’assignatura.&nbsp;&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p> El sistema&nbsp;d’avaluació en aquest període excepcional és el que s’explica a l’apartat “Avaluació. Altres&nbsp;comentaris i segona convocatòria” sota el títol ADAPTACIÓ DE L’AVALUACIÓ PEL CURS 2020-21.&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p> DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA :</p><p> Assignatura eminentment de caire pràctic encaminada al disseny i a la planificació de processos discontinus per a la producció de bioproductos, amb l’ajut de programes de simulació comercials (SuperPro) i fulls de càlcul.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.2 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de processos i bioprocessos en les indústries agroalimentàries.
 A5.3 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de modelització i optimització.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.2 Entén els fonaments i criteris de disseny de productes biològics, fonamentalment aliments.
 A5.3 Modela bioprocessos, prenent decisions apropiades durant la selecció i dimensionat dels equips en funció de criteris pertinents de disseny.
Adquireix una correcta metodologia aplicable en simulació de processos i aprèn els conceptes necessaris per a simular i analitzar processos en estat estacionari utilitzant un programa comercial, com Super Pro o equivalents.
Determina les condicions òptimes d'operació respectant les restriccions del procés i / o producte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la programació d'operacions en plantes discontínues (scheduling)
Tema 2. Organització de la producció en plantes flexibles
Tema 3. Disseny i re-disseny de plantes discontínues
Tema 4. Introducció al paquet de simulació SuperPro
Tema 5. Casos pràctics d'iniciació a SuperPro
Tema 6. Cas d'estudi sobre processos de fermentació
Tema 7. Cas d'estudi sobre processos de separació
Tema 8. Projecte de simulació d'un procés industrial de producció d'aliments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5.2
A5.3
15 25 40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5.2
A5.3
B4.1
15 14 29
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A5.2
A5.3
B4.1
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució de problemes pràctics amb programari específic i qüestionaris al campus virtual
Atenció personalitzada Atenció a l'estudiant

Atenció personalitzada
Descripció

La atenció personalitzada es fara intentant prioritzar l’atenció virtual degut a la excepcionalitat del curs 2020-2021:

- Videoconferencia amb el Teams: en horari de 9:00 a 17:00 previ enviament d'un correu electronic a carmenmaria.torres@urv.cat per a confirmar disponibilitat de dia i hora de la reunió.

- Es recomana lùs de els fòrums de dubtes de Moodle per a resoldre dubtes que puguin ser comuns a tots els estudiants.

- Per a dubtes molt concretes també es pot enviar un correu electronic.


Dr. Carmen M Torres Costa 
Departament de Enginyeria Quimica, Lab213 
carmenmaria.torres@urv.cat 
977558553

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5.2
A5.3
B4.1
Problemes entregables amb el simulador SuperPro i altre software 50%
Proves pràctiques
A5.2
A5.3
B4.1
Examen pràctic a final de curs 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DEL'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

Avaluació sense afectacions: No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluacióde l'assignatura.


Avaluación continuada Es manté el 50% dela entrega de exercicis relacionats amb els continguts del curs. El examen pràctic a final de curs consisteix en la resolució de problemes (planificació i simulació) semblants als fets durant el curs fent ùs del software especific. És necessari obtenir un 4 a la prova final per poder-ne calcular el promig.
Segona convocatòria

Es guardarà la nota dels exercicis entregables, per tant no son recuperables (50%). El 50% restant consistirá en una nova prova pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica Elmar Heinzle, Arno P. Biwer, Charles L. Cooney, Development of sustainable bioprocesses: Modelling &amp; assessment, John Wiley &amp; Sons, 2006
L. Puigjaner, P. Ollero, C. de Prada, L. Jimenez,, Estrategias de Modelado, Simulación y Optimización de Procesos Químicos, Editorial Síntesis, 2006

Complementària Carlson, E. C., Don’t gamble with physical properties for simulations, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996
Carlson, E. C., Does your simulation reflect the real world?, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996
Sowell, R., Why a simulation system doesn’t match the plant?, hydrocabon processing, 102-107, 1997
Branan, C. Branon, C., Rules of thumb for chemical engineers: A manual of quick, accurate solutions to everyday process engineering problems, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company,
Cusack, R. G., Designing a separation process, Chem. Eng. 21-27, 1998
Horwitz, B. A. Nocera, A. J., Are your “scotomatized” by your simulation software?, Chem. Eng. Prog., 68-71, 1996
Schad, R. C., Make the most of process simulation, Chem. Eng. Prog., 21-27, 1998
Agarwal, R., Li, Y.-K. Santollani, O., Satyro, M. A., Vieler, A., Uncovering the realities of simulation-Part 2, Chem. Eng. Prog., 64-72, 2001

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es farà servir software amb llicència (SuperPro) accesible en Virtlabs
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent