DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ELECTROTÈCNIA Codi 20244211
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
MUNTE PUIG, JAVIER
Adreça electrònica javier.munte@urv.cat
Professors/es
MUNTE PUIG, JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant <div> En aquesta assignatura la docència es portarà a terme en format presencial i online. Les classes majoritàriament seran presencials. Però també es portaran a terme activitats i classes online, principalment per a desenvolupar una part de les pràctiques i aspectes teòrics de la matèria.</div><div><br /></div><div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL: </b>L'assignatura aprofundeix en aspectes bàsics de les instal·lacions elèctriques, incloent fonaments de màquines elèctriques, que des del punt de vista pràctic poden trobar-se en el sector elèctric, especialment en la indústria química. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A4.4 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'enginyeria del mitjà rural pel que fa al càlcul d'estructures i construcció, hidràulica, motors i màquines, electrotècnia i projectes tècnics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis d'Enginyeria del medi rural: càlcul d'estructures i construcció, hidràulica, motors i màquines, electrotècnia, projectes tècnics.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A4.4 Aplica els fonaments físics relacionats amb l'electricitat i el magnetisme.
Coneix aspectes generals sobre el sistema elèctric, instal·lacions elèctriques, màquines elèctriques i convertidors estàtics.
Realitza pràctiques de laboratori en equip sobre aparells de mesura, elements passius, màquines elèctriques i components electrònics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1- Fonaments Físics


1.1- Energia i teoria de camps.
1.2- Electricitat.
1.3- Magnetisme.
2- El Sistema Elèctric 2.1- Subsistema de producció.
2.2- Subsistema de transport.
2.3- Subsistema de distribució.
2.4- Elements elèctrics.

3- Instal·lacions elèctriques i tarifes 3.1- Estacions de transformació.
3.2- Conductors elèctrics.
3.3- Instal·lacions de terra.
3.4- Electrificació d'habitatges.
3.5- Compensació de l'energia reactiva.
3.6- Tarifes elèctriques.

4- Màquines elèctriques
4.1- La màquina elèctrica en general.
4.2- Transformadors.
4.3- Màquines asíncrones.
4.4- Màquines síncrones.
4.5- Màquines de corrent contínua.
4.6- Màquines especials.
4.7- Informació tècnica de motors.
5- Convertidors estàtics 5.1- Introducció.
5.2- Semiconductors.
5.3- Convertidors estàtics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
26 52 78
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.2
A4.4
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
12 24 36
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A4.4
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
20 10 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1.1
A4.4
B4.1
B4.4
B5.3
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Es portaran a terme sessions de laboratori relacionades amb els continguts de la matèria. Es fomentarà el treball en grup i l'aprenentatge basat en competències.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

S'atendrà personalment a l'alumne en hores de consulta en el despatx (348), en l’aula o en el laboratori 003.


A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.2
A4.4
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
Es realitzaran dos proves de resolució de problemes. Temes 1, 2 i 3 35%
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A4.4
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
Entregables de laboratori i prova curta 30%
Proves objectives de tipus test
A1.1
A4.4
B4.1
B4.4
B5.3
Es realitzaran dos proves tipus test que avaluaran l'adquisició dels conceptes teòrics de l'assignatura. Temes 4 i 5. 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ADAPTACIÓ DE L'AVALUACIÓ PER AL CURS 2020-21

No es preveuen canvis significatius en el sistema d'avaluació de l'assignatura

- Proves tipus test: Es realitzaran dos proves tipus test que avaluaran l'adquisició dels conceptes teòrics de l'assignatura. La primera prova (T1) correspondrà als temes 1, 2 i 3; la segona (T2) als temes 4 i 5.

- Proves de resolució de problemes: Es realitzaran dos proves de resolució de problemes. La primera prova (P1) correspondrà als temes 1, 2 i 3; la segona (P2) als temes 4 i 5.

- Prova curta: Es una prova de desenvolupament (D1) que servirà per avaluar l'adquisició dels conceptes pràctics treballats al laboratori.

Les proves T1 i P1 es realitzaran conjuntament, aproximadament a mitjans del semestre. Les proves T2 i P2 també es realitzaran conjuntament la darrera setmana del semestre. La prova D1 es realitzarà la darrera setmana del semestre.

Per aprovar l'assignatura cal obtenir una qualificació com a mínim de 5. Per a fer la mitja de les notes de la matèria, cal treure una nota igual o superior a 3.5 en cada una de les 5 proves, haver assistit a les pràctiques de laboratori, i presentar els apunts i pràctiques de laboratori, són també condicions indispensables per a poder aprovar l'assignatura. D'altra banda els apunts i pràctiques de laboratori presentats es valoraran amb el mateix pes en la nota de laboratori que la prova D1, obtenint-se d'aquesta valoració la qualificació D2.

Considerant tots aquests aspectes, la qualificació final serà:

QF = [0,7 · (T1+T2+P1+P2)] +[0,3·( D2)]

En la segona convocatòria de la matèria, l'alumne s'haurà de presentar a una prova mixta de tipus test i de problemes final.

Per realitzar les proves d'avaluació, no es podrà fer ús d'una calculadora, apunts ni es podran utilitzar dispositius electrònics i/o de comunicacions.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En aquest cas, l'alumnat per poder fer l'examen haurà de facilitar l'accés a la seva càmera. En l'espai Moodle podreu consultar la informació actualitzada.


Fonts d'informació

Bàsica Enríquez Harper, Gilberto, Curso de transformadores y motores de inducción, , Noriega Editores
Castejón Oliva, Agustín, Tecnología Eléctrica, , McGraw-Hill
J. Fraile Mora, Máquinas Eléctricas, , McGraw-Hill
Villaverde, Francisco, Motores de corriente continua, , Calpe
Oriol Boix...[et al.], Tecnología Eléctrica, , Ceysa

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent