DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) RESISTÈNCIA DE MATERIALS I CÀLCULS D'ESTRUCTURA Codi 20244217
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
ROVIRA GRAS, FRANCISCO
Adreça electrònica francisco.rovira@urv.cat
enriquealejandro.saavedra@urv.cat
Professors/es
ROVIRA GRAS, FRANCISCO
SAAVEDRA ORELLANA, ENRIQUE ALEJANDRO
Web
Descripció general i informació rellevant Que és la RMM: La Resistència de materials és la ciència que tracta el càlcul de la resistència mecànica, rigides i estabilitat de les peces d'una estructura (màquines o edificació). L'objectiu de la RMM: Establir els criteris d'un element per determinar el material més convenient, la forma i dimensionament més adequades, per resistir les forçes exteriors de la forma més econòmica. Objectiu de l'assignatura: Que l'alumne desenvolupi l'habilitat d'analitzar un problema de RMM d'una forma simple i lògica aplicant a la seva solució principis fonamentals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A2.1 Utilitzar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.
 A4.4 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de l'enginyeria del mitjà rural pel que fa al càlcul d'estructures i construcció, hidràulica, motors i màquines, electrotècnia i projectes tècnics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.2 Adaptar-se a condicions canviants.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix, comprèn i utilitza els principis d'Enginyeria del medi rural: càlcul d'estructures i construcció, hidràulica, motors i màquines, electrotècnia, projectes tècnics.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A2.1 Aplica especificacions, reglaments i normes relacionades amb el disseny d'estructures.
 A4.4 Coneix l'àmbit d'aplicació de la resistència de materials.
Coneix i aplica la teoria general de la flexió.
Coneix i aplica els principals conceptes de resistència de materials: Tensió i deformació. Tipus d'esforços. Equilibri estàtic i elàstic.
Coneix i aplica la teoria columnes i vinclament.
Calcula estructures isostàtiques i hiperestàtiques.
Coneix i aplica els principals materials de construcció.
Dissenya i dimensiona estructures d'acer.
Dissenya i dimensiona estructures de formigó armat.
Dissenya i dimensiona fonaments.
Dissenya i calcula mitjançant ordinador.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. INTRODUCCIÓ Conèixer l'àmbit d'aplicació de l'elasticitat i resistència de materials. Equilibri estàtic i elàstic. Definició de peça prismàtica. Concepte de tensió i deformació. El problema elàstic. Hipòtesi de l'elasticitat.
TEMA 2. TRACCIÓ I COMPRESSIÓ Definició. Estat tensional de la tracció i compressió. Deformacions. Pes propi. Sistemes hiperestàtics. Tensions tèrmiques.
TEMA 3. TALLANT PURA I MOMENT TORSOR Tallant pur. Teoria elemental del tallant. Deformacions, Càlcul d'unions rematxades i cargolades. Torsió en barres rectes i de secció circular. Distribució de les tensions tangencials. Diagrames. Càlcul d'eixos de transmissió de potència.
TEMA 4. FLEXIÓ. ANÀLISI DE TENSIONS I DEFORMACIONS Definicions. Llei de Navier pel càlcul de tensions normals en flexió pura. Tensions en flexió simple. Dimensionat de barres en tensió simple. Mètode de la doble integració pel càlcul de deformades. Efecte de l'esforç tallant.
TEMA 5. INESTABILITAT ELÀSTICA. VINCLAMENT Definicions. Mètode d'Euler. Mètode Omega. Mètode X. Compressió excèntrica.
TEMA 6. CÀRREGUES COMBINADES Càlcul d'elements sotmesos a accions combinades.
TEMA 7. MATERIALS BÀSICS DE CONSTRUCCIÓ
TEMA 8. PRINCIPIS BÀSICS D'ESTRUCTURES D'ACER
TEMA 9. PRINCIPIS BÀSICS D'ESTRUCTURES DE FORMIGÓ ARMAT
TEMA 10. PRINCIPIS BÀSICS DE FONAMENTS
PRÀCTIQUES DE LABORATORI Pràctiques bàsiques de resistència de materials (assaig de tracció,...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A2.1
A4.4
B4.4
B5.3
30 35 65
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.1
A4.4
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
15 20 35
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A2.1
A4.4
B1.2
B1.3
B1.5
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
20 25 45
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A4.4
B4.4
B5.3
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el professor, l'assignatura, continguts, metodologia i avaluació.
Sessió Magistral Es presentarà, de forma aplicada, els continguts teòrics de cada tema.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es presentaran problemes que es resoldran a classe, per part del professor, o per part dels alumnes de forma guiada.
Pràctiques a laboratoris Es faran sessions de laboratori on els alumnes aplicaran els continguts de l'assignatura. Els alumnes hauran de presentar un informe del desenvolupament de la pràctica o del cas pràctic corresponent.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada s'efectuarà al despatx del professor, prèvia cita per correu electrònic o a la classe.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és fonamental per poder resoldre els problemes que tinguin els alumnes. Professor: Francesc Rovira Gras. Despatx 116 del DEM francisco.rovira@urv.cat Professor laboratori: Enrique Saavedra. Es demanarà cita per correu electrònic per tal d'organitzar l'atenció personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A2.1
A4.4
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
S'avaluarà l'assistència i l'entrega dels problemes realitzats a classe. 20%
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A2.1
A4.4
B1.2
B1.3
B1.5
B3.2
B3.3
B4.1
B4.4
B5.1
B5.3
S'avaluarà l'assistència i entrega dels informes de les pràctiques realizades. 20%
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A4.4
B4.4
B5.3
Examen, amb exercicis similars als plantejats i resolts a classe. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de superar l'assignatura caldrà una nota mínima de 4 a l'examen; i així poder ponderar amb la resta d'activitats amb pes a la nota.


Els alumnes que facin l'examen (obtenint una npta mínima de 4) i la resta d'activitats amb pes a la nota i superin l'assignatura, no caldrà que acudeixin a la segona convocatòria.
En la segona convocatòria podran tenir-se en consideració aspectes favorables d'avaluació desenvolupats durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica

De la Flor, Silvia; Ferrando, Francesc. PROBLEMAS DE RESISTENCIA DE MATERIALES. URV

Beer, Ferdinand P.; Rusell, E. MECANICA VECTORIAL PARA INGENIEROS. ESTATICA. McGrawHill
Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EXPRESSIÓ GRÀFICA/20234001
FÍSICA/20234003
 
Altres comentaris
Assignatures que en continuen el temari: Construccions agroalimentàries
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent