DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 20244301
Ensenyament
Grau de Tècniques de Bioprocessos Alimentaris (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Treball fi de grau Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits Per poder matricular l'assignatura de Treball de Fi de Grau, és requisit indispensable haver superat el 60% dels crèdits totals del grau. En aquest 60% han d'estar incloses totes les assignatures de 1r i l’assignatura de 2n curs 20244115 Fonaments de la Producció d’Aliments.
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
Adreça electrònica montse.ferrando@urv.cat
carme.guell@urv.cat
allan.mackie@urv.cat
silvia.delamo@urv.cat
Professors/es
FERRANDO COGOLLOS, MARIA MONTSERRAT
GÜELL SAPERAS, MARIA CARMEN
MACKIE WALKER, ALLAN DONALD
DE LAMO CASTELLVI, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant És un exercici original que s’ha de realitzar individualment i ser presentat davant d’un tribunal universitari. Consisteix en un projecte en l’àmbit de les tecnologies de l’enginyeria de bioprocessos i aliments en el que es sintetitzen i integren les competències adquirides en els estudis

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.5 Aplicar els principis de l'enginyeria en el context de les ciències de la vida per definir condicions i estratègies que permetin dissenyar i optimitzar processos de producció de sistemes biològics.
 A2.1 Dissenyar un producte i / o bioprocés que compleixi amb les especificacions / necessitats establertes, tenint en compte les restriccions de caràcter econòmic, ambiental, social, polític, ètic, de salut, seguretat i sostenibilitat.
 A2.3 Capacitat per entendre, interpretar, comunicar i adoptar els avenços en el camp agroalimentari per a la seva aplicació en la transferència de tecnologia.
 A6.1 Exercici original a realitzar individualment i presentar i defensar davant un tribunal universitari, consistent en un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de l'enginyeria de bioprocessos alimentaris, en el qual se sintetitzen i integren les competències adquirides en els ensenyaments.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir l'adversitat.
 B1.4 Utilitzar informació en llengua estrangera (preferentment anglès) de manera eficaç.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B4.2 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que l'estudiant es planteja a la universitat.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.2 Assumir posicions emprenedores.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
 B6.2 Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Fonamenta les decisions de projecte en les bases científiques i tecnològiques de la pròpia especialitat.
 A1.5 Aplica els coneixements en matèries bàsiques per a realitzar el disseny d'un projecte.
 A2.1 Culmina l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació en un projecte integrador.
Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'enginyer de bioprocessos alimentaris amb l'experiència directa en el desenvolupament d'un projecte original.
 A2.3 Entén, interpreta, comunica i adopta els avenços en el camp agroalimentari per a la seva aplicació en la transferència de tecnologia.
 A6.1 Realitza individualment i presenta i defensa davant d'un tribunal universitari, un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de l'enginyeria de bioprocessos alimentaris de naturalesa professional en el qual se sintetitzen i integren les competències adquirides en els ensenyaments.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.4 Segueix assignatures amb continguts en anglès.
Assoleix o acredita el nivell B1 de llengua extrangera.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B4.2 Identifica necessitats de formació.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals.
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral.
 B4.3 S'adapta correctament a les metodologies docents del tipus "active learning".
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.2 Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i mètodes, i experimenta amb procediments nous.
Analitza riscos i beneficis de la innovació.
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
 B6.2 Aplica la normativa vigent en qüestions mediambientals, de seguretat alimentària, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre a) les consequènies dels resultats tant de les seves accions com b) del rang d'alternatives existent.
Avalua ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que incloguen, com a mínim, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat, la democràcia i l'eficiència.
Utilitzen aquestes consideracions com a requisits per dissenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El tema del TFG podrà ser proposat per tres vies:

a) TFG proposat per una empresa o institució:

En aquest cas els alumnes realitzaran un TFG proposat per una empresa o institució, amb un tutor/a de l’empresa i un tutor/a acadèmic, escollit entre els professors/res de l’assignatura. Els alumnes formularan les propostes de TFG que hauran de disposar del vistiplau del tutor/a de l’empresa, el tutor/a acadèmic i del Coordinador/a del TFG.

 

2) TFG proposat per l’ETSEQ.

Els departaments, segons el seu encàrrec docent, faran propostes de TFG que els alumnes podran triar. Les propostes de TFG es faran públiques i els estudiants matriculats faran la selecció presentant una llista prioritzada. L’assignació del tema i del tutor/a la farà el coordinador/a de l’assignatura. En el cas que dos o més estudiants hagin seleccionat el mateix treball, l’assignació es realitzarà utilitzant una llista prioritzada a partir de la nota mitjana de l’expedient dels estudiants. 

 

3) Dintre del Programa d’Aprenentatge Servei de la URV

El calendari per presentar les propostes i per l'assignació del treball es comunicarà al alumnes en una reunió a l'inici del curs i a través de l'entorn virtual de formació. La coordinació del TFG comunicarà als alumnes l'assignació corresponent.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
6 60 66
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1.1
A1.5
A2.1
A2.3
A6.1
B1.1
B1.3
B1.4
B1.5
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
16 128 144
Selecció/assignació del treball de fi de grau
1 6 7
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A1.1
A1.5
A2.1
A2.3
A6.1
B1.1
B1.3
B1.4
B1.5
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
2 4 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats adreçades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentar l'assignatura
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Reunions periòdiques de planificació, seguiment i control de l'evolució del TFG
Elaboració del treball de fi de grau/màster Elaboració d'un treball de síntesi que serà resultat de l'assoliment de les competències del grau.
Selecció/assignació del treball de fi de grau El tema del TFG podrà ser proposat per tres vies:
a) TFG proposat per una empresa o institució:
En aquest cas els alumnes realitzaran un TFG proposat per una empresa o institució, amb un tutor/a de l’empresa i un tutor/a acadèmic, escollit entre els professors/res de l’assignatura. Els alumnes formularan les propostes de TFG que hauran de disposar del vistiplau del tutor/a de l’empresa, el tutor/a acadèmic i del Coordinador/a del TFG.

2) TFG proposat per l’ETSEQ.
Els departaments, segons el seu encàrrec docent, faran propostes de TFG que els alumnes podran triar. Les propostes de TFG es faran públiques i els estudiants matriculats faran la selecció presentant una llista prioritzada. L’assignació del tema i del tutor/a la farà el coordinador/a de l’assignatura. En el cas que dos o més estudiants hagin seleccionat el mateix treball, l’assignació es realitzarà utilitzant una llista prioritzada a partir de la nota mitjana de l’expedient dels estudiants.

3) Dintre del Programa d’Aprenentatge Servei de la URV
El calendari per presentar les propostes i per l'assignació del treball es comunicarà al alumnes en una reunió a l'inici del curs i a través de l'entorn virtual de formació. La coordinació del TFG comunicarà als alumnes l'assignació corresponent.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Els estudiants presentaran el document escrit i faran la presentació oral del TFG, respondran a les preguntes realitzades per un tribunal en una defensa pública.

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció

El coordinador de TFG convocarà als estudiants de TFG a l'inici del curs acadèmic i també es reunirà amb els tutors/res. 

El seguiment específic de cada TFG l'efectuarà,  al llarg de tot el quadrimestre, el professor tutor corresponent amb el suport, si és necessari, d'altres professors implicats en l'assignatura.


Criteris i procediments d’avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
Avaluació per part del tutor del TFG del seguiment del TFG per part de l'estudiant 10%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1.1
A1.5
A2.1
A2.3
A6.1
B1.1
B1.3
B1.4
B1.5
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
B6.2
Avaluació de l'informe escrit del TFG 55%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A1.1
A1.5
A2.1
A2.3
A6.1
B1.1
B1.3
B1.4
B1.5
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
Avaluació de la defensa oral del TFG 35%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Al moodle del TFG-GTBA es troben les rúbriques utilitzades per l'avaluació dels treballs.


Els criteris d'avaluació de la segona convocatòria seran els mateixos que els de la primera.

Fonts d'informació

Bàsica Alfred Bartholomai, Fábricas de alimentos: procesos, equipamiento, costos, 1991, Zaragoza: Acribia
Ana Casp Vanaclocha, Diseño de industrias agoalimentarias, 2005, Madrid: Mundi-Prensa

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TECNOLOGIA DEL MEDI AMBIENT/20244111
GESTIÓ I VALORITZACIÓ DE SUBPRODUCTES AGROINDUSTRIALS/20244112
BIOPROCESSOS ALIMENTARIS I SEGURETAT ALIMENTÀRIA/20244101
DISSENY DE PROCESSOS DE SEPARACIÓ/20244114
ENGINYERIA DE BIOPROCESSOS I ALIMENTS/20244118
SISTEMES DE QUALITAT EN BIOPROCESSOS/20244125
MODELITZACIÓ DE PROCESSOS EN SISTEMES ALIMENTARIS I BIOLÒGICS/20244126

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE LA PRODUCCIÓ D'ALIMENTS/20244115
 
Altres comentaris
Per poder matricular l’assignatura de Treball de Fi de Grau, és requisit indispensable haver superat el 60% dels crèdits totals del grau. En aquest 60% han d’estar incloses totes les assignatures de 1r curs i l'assignatura de 2n curs FONAMENTS DE LA PRODUCCIÓ D'ALIMENTS
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent