DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) HIGIENE INDUSTRIAL Codi 20605103
Ensenyament
Prevenció de Riscos Laborals (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Enginyeria Química
Coordinador/a
UBIEDO PEREZ, CATALINA
Adreça electrònica mariajose.figueras@urv.cat
magdalena.constanti@urv.cat
m.salvado@urv.cat
catalina.ubiedo@urv.cat
marta.sanchis@urv.cat
Professors/es
FIGUERAS SALVAT, MARÍA JOSEFA
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
UBIEDO PEREZ, CATALINA
SANCHIS TALÓN, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br /></div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL: La higiene és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals. És per això, que la Higiene Industrial té com a objectiu identificar els possibles contaminants químics o biològics, i els sorolls, vibracions o radiacions que puguin presentar-se, per poder estimar posteriorment la magnitud de l'exposició i comparar-lo amb les normes legals existents que fixen els nivells d'exposició màxims admissibles o, si no amb els criteris de valoració en l'ús, i d'aquesta manera poder prioritzar les accions preventives a dur a terme., així com establir els programes de seguiment i control de l'exposició laboral a aquests agents químics, biològics i físics. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Disposar dels coneixements tècnics suficients per identificar i avaluar els riscos laborals existents en una empresa i proposar les mesures necessàries per al control i reducció dels riscos detectats tenint en compte la legislació i normativa vigent en cada un dels temes relacionats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Defineix els conceptes bàsics de la Higiene Industrial.
Identifica les funcions generals i específiques del professional de la prevenció, especialment en el camp de la Higiene Industrial.
Identifica els agents contaminants en l'ambient laboral que poden provocar una enfermetat, i avalua el seu risc.
Coneix els equips que s'utilizen per a les avaluacions específiques de riscos higiènics i les metodologies de medició i quantificació.
Coneix els referents que hi ha, com legislació i normes tècniques i la seva aplicació a les avaluacions.
Coneix els mètodes de control del risc: Mitjans de Protecció col·lectiva i individual i planifica les mesures preventives corresponents.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Bases estadístiques
2. Higiene industrial. Conceptes i objectius. Normativa legal específica
Higiene Industrial. Agents Biològics 3. Higiene industrial - Agents Biològics
4. Higiene industrial - Agents Biològics: Efectes, avaluació i control
Higiene Industrial. Agents Físics 5. Higiene Industrial - Agents Físics. Característiques, efectes, avaluació i control
6. Higiene Industrial - Agents Físics: Soroll
7. Higiene Industrial - Agents Físics: Radiacions ionitzants
8. Higiene Industrial - Agents Físics: Ambient tèrmic
Higiene Industrial. Agents Químics 9. Higiene Industrial - Agents Químics. Toxicologia laboral
10. Higiene Industrial - Agents Químics: Avaluació de l'exposició
11. Higiene Industrial - Agents Químics: Procediments analítics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Pràctiques a través de TIC
A1
5.5 0 5.5
Sessió Magistral
A1
62 33.5 95.5
Resolució de problemes, exercicis
A1
20.5 20.5 41
Atenció personalitzada
A1
4 0 4
 
Proves mixtes
A1
CT2
CT3
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a pendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC Respondre qüestionari previ a la classe presencial
Sessió Magistral Presentació dels pincipals continguts de l'assignatura i que el alumne ha treballat prèviament.
Resolució de problemes, exercicis Exercicis lliurats mitjançant la plataforma virtual del curs a Moodle
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes als estudiants mitjançant el fòrum de dubtes de l'assignatura i els missatges de Moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A1
Resolució del test previ a la classe presencial.
20%
Resolució de problemes, exercicis
A1
Exercici lliurat i altres test, mitjançant la plataforma virtual Moodle. 30%
Proves mixtes
A1
CT2
CT3
Prova presencial al final de l'assignatura. És obligatoria 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es podrà repetir la prova mixta (prova presencial) i el seu pes a la nota final serà el mateix que l'avaluació continuada. En la prova presèncial cal obtenir un mínim de 4 /10.

Les qualificacions obtingudes en les altres parts avaluades també participaran en la nota final de la segona convocatòria, però no es poden repetir.

Durant les probes avaluatives, els tefèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica

la bibliografía  es relaciona als documents del espai Moodle de l'assignatura a les fitxes que hi ha per cada tema.  

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent