DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) MEDICINA, ERGONOMIA I PSICOSOCIOLOGIA APLICADES A LA PREVENCIÓ Codi 20605104
Ensenyament
Prevenció de Riscos Laborals (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Enginyeria Química
Psicologia
Coordinador/a
SORA MIANA, BEATRIZ
Adreça electrònica magdalena.constanti@urv.cat
graciano.garcia@urv.cat
beatriz.sora@urv.cat
Professors/es
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
GARCIA PARDO, GRACIANO
SORA MIANA, BEATRIZ
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La medicina en el treball és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals dels treballadors. És per això que la Medicina en el treball té com a objectiu la vigilància de la salut laboral per tal de poder elaborar estratègies de prevenció. La Ergonomia és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals. És per això, que l'Ergonomia té com a objectiu identificar els possibles riscos ergonòmics que puguin presentar-se en el treball. La psicosociologia és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals produïdes per factors psicosocials del treball i els seus efectes sobre la salut dels treballadors. És per això, que l'Ergonomia té com a objectiu identificar els possibles riscos i les estratègies i mètodes d'intervenció. &lt;/div&gt; </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Disposar dels coneixements tècnics suficients per identificar i avaluar els riscos laborals existents en una empresa i proposar les mesures necessàries per al control i reducció dels riscos detectats tenint en compte la legislació i normativa vigent en cada un dels temes relacionats.
 A2 Identificar necessitats de formació, desenvolupar plans formatius i planificar, dissenyar i impartir les accions formatives necessàries per a la prevenció dels riscos laborals per part dels treballadors, la gestió de la prevenció a l'empresa i l'actuació davant d'una emergència.
 A3 Desenvolupar la planificació de l'acció preventiva a l'empresa i implantar i mantenir sistemes per a la gestió i la promoció de la prevenció a l'empresa.
 A4 Fomentar conductes, hàbits, consums, estils de vida saludables i la participació activa dels treballadors com a protagonistes de la seva salut, així com la cultura preventiva a l'empresa i la creació d'entorns saludables.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica els factors de naturalesa psicosocial, els avalua, coneix les seves conseqüències, i les formes d'intervenció.
 A2 Defineix els conceptes bàsics de la medicina del treball i els seus camps d'aplicació a la prevenció de riscos laborals.
 A3 Planifica i realitza actuacions de promoció i vigilància de la salut en l'empresa.
 A4 Identifica els factors de naturalesa ergonòmica, els avalua, coneix els seus conseqüències, i les formes de intervenció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant. (Igualtat)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Medicina en el treball 1. Socorrisme i primers auxilis
2. Conceptes bàsics, objectius i funcions
3. Promoció de la salut a l´empresa
4. Protocols de vigilància mèdica
5. Patologies d´origen laboral
6. Vigilància de la salut
7. Planificació i informació sanitària
Ergonomia 8. Ergonomia: conceptes i objectius
9. Condicions ambientals d´ergonomia
10. Càrrega física del treball
11. Concepció i disseny del lloc de treball
12. Càrrega mental del treball
Psicosociologia aplicada 13. Factors de naturalesa psicosocial: una perspectiva de gènere
14. Estrès i altres problemes psicosocials: burnout, mobbing i conflicte treball-família
15. Estructura de l´organització
16. Conseqüencies dels factor psicosocials nocius i la seva avaluació. Intervenció psicosocial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A3
A4
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A4
41 67 108
Pràctiques a través de TIC
A1
A2
A3
A4
1 6 7
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A3
A4
1 0 1
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
5 25 30
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, alguna de les eines d'avaluació informatitzades. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Resolució de problemes, exercicis Proposta de realització d'exercicis a traves del Moodle que es resoldran a classe. Posteriorment es penjaran les resolucions.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
<p>El professor/a de l'assignatura podrà fer tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Aquestes tutories se podran realitzar de forma virtual o presencial en horari de tutories, havent concertat una cita prèvia per correu electrònic amb el professor/a. A més, es realitzarà la resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura. </p>

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A1
A2
A3
A4
Qüestionaris autocorregibles 20%
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A3
A4
Exercicis a entregar 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La no superació o no presentació de qualsevol de les proves d'avaluació (tests autocorregibles, examen final i exercicis pràctics) implicarà la no superació de la assignatura. El alumno haurà de realitzar una prova final amb tot el contingut de la assignatura en segona convocatòria per la seva recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Les fonts d'informació serà el material proposat pels professors a les fitxes de cada tema

Complementària
  • Llaneza F. J. (2009). Ergonomía y psicosociología aplicada. Manual para la formación del especialista. Valladolid: Lex Nova.
  • CONDE COLMENERO, P.: Acoso laboral en el empleo público, Comares, 2008.
  • Cruz J. A. (2011). Ergonomía Aplicada . Madrid: Starbook Editorial.
  • Lillo J. (2000). Ergonomía: Evaluación y diseño del entorno visual. Barcelona: Alianza Editorial.
  • Llorca J. L.; Llorca L.; Llorca M. (2015). Manual de ergonomía aplicada a la prevención de riesgos laborales. Madrid: Pirámide.
  • Mondelo P. R.; Gregori E.; Barrau P. (2000). Ergonomía 1: Fundamentos. Barcelona: Edicions UPC.
  • Mondelo P.R.; Gregori E.; Comas S.; Castejon E.; Bartolomé E. (2000). Ergonomía 2: Confort y estrés térmico. Barcelona: Edicions UPC.
  • Mondelo P.R.; Gregori E.; Barrau P.; Blasco J. (2000). Ergonomía 3 : Diseño de un puesto de trabajo. Barcelona : Edicions UPC.
  • Mondelo P.R.; Gregori E.; De Pedro O.; Gomez M.A. (2013). Ergonomía 4: El trabajo en oficinas . Barcelona: Edicions UPC.
  • García A. L. (2017). Ergonomía y psicosociología aplicada a la prevención de riesgos laborales. Oviedo: Ediciones Universidad Oviedo.
  • D., G. (2007). Ergonomia y psicosociologia aplicada. Madrid: Confemetal.
  • Gutiérrez J.L.; Moreno B.; Garrosa E.; (2005). Carga mental y fatiga laboral. Madrid: Pirámide.
  • Meseguer M.; Soler M. I. (2010). Psicología del trabajo. Murcia: Ed. Diego Marín.
  • RIVAS VALLEJO, P.: La prevención de los riesgos laborales de carácter psicosocial, Comares, 2008.
  • Nogareda M. (2003). Psicosociología del trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Salanova M. (2009). Psicología de la salud ocupacional. Madrid: Síntesis.
  • NTP 232: Pantallas de visualización de datos (P.V.D.): fatiga postural
  • NTP 387: Evaluación de las condiciones de trabajo: método del análisis ergonómico del puesto de trabajo
  • NTP 602: El diseño ergonómico del puesto de trabajo con pantallas de visualización:
  • el equipo de trabajo
  • NORMAS de la OIT en materia de ergonomía y psicosociología aplicada.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent