DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ESPECIALITZACIÓ EN HIGIENE INDUSTRIAL Codi 20605107
Ensenyament
Prevenció de Riscos Laborals (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Enginyeria Química
Coordinador/a
UBIEDO PEREZ, CATALINA
Adreça electrònica magdalena.constanti@urv.cat
m.salvado@urv.cat
catalina.ubiedo@urv.cat
marta.sanchis@urv.cat
Professors/es
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
UBIEDO PEREZ, CATALINA
SANCHIS TALÓN, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant <div> <p>La URV té com a objectiu que <strong>la docència del curs acadèmic 2021-22 s’imparteixi amb el màxim de presencialitat</strong> que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. </p> <p>En funció del grau d’ocupació permès a l’aulari, <strong>si es necessari</strong>, l’alumnat s’integrarà en grups reduïts i alternarà setmanes de treball presencial al centre amb setmanes de treball en línia segons un horari preestablert.</p> </div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL: La Higiene industrial és una disciplina que té per objectiu evitar l'aparició de malalties professionals actuant sobre l'ambient del treball. En aquesta matèria d'especialització s'aprofundeix en la identificació dels possibles contaminants químics, biològics i físics (sorolls vibracions, radiacions i tèrmics), que puguin presentar-se al lloc de treball, per posteriorment poder estimar la magnitud de l'exposició i comparar-lo amb les normes legals que fixen els nivells d'exposició màxims admissibles per tal de prioritzar l'actuació preventiva i que permetin l'establiment de programes de seguiment i control de l'exposició laboral a aquests agents. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Disposar dels coneixements tècnics suficients per identificar i avaluar els riscos laborals existents en una empresa i proposar les mesures necessàries per al control i reducció dels riscos detectats tenint en compte la legislació i normativa vigent en cada un dels temes relacionats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aplica els procediments per a la realització de presa de mostres, medicions i tractament de dades de contaminants químics, biológics i físics.
Avalua l'exposició laboral a substàncies químiques, biològiques o físiques a les que està exposat el treballador.
Aplica mesures de control i protecció a compostos químics, biològics i físics.
Coneix l'aplicació dels continguts impartits en sectors industrials i de serveis específics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Contaminants Químics. Avaluació higiènica II.
2. Higiene Industrial - Agents Químics: Control de l'exposició.
3. Contaminants Químics. Informació del risc químic
4. Contaminants Químics. Control de contaminants
5. Contaminants Biològics
6. Contaminants Físics. Radiacions no Ionitzants (óptiques i camps electromagnètics)
7. Contaminants Físics. Soroll i vibracions
8. Riscos higiènics en activitats específiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
42 42 84
Pràctiques a través de TIC
A1
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
A1
12 12 24
Atenció personalitzada
A1
5 0 5
 
Proves mixtes
A1
CT2
CT3
CT5
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a pendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació dels pincipals continguts de l'assignatura i que el alumne ha treballat prèviament mitjançant la Fitxa de l'assignatura i el contingut de la mateixa al Moodle
Pràctiques a través de TIC Cumplimentació del test previ la classe presencial.
És obligatòria la seva resolució
Resolució de problemes, exercicis Exercicis que s'exposarà i es lliurarà per part del alumne resolts mitjançant la plataforma Virtual Moodle
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes als estudiants mitjançant el fòrum de dubtes de l'assignatura i els missatges de Moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A1
Cumplimentació del test previ a la classe presencial 20%
Resolució de problemes, exercicis
A1
Exercici mitjançant la plataforma virtual Moodle 30%
Proves mixtes
A1
CT2
CT3
CT5
Prova pressencial al final de l'assignatura 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es podrà repetir la prova mixta (prova presencial) i el seu pes a la nota final serà el mateix que l'avaluació continuada. En la prova presèncial cal obtenir un mínim de 4 / 10.

Les qualificacions obtingudes en les altres parts avaluades també participaran en la nota final de la segona convocatòria, però no es poden repetir.

Durant les probes avaluatives, els tefèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica

la bibliografía  es relaciona als documents del espai Moodle de l'assignatura a les fitxes que hi ha per cada tema.  

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent