IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) SPECIALISATION IN INDUSTRIAL HYGIENE Code 20605107
Study programme
Occupational Risk Prevention(2009)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
5 Compulsory First 2Q
Language
Castellà
Department Basic Medical Sciences
Chemical Engineering
Coordinator
MIGUEL CARVAJAL, MARIA ROSARIO
E-mail mariajose.figueras@urv.cat
magdalena.constanti@urv.cat
m.salvado@urv.cat
marta.sanchis@urv.cat
roser.miguel@urv.cat
Lecturers
FIGUERAS SALVAT, MARÍA JOSEFA
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
SANCHIS TALÓN, MARTA
MIGUEL CARVAJAL, MARIA ROSARIO
Web
General description and relevant information <div>GENERAL DESCRIPTION: Industrial hygiene is a discipline whose aim is to prevent the appearance of occupational illnesses by acting on the work environment. In this area of specialisation, the emphasis is on the identification of possible chemical, biological and physical pollutants (vibration, radiation and thermal dusts), which may be present in the workplace, in order to subsequently be able to estimate the magnitude of exposure and compare it with the legal standards that set the maximum admissible levels of exposure in order to prioritise preventive action and to establish programmes for monitoring and controlling occupational exposure to these agents.</div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Possess sufficient technical knowledge to identify and evaluate the existing occupational risks in a company and propose the measures needed to control and reduce the risks detected, taking into account the legislation and regulations in force in each of the related subjects.
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Forming opinions on the basis of the efficient management and use of information.
 CT3 Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
 CT5 Communicate complex ideas effectively to all sorts of audiences.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Aplica els procediments per a la realització de presa de mostres, medicions i tractament de dades de contaminants químics, biológics i físics.
Avalua l'exposició laboral a substàncies químiques, biològiques o físiques a les que està exposat el treballador.
Aplica mesures de control i protecció a compostos químics, biològics i físics.
Coneix l'aplicació dels continguts impartits en sectors industrials i de serveis específics.
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Contaminants Químics. Hygienic assessment II.

2. Industrial Hygiene - Chemical Agents: Exposure Control.

3.Contaminants Químics. Information on chemical risk
4.Contaminants Químics. Control de contaminants
5. Biological Contaminants

6. Physical pollutants. Non-ionising radiations (optics and electromagnetic fields).

7. Physical pollutants. Dust and vibrations
8.Hygiene risks in specific activities

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
1 0 1
Lecture
A1
42 42 84
IT-based practicals
A1
4 4 8
Problem solving, exercises
A1
12 12 24
Personal attention
A1
5 0 5
 
Mixed tests
A1
CT2
CT3
CT5
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activities aimed at contacting and collecting information from students and presenting the course
Lecture Presentation of the main contents of the course and that the student has previously worked on using the course pack and the content of the course on Moodle.
IT-based practicals Completion of the test before the face-to-face class.
It is compulsory to complete it.
Problem solving, exercises Exercises to be presented and completed by the student using the Virtual Moodle platform.
Personal attention Resolving students' doubts through the subject's doubts for

Personalized attention
Description

Resolving students' doubts by means of the forum of doubts of the course and the Moodle messages.


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
IT-based practicals
A1
Completion of the test prior to the face-to-face class 20%
Problem solving, exercises
A1
Exercise using the virtual platform Moodle 30%
Mixed tests
A1
CT2
CT3
CT5
End-of-subject test at the end of the course 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

A la segona convocatòria es podrà repetir la prova mixta (prova presencial) i el seu pes a la nota final serà el mateix que l'avaluació continuada. En la prova presèncial cal obtenir un mínim de 4 / 10.

Les qualificacions obtingudes en les altres parts avaluades també participaran en la nota final de la segona convocatòria, però no es poden repetir.

Durant les probes avaluatives, els tefèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Sources of information

Basic

the bibliography is related to the documents in the Moodle space of the course and to the forms that there are for each subject.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.