IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) SPECIALISATION IN ERGONOMICS Code 20605108
Study programme
Occupational Risk Prevention(2009)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First 2Q
Language
Català
Department Chemical Engineering
Psychology
Coordinator
TOUS PALLARÉS, JORDI
E-mail magdalena.constanti@urv.cat
jordi.tous@urv.cat
Lecturers
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
TOUS PALLARÉS, JORDI
Web
General description and relevant information <div><br /> </div><div>DESCRIPCIÓ GENERAL: L'objectiu de l'ergonomia és garantir que l'entorn de treball estigui en harmonia amb les activitats que realitza el treballador. </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Possess sufficient technical knowledge to identify and evaluate the existing occupational risks in a company and propose the measures needed to control and reduce the risks detected, taking into account the legislation and regulations in force in each of the related subjects.
 A3 Develop the planning of preventive action in the company and implement and maintain systems to manage and promote prevention in the company.
 A4 Promote behaviours, habits, consumption, healthy lifestyles and the active participation of workers as protagonists in their health, as well as a preventive culture in the company and the creation of healthy environments.
Type B Code Competences Transversal
 CT1 Become sufficiently independent to work on research projects and scientific or technological collaborations within their thematic area.
 CT2 Forming opinions on the basis of the efficient management and use of information.
 CT3 Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
 CT5 Communicate complex ideas effectively to all sorts of audiences.
 CT7 Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Avalua el comfort/discomfort ambiental.
 A3 Planifica i realitza actuacions de promoció i vigilància de la salut en l'empresa.
Realitza dissenys integrals del lloc de treball.
 A4 Avalua la carrega física del treball.
Type B Code Learning outcomes
 CT1 Planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
Genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria/Informe)
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
 CT7 Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana)
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Metodologia d'avaluació ergonòmica.
Metodologia ergonòmica
Mètodes estadístics aplicats a l'ergonomia
Tècniques d'investigació a l'ergonomia
2. Disseny d'entorns de treball saludables
Avaluació disconfort tèrmic :Index tèrmics PMV i PPD (Mètode Fanger)
Aspectes ergonòmics del soroll
3. Models i mètodes d'anàlisi preventiva
Concepte general d'ergonomia preventiva
4. Ergonomia postural i de l'esforç.
Paràmetres fisiològics més adequats per a l'avaluació de la càrrega física del
treball dinàmic.
Aplicacions i limitacions per a l'avaluació de la càrrega física basada en el consum d'oxígen.
Avaluació de la càrrega de teball mitjançant la freqüència cardíaca.
Prevenció de la fatiga muscular derivada de la càrrega física.
5. Manipulació manual de càrregues
Mètode NIOSH per a la manipulació manual de càrregues.
Introducció a l'aplicació del mètode NIOSH en tasques múltiples
6. Avaluació dels factors de riscs de TME. Mètodes i instruments freqüentment usats per a l'avaluació de les postures de treball
Mètode OWAS
Mètode REBA
Checklist d'identificació dels factors associats amb el risc de TME de l'extremitat superior.
Método RULA per a l'avaluació del risc per TME l'extremitat superior.
7. Pantalles de visualització de dades
Principals criteris técnics aplicables a l'anàlisi i acondicionament dels
llocs amb PVD quan l'aplicació d'un test d'avaluació no sigui suficient
8. Ergonomia del software aplicada als llocs de treball Criteris de disseny per a l'interfaç de diàlec persona/ordinador en
els programes informàtics
Criteris aplicables al disseny de les guies d'ajuda a l'usuari integrades en les aplicacions informàtiques
Criteris aplicables al disseny de la presentació de la informació

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
A3
A4
0.5 0 0.5
Lecture
A1
A3
A4
30 31 61
IT-based practicals
A1
A3
A4
0.5 1 1.5
Problem solving, exercises
A1
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT5
CT7
0.5 3.5 4
Personal attention
A1
A3
A4
5 0 5
 
Mixed tests
A1
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT5
CT7
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitat encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Lecture Mitjançant les classes magistrals es preten: explicar els temes principals del mòdul; resoldre els exercicis proposats; resoldre els possibles dubtes dels alumnes
IT-based practicals Respondre qüestionaris d'auto-avaluació abans de la classe presencial (magistral)
Problem solving, exercises Fer un informe de risc ergonomic d'un lloc de treball emprant com a mínim dues metodologies
Personal attention Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura

Personalized attention
Description
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
IT-based practicals
A1
A3
A4
Cumplimentació dels qüestionaris d'auto-avaluació previs a la classe presencial 30%
Problem solving, exercises
A1
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT5
CT7
Elaborar un informe d'avaluacio ergonomica d'un lloc de treball emprant com a mínim 2 métodes 40%
Mixed tests
A1
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT5
CT7
Examen presencial al final de l'assignatura 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria:

La nota es calculará: 20% (Autoavaluacions) + 30% (Activitats) + 50% (Examen de recuperació)


Sources of information

Basic

Material proposat pel professor de l'assignatura (moodle)

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.