IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) SPECIALISATION IN PSYCHOSOCIOLOGY Code 20605109
Study programme
Occupational Risk Prevention(2009)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First 2Q
Language
Català
Department Chemical Engineering
Psychology
Coordinator
TOUS PALLARÉS, JORDI
E-mail magdalena.constanti@urv.cat
jordi.tous@urv.cat
Lecturers
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
TOUS PALLARÉS, JORDI
Web
General description and relevant information <div>DESCRIPCIÓ GENERAL: La psicosociologia és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals produïdes per factors psicosocials del treball i els seus efectes sobre la salut dels treballadors. </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Possess sufficient technical knowledge to identify and evaluate the existing occupational risks in a company and propose the measures needed to control and reduce the risks detected, taking into account the legislation and regulations in force in each of the related subjects.
 A2 Identify training needs, develop training plans and plan, design and deliver the necessary training actions for the prevention of occupational hazards by workers, the management of prevention in the company and emergency response.
 A3 Develop the planning of preventive action in the company and implement and maintain systems to manage and promote prevention in the company.
 A4 Promote behaviours, habits, consumption, healthy lifestyles and the active participation of workers as protagonists in their health, as well as a preventive culture in the company and the creation of healthy environments.
Type B Code Competences Transversal
 CT1 Become sufficiently independent to work on research projects and scientific or technological collaborations within their thematic area.
 CT2 Forming opinions on the basis of the efficient management and use of information.
 CT3 Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
 CT4 Work in multidisciplinary teams and in complex contexts.
 CT5 Communicate complex ideas effectively to all sorts of audiences.
 CT6 Develop abilities to manage their professional career.
 CT7 Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix les metodologies i procediments per a realitzar l'avaluació dels factors psicosocials en el treball.
 A2 Coneix els efectes de l'estrès, burnout, violència ocupacional i altres problemes d'índole psicosocial en el treball.
 A3 Coneix els sistemes d'organitzar de forma saludable psicosocialment el treball a les empreses e institucions.
 A4 Implementa un procés de informació i comunicació efectives a l'empresa sobre la prevenció de los riscos psicosocials.
Type B Code Learning outcomes
 CT1 Planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
Genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria/Informe)
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT4 Coneix l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos. (Context)
Comunica i actua amb altres equips per assolir conjuntament els objectius. (Comunicació)
Es compromet i afavoreix els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip. (Compromís)
Confia en les pròpies capacitats, respecta les diferències i les aprofitar en benefici de l’equip. (Col·laboració)
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
 CT6 Aprofundeix en l’autoconeixement professional. (Autoconeixement)
Desenvolupa l’actitud professional. (Actitud professional)
Analitza l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn)
Dissenya itineraris professionals específics. (Itineraris)
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant. (Igualtat)
Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana)
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Metodologia d'avaluació dels factors de risc psicosocial en el treball.
2. Models i mètodes d'anàlisi preventiu de la càrrega mental.
3. Procediments per a l'avaluació dels factors psicosocials.
4. Mètode PSCAT 21
5. Mètode FPSICO
6. Altres mètodes aplicables per a l'avaluació dels riscos psicosocials.
7. Elaboració d'informes per a empreses i institucions.
8. Identificació de les conseqüències dels factors psicosocials nocius per a les organitzacions.
9. Consideracions ètiques i de discriminació per raons de gènere.
10. Protocols antiassetjament laboral i sexual en el lloc de treball.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
A2
A3
A4
1 3 4
Problem solving, exercises in the classroom
A1
A2
A3
A4
3 8 11
Assignments
A1
A2
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
2 46 48
Personal attention
A1
A2
A3
A4
1 0 1
 
Multiple-choice objective tests
A1
A2
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
1 10 11
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es presentaran els models psicosocials que es fan servir a PRL
Problem solving, exercises in the classroom El professor presentara un seguit d'eines d'avaluació i resultats en determinats contextos.
L'estudiant introduirà informació que recollira i en farà la diagnosi técnica.
Assignments Realitzar un informe d'avaluació de riscos psicosocials amb una de les metodologies estudiades
Personal attention Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Personalized attention
Description
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises in the classroom
A1
A2
A3
A4
Realitzar els exercicis presencialment i per e-correu 30%
Assignments
A1
A2
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
Treball d'aplicació d'un sistema d'avaluació de FPS i redacció de l'informe 40%
Multiple-choice objective tests
A1
A2
A3
A4
CT1
CT2
CT3
CT4
CT5
CT6
CT7
Exercici teórico-pràctic tipus test que l'estudiant realitzara de manera individual a l'aula 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

Els estudiants hauran de realitzar els qüestionaris auto-corregibles i els exercicis proposats pel professor per a aquesta matèria Aquests hauran de ser resolts al llarg del període establert, essent obligatòria la seva realització i havent-se de obtenir més d'un 70% de la nota dels mateixos per poder presentar-se a la prova presencial. Avaluació de la matèria. Les notes obtingudes en els tests d'autoavaluació que es realitzaran al llarg de la matèria, resolts a través del campus virtual representaran un 20% de la nota final de la matèria, corresponent el 80% restant a l'examen presencial d'aquesta matèria. Tal com recull la normativa d'avaluació de la URV, aprovada per la Comissió de Docència el 27 de juliol de 2005, els alumnes que no aconsegueixin la superació d'aquesta matèria per l'avaluació contínua descrita, tindran una segona convocatòria sent aquesta una prova que determinarà totalment la qualificació final, coherent amb el concepte d'avaluació continuada.


"Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista".


Sources of information

Basic , , ,
TOUS, J., El comportamiento absentista y sus repercusiones en la calidad de vida laboral y la calidad del servicio en el sector hotelero., 2009, Septem Ediciones

Complementary TOUS, J., Aspectes psicosocials de la qualitat de vida laboral en el sector hoteler., 2011, Publicacions URV – Col.lecció Recerca

Recommendations


 
Other comments
"Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista".
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.