DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 20605401
Ensenyament
Prevenció de Riscos Laborals (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Pràctiques Externes obligatòria Primer AN conv. única
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
FIGUEIREDO DE JESUS, MANUEL ANTONIO
Adreça electrònica magdalena.constanti@urv.cat
manuel.figueiredo@urv.cat
Professors/es
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
FIGUEIREDO DE JESUS, MANUEL ANTONIO
Web http://https://www.etseq.urv.cat/ca/practiques-externes/informacio-per-a-estudiants/
Descripció general i informació rellevant <p> &lt;div&gt;Aquesta assignatura s'impartirà de manera presencial a classe. Excepcionalment, podria impartir-se de manera telemàtica previ avís del professor als alumnes.&lt;/div&gt; </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Disposar dels coneixements tècnics suficients per identificar i avaluar els riscos laborals existents en una empresa i proposar les mesures necessàries per al control i reducció dels riscos detectats tenint en compte la legislació i normativa vigent en cada un dels temes relacionats.
 A2 Identificar necessitats de formació, desenvolupar plans formatius i planificar, dissenyar i impartir les accions formatives necessàries per a la prevenció dels riscos laborals per part dels treballadors, la gestió de la prevenció a l'empresa i l'actuació davant d'una emergència.
 A3 Desenvolupar la planificació de l'acció preventiva a l'empresa i implantar i mantenir sistemes per a la gestió i la promoció de la prevenció a l'empresa.
 A4 Fomentar conductes, hàbits, consums, estils de vida saludables i la participació activa dels treballadors com a protagonistes de la seva salut, així com la cultura preventiva a l'empresa i la creació d'entorns saludables.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aplica els coneixements apresos amb l'objectiu d'identificar i avaluar els riscos laborals en contexts i escenaris de treball concrets.
Posa en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competències específiques i transversals.
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional.
Coneix i utilitza els mitjans tècnics més freqüentement utilitzats pels professionals de l'àmbit.
 A2 Integra i adequa els coneixements teòrics apresos amb l 'objectiu de identificar necessitats formatives i elaborar continguts específics.
 A3 Coneix institucions i organismes vinculats a l'àmbit estudiat. Desenvolupa un programa de planificació de l'acció preventiva adaptada a les necessitats identificades i al sistema de gestió preventiva.
 A4 Integra i fomenta conductes, hàbits, consums, estils de vida saludables amb una visió i aplicació pràctica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
 CT6 Aprofundeix en l’autoconeixement professional. (Autoconeixement)
Desenvolupa l’actitud professional. (Actitud professional)
Analitza l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn)
Dissenya itineraris professionals específics. (Itineraris)
 CT7 Analitza els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumenta basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana)
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments
<div>El procediment per a l'assignació de les pràctiques externes s'indica en la Guia de l'estudiant de PE, que es troba en la web del PE del Centre&nbsp; (http://matrix.etseq.urv.es/practiques/).</div>

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A3
0.25 0 0.25
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
A1
A2
A3
A4
0.25 0 0.25
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A1
A2
A3
A4
3 1 4
Memòria
A1
A2
A3
A4
CT2
CT3
CT5
CT6
CT7
0.25 9.75 10
Estada de pràctiques
A1
A2
A3
0.5 210 210.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte, recollir informació dels alumnes, presentar el funcionament i desenvolupament d'aquesta assignatura.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Coordinació en el període de pràctiques entre alumne i tutor a l'empresa. Seguiment del tutor de l'assignatura.
Memòria Redacció d’una memoria (informe) sobre les tasques dutes a terme a l'empresa i una autoavaluació de les competències adquirides per part de l’estudiant.
Estada de pràctiques Període de pràctiques en l'empresa

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

El tutor analitzarà les tasques a realitzar durant les pràctiques amb l'estudiant i l'empresa per tal que aquestes s'ajustin al perfil i nivell de la titulació. Aquestes tasques es reflectiran al "Projecte Formatiu" on el tutor farà constar les accions de seguiment, segons es descriu a la guia de l'estudiant de PE.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Memòria
A1
A2
A3
A4
CT2
CT3
CT5
CT6
CT7
Informe del treball realitzat, el grau d'implicació, les condicions d'aquest treball, segons el model del centre i que serà avaluat pel tutor intern. 50%
Estada de pràctiques
A1
A2
A3
El tutor de pràctiques extern fa una avaluació quantitativa del nivell competencial de l'estudiant, d'acord amb el model del centre. 50%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura de pràctiques es calcula segons els següents criteris:

  • 50% corresponent a l'avaluació del Tutor acadèmic (informe de pràctiques) i 50% a l'avaluació del Supervisor/a en l'empresa (pràctiques externes).

La nota final mínima que es requereix per aprovar l'assignatura de pràctiques externes és: 5 respecte a 10. No obstant, és imprescindible obtenir com a mínim el 5 respecte a 10 a la nota del Supervisor/a l'empresa (25% del pes de l'assignatura). L'estudiant que no superi aquesta nota, suspèn automàticament l'assignatura de pràctiques i per tant, no cal fer l'informe de pràctiques.

L'alumne només té una única oportunitat de realitzar les pràctiques a l'empresa.

Aquesta assignatura sols disposa d'una convocatòria d'avaluació. Els estudiants que matriculen d'aquesta assignatura no podran sol•licitar la convocatòria addicional d'exàmens.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESPECIALITZACIÓ EN PSICOSOCIOLOGIA/20605109
SEGURETAT EN EL TREBALL/20605102
GESTIÓ, FORMACIÓ I INFORMACIÓ APLICADES A LA PREVENCIÓ/20605105
ESPECIALITZACIÓ EN HIGIENE INDUSTRIAL/20605107
ESPECIALITZACIÓ EN ERGONOMIA/20605108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent