Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC4 |
La realització d’estudis de factibilitat de l’aprofitament de recursos naturals i matèries primes, de la seva transformació i elaboració de nous productes |
|
AC5 |
L’assessorament en afers d’enginyeria legal, econòmica i financera relacionada amb els àmbits industrials més comuns |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions destinades a evitar, minimitzar o transformar corrents vectors de contaminació ambiental |
|
AP9 |
L’assessorament en temes de seguretat industrial i seguretat ambiental relacionats amb l’operació d’instal•lacions industrials |
|
AP10 |
La gestió de recursos energètics en la seva aplicació industrial |
|
Recerca |
|
AR2 |
L’excel•lència en l’estudi i coneixement de l’àmbit de recerca escollit |
|
AR3 |
La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats |
|
AR4 |
El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes |
|
AR5 |
La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats |
|
AR6 |
L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC14 |
Planificació i organització |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria) |
Objectius |
Competències |
Aprendre a aplicar les principals eines de gestió ambiental en una empresa de qualsevol sector industrial, amb l'objectiu de prevenir la contaminació i millorar de forma contínua la gestió de l'empresa en l'àmbit ambiental. |
AC4 AC5 AP1
|
BC2 BC4 BC6 BC11 BC15
|
CC2 CC3
|
Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental, tractant el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines per a assolir-la |
AP1
|
BC2 BC4 BC6 BC9 BC14
|
CC3
|
Aprendre el concepte de Millor Tecnologia Disponible (MTD-BAT) i l'aplicació de les anomenades BREF's.
|
AP1 AP10 AR3 AR4 AR6
|
BC4 BC6 BC11 BC15
|
CC1 CC2 CC4
|
Coneixement i comprensió dels impactes ambientals, els seus efectes sobre la societat i i els ecosistemes |
AP1 AP10
|
BC14 BC15
|
CC3 CC4
|
Conèixer els Sistemes de Gestió Ambiental i familiaritzar-se amb la normativa i legislació vigent en l’àrea ambiental. |
AC5 AP9
|
BC4 BC9 BC14
|
CC6
|
Aprendre a avaluar ambientalment un producte o una activitat mitjançant l’ús de l’eina ambiental de l’Anàlisi de Cicle de Vida |
AC5 AR4
|
BC4 BC11 BC14
|
CC2
|
Realització d'un Projecte d'Avaluació Ambiental |
AP1 AR3 AR4 AR5 AR6
|
BC1 BC2
|
CC1 CC2 CC6
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita.
|
AP9 AR2 AR6
|
BC1 BC4 BC6 BC9 BC10 BC15
|
CC1 CC2
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Gestió Ambiental |
Evolució de la perspectiva ambiental. Desenvolupament sostenible. Cimera de Rio.
L’entorn ambiental: Impacte sobre el medi. Funcionament dels ecosistemes. Principals problemes ambientals
Producció + Neta. Prevenció de la Contaminació. Minimització residus. BREF. MTD
Canvi Climàtic. IPCC. Protocol Kyoto.
|
2. Sistemes de Gestió Ambiental a l'empresa |
Models de Sistemes de gestió ambiental: La Norma ISO 14001 i el Reglament EMAS. Auditories Ambientals
Legislació ambiental aplicada a l'empresa
Aspectes socioeconòmics
|
3. Anàlisi de Cicle de Vida |
Objectius. Realització Inventaris, Incertessa. Categories d'imapcte. Diagnòsi.
Categories d’impacte: Midpoints, Endpoints, Arees de Protecció.
Programaris informàtics i bases de dades.
|
4. Ecoetiquetatge |
ISO 1402X. Ecoetiquetatge Tipus I. II i III
Carbon footprint. PAS 2050 i ISO 14067
Water footprint |
5. Treball Assignatura |
Projecte avaluació ambiental.
Declaració Ambiental
Anàlisi de Cicle de Vida
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
16 |
32 |
Treballs |
|
6 |
24 |
30 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
5 |
0 |
5 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
9 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves orals |
|
1 |
1 |
2 |
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Metodologia basada en que l’alumne actuï com a professional a base de resoldre qüestionaris i comentaris d'opinió |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i treballs pràctics. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Combinació de classe magistral i treballs pràctics. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. |
Treballs |
Desenvolupmant d'un projecte d'avaluació ambiental |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Utilització de software Anàlisi de Cicle de Vida |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'un projecte de gestió ambiental |
|
Descripció |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de forma individual o en petits grups els quals podran accedir al despatx del professor en un horari que es farà públic a principis de quadrimestre. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Avaluació d'exercicis realitzats en grup a classe i complementats en alguns casos amb treballs a fora de classe |
20% |
Treballs |
Avaluació de la realització de treballs de grup. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Avaluació presentació projecte SGA |
10% |
Proves mixtes |
Participació e implicació en l'assignatura |
5%
|
Proves orals |
Defensa individual i en grup dels treballs. |
5% |
Altres |
Examen final |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
RIGOLA, M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa. Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2005
Masters, G.M. , Introduction to Environmental Engineering and Science , Prentice Hall ,
AENOR, Gestión Ambiental , ,
Azqueta, D. , Introducción a la Economía Ambiental , Mc Graw Hill,
Kiely, G, Ingeniería Ambiental, Mc Graw Hill,
|
|
Complementària |
, J. Cleaner Production, ,
, Int. J Life Cycle Assessment, ,
, J. Industrial Ecology, ,
, Environmental Science and Ecology, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|