Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR1 |
Coneixement general dels materials rellevants en el camp de la Nanotecnologia. |
|
AR2 |
Entendre les propietats relacionades amb el tamany de les nanoestructures i els mètodes de producció, estabilització i biofuncionalització. |
|
AR3 |
Coneixement general de les tècniques més importants de nanofabricació i caracterització de les nanoestructures. |
|
AR4 |
Visió general dels camps principals d’aplicació dels nanomaterials, emfatitzant aquelles que en l’actualitat tenen un major impacte social: nanobiomedecina, nanoelectrònica, nanoenergia, entre d’altres. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
|
BR8 |
Capacitat d'apendre |
|
BR10 |
Habilitats crítiques: anàlisi i sintesi. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Dominar l’expressió i la comprensió de, pel cap baix, un idioma estranger. |
|
CC7 |
Habilitat per comunicar-se amb experts d'altres camps professionals. |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixement general dels materials rellevants en el camp de la Nanotecnologia. |
AR1
|
|
|
Entendre les propietats relacionades amb el tamany de les nanoestructures i els mètodes de producció, estabilització i biofuncionalització. |
AR2
|
BR8
|
CC4
|
Adquirir coneixement genreal de les tècniques més importants de nanofabricació i caracterització de les nanoestructures. |
AR3
|
|
|
Adquiri una visió general dels camps principals d'aplicació dels nanomaterials, emfatitzant aquelles que en l'actualitat tenen un major impacte social: nanobiomedecina, nanoelectrònica, nanoenergia, entre d'altres. |
AR4
|
BR10
|
CC7
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. |
Nanomaterials vs macroscopic materials. Perspectiva històrica. Nanopartícules. Nanotubs de carboni. Nanocomposites. Materials nanoestructurats: capes primes, multicapes, nanowires, nanodots, etc. Punts quàntics. |
Tema 2. |
Tècniques de nanofabricació. Mètodes químics. Creixement de capes mitjançant mètodes físics. Tècniques de nanoestructuració top-down. Tècniques de nanoestructuració bottom-up. Tècniques de patronatge. |
Tema 3. |
Tècniques de caracterització. Microscòpies: electrònica, de proximitat i altres. Anàlisis de superfície. Tècniques complementàries. |
Tema 4. |
Nanoelectrònica. Dispositius nanoelectrònics semiconductors: fils i punts quàntics. Sistemes nano i micro-electromecànics. Espintrònica: vàlvules d’espí. Electrònica molecular: semiconductors orgànics, interruptors moleculars i interconectors. |
Tema 5. |
Nano-òptica: Detecció de llum en nanoestructures: SNOM. Òptica de pous i fils quàntics. Nanoestructures periòdiques. |
Tema 6. |
Nanomaterials i energia. Nanopartícules i catàlisi. Nanomaterials per bateries i supercondensadors. Piles de combustible. Cèl•lules solars. |
Tema 7. |
Química supramolecular. Naturalesa de les interaccions supramoleculars. Dispositius supramoleculars. Reconeixement molecular i receptors moleculars. |
Tema 8. |
Nanobiotecnologia. Nanomanipulació: AFM i pinces òptiques. Micro i nanoarrays. Nanopartícules i dendrímers. |
Tema 9. |
Nanomaterials i medecina. Enginyeria de teixits: polímers funcionals, nanocomposites polímer/inorgànic, nanomaterials bioactius, esquelets nanoestructurats. |
Tema 10. |
Aplicació de la Nanobiotecnologia al diagnòstic. Biosensors. Lab-on-chip. Millora del contrast en MRI. |
Tema 11. |
Aplicació de la Nanobiotecnologia a la teràpia. Subministrament de fàrmacs mitjançant nanopartícules i dendrímers. Tràfic intracel•lular. |
Tema 12. |
Impacte social de la Nanotecnologia. Perspectives de futur. Biocompatibilitat i toxicitat. Medi ambient. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels professors. Presentació de l'assignatura: els seus objectius, continguts, bibliografia, forma d'avaluació, etc. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor. Amb preguntes freqüents als alumnes per tal que tinguin una participació activa |
Presentacions / exposicions |
Exposició i defensa pública a classe d’un treball elaborat per l’alumne individualment o en grup. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. |
Treballs |
Treball en profunditat d'un tema per part de l'alumne.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals.
|
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Reunions amb els alumnes bé individualment o en petits grups per tal de resoldre dubtes, indicar punts de millora i orientar en el desenvolupament general de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició i defensa pública a classe d’un treball elaborat per l’alumne individualment o en grup |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. |
20 |
Treballs |
Treball en profunditat d'un tema per part de l'alumne.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals.
|
15 |
Proves de desenvolupament |
proves en les que l'alumne ha d'exposar conceptes i resoldre problemes. És important el poder expressar-se correctament. |
50 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Charles P. Poole, Frank J. Owens Hoboken, Introduction to nanotechnology, Wiley, 2003
Geoffrey A. Ozin and André C. Arsenault, Nanochemistry: a chemical approach to nanomaterials, RSC Publishing, 2005
Christof M. Niemeyer and Chad A. Mirkin Weinheim (eds.), Nanobiotechnology: concepts, applications and perspectives, Wiley-VCH, 2004
Barbara Karn et al. (eds.), Nanotechnology and the environment: applications and implications, Oxford University Press, 2004
, Encyclopedia of nanoscience and nanotechnology, ,
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
No es demana cap requisit previ. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|