Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR5 |
Conèixer les propietats fonamentals de les forces intermoleculars i la seva importància en química, biologia i ciència dels materials. |
|
AR6 |
Saber aplicar conceptes de química supramolecular al disseny i síntesi de receptors moleculars, dispositius moleculars senzills i materials moleculars nanoestructurats. |
|
AR7 |
Saber interpretar processos químics i biològics que funcionin en base a interaccions intermoleculars. |
|
AR8 |
Conèixer els mètodes experimentals utilitzats en la caracterització de sistemes supramoleculars. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
|
BR2 |
Treballar de manera autònoma amb iniciativa. |
|
BR5 |
Presa de decisions. |
|
BR10 |
Habilitats crítiques: anàlisi i sintesi. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Comunicar-se de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà. |
Objectius |
Competències |
Conèixer les propietats fonamentals de les forces intermoleculars i la seva importància en química, biologia i ciència dels materials. |
AR5
|
|
|
Saber aplicar conceptes de química supramolecular al disseny i síntesi de receptors moleculars, dispositius moleculars senzills i materials moleculars nanoestructurats. |
AR6
|
BR2 BR5
|
|
Saber interpretar processos químics i biològics que funcionin en base a interaccions intermoleculars. |
AR7
|
|
|
Conèixer els mètodes experimentals utilitzats en la caracterització de sistemes supramoleculars. |
AR8
|
BR10
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. |
From molecular chemistry to supramolecular chemistry. Non-covalent interactions.
|
Tema 2. |
Complementarity, induced fit, allosterism and cooperativity. Receptors and carriers. Dynamic processes: kinetics vs. thermodynamics.
|
Tema 3. |
Ion recognition. Crown ethers, cryptands, cyclophanes, other receptors. Chiral recognition.
|
Tema 4. |
A view of the hydrophobic effect. Hydrophobic interactions in molecular recognition.
|
Tema 5. |
Supramolecular catalysis. Basic principles. Acceleration and turnover. Transition state recognition. Enzyme models.
|
Tema 6. |
Confinement effects in catalysis. Micelles, vesicles, capsules. Catalytic antibodies and polymer imprinting. Autocatalysis: self-replicating systems.
|
Tema 7. |
Molecular recognition of bio-molecules-1. Amino acids, peptides, proteins. Ligand-protein and protein-protein interactions.
|
Tema 8. |
Molecular recognition of bio-molecules-2. Nucleobases, nucleotides and nucleic acids. DNA-ligand interactions. Intercalation. Recognition of carbohydrates.
|
Tema 9. |
Self-assembly and self-organization.
|
Tema 10. |
Self-assembly in synthetic systems.
|
Tema 11. |
Dynamic combinatorial chemistry and supramolecular chirality.
|
Tema 12. |
Molecular materials and devices.
|
Tema 13. |
Hierarchical self-assembly. Monolayers and multilayers. Liquid crystals. Thermotropic and lyotropic systems. Mesophases. Phase diagrams. LC displays.
|
Tema 14. |
Charge-transfer systems. Organic insulators, semiconductors, and conductors. Non-linear optics. Concepts. Dipolar and octupolar molecules. NLO devices.
|
Tema 15. |
Experimental methods in supramolecular chemistry. Stoichiometry and binding constant. NMR titrations. Other methods. Aggregation and transport.
|
Tema 16. |
Photo physics of Supramolecular Systems. Basic Principles. Photo physics of Supramolecular Advanced Concepts.
|
Tema 17. |
Applications of luminescent supramolecular systems.
Hetero Supramolecular Chemistry.
Supramolecular systems for light to electric energy conversion. Part 1.
Supramolecular systems for light to electric energy conversion. Part 2.
Supramolecular Organic Field Effect Transistors.
Future perspectives on Functional Supramolecular Devices.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Una sessió de presentació de l’assignatura i dues sessions magistrals introductòries per poder treballar els tipus de forces intermolèculars i d’altres conceptes fonamentals per aquesta temàtica. |
Sessió Magistral |
Sessions de classe magistral on s’exposaran els continguts dels temes que componen l’assignatura. Les classes magistrals es realitzaran amb el recolzament de medis audiovisuals. Presentacions « power-point » amb videos i animacions. Els alumnes disposaran d’un document pdf de cada classe en un cd recopilatori de l’assignatura que també inclourà els treballs d’investigació que composen la lectura recomenada. |
Treballs |
Per tal de poder afavorir els aprenentatges, no només de les competències específiques sinó també de les generals i de les transversals, s’ha planificat la realització d’un treball en grup. Tant el món laboral com el de la recerca s’articulen al voltant de grups d’activitat en moltes ocasions interdisciplinars i transnacionals. Cada grup haurà de lliurar un document del treball realitzat i realitzarà una presentació oral del mateix. La temàtica del treball haurà de ser consensuada amb els professors de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. |
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball en profunditat d'un tema per part de l'alumne.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals.
|
50
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. |
10 |
Proves de desenvolupament |
Proves en les que l’alumne ha de desenvolupar temes en les seves diverses vessants: teòriques i pràctiques.
|
15 |
Proves objectives de tipus test |
Preguntes tipus test per comprovar que s'han assolit alguns coeneixements específics |
5
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
STEED, J. W.; ATWOOD, J. L., Supramolecular Chemistry, John Wiley & Sons, 2000
Jonathan W. Steed, David R. Turner and Karl Wallace, Core Concepts in Supramolecular Chemistry and Nanochemistry (Paperback) , Wiley, ültima edició disponible
|
|
Complementària |
SCHNEIDER, H.-J.; YATSIMIRSKY, A. K., Principles and methods in Supramolecular Chemistry, John Wiley & Sons, 2000
LEHN, J.-M., Supramolecular Chemistry Concepts and Perspective, VCH, 1995
VÖGTLE, F., Supramolecular Chemistry, John Wiley & Sons, 1991
, Comprehensive Supramolecular Chemistry (11 volums), Elsevier,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|