IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) PROPERTIES OF TRANSPORT Code 20645217
Study programme
Research into Fluid Thermodynamics Engineering (2010)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
4 Optional Only annual
Language
Català
Department Mechanical Engineering
Coordinator
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
E-mail daniel.salavera@urv.cat
josesantiago.urieta@urv.cat
Lecturers
SALAVERA MUÑOZ, DANIEL
URIETA NAVARRO, JOSÉ SANTIAGO
Web
General description and relevant information This course covers properties such as viscosity, thermal conductivity and diffusion coefficients from a theoretical and experimental methods for obtaining them. In addition, the course is completed lab where students learn various techniques for measuring experimentally the transport properties.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Research
  AR1 Consolidar els coneixements assolits en estudis previs i afegir una branca potenciadora i especialitzadora vers el món de la recerca.
  AR2 Aprofundir en els coneixements d'enginyeria termodinàmica de fluids i la seva aplicació científica.
  AR3 Conèixer l'hetereogeneitat de problemàtiques que poden sorgir des de la base de la multidisciplinarietat d'àmbits on es desenvolupa la recerca.
  AR8 Saber els mètodes i programes de càlcul específics per a cada instrumentació experimental.
  AR9 Conèixer els equips comercials i nous.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.

Learning aims
Objectives Competences
Knowing from a theoretical point of view the transport properties of fluid AR1
AR2
BC4
BC5
BC8
CC3
Understand the theoretical models for predicting the properties of transport, from a critical viewpoint. AR2
AR3
AR8
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC11
CC2
CC3
Understand the techniques used in a laboratory to determine experimentally the transport properties of fluids. AR1
AR2
AR8
AR9
BC2
BC3
BC5
BC6
BC11
CC2
CC3

Contents
Topic Sub-topic
Topic 1: Introduction to the course.
Topic 2: Properties of transport. Definition. Types.
Topic 3: Viscosity of fluids. 1. Introduction and concepts.
2. Viscosity of gases.
3. Viscosity liquids.
4. Models for predicting viscosity.
5. Viscosity of electrolytes.
Topic 4: Thermal Conductivity 1. Introduction.
2. Experimental techniques.
3. Prediction models and correlations.
Topic 5: diffusion coefficient. 1. Introduction
2. Estimation and prediction models
Practice 1: Experimental determination of dynamic viscosity by the falling-ball technique
Practice 2: Experimental determination of the kinematic viscosity by the capillary technique.
Practice 3: Experimental determination of thermal conductivity by the technique of coaxial cylinders.
Practice 4: Experimental determination of thermal conductivity by the hot wire technique

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
18 18 36
Problem solving, classroom exercises
2 2 4
Laboratory practicals
20 20 40
Assignments
0 20 20
 
Personal tuition
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Laboratory practicals Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris
Assignments Treballs que realitza l'alumne.
Personal tuition

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
L'alumne podrà rebre atenció personalitzada per mitjà de tres vies: atenció directa (despatx 109), correu electrònic o per mitjà del moodle.

Assessment
  Description Weight
Problem solving, classroom exercises Resolució de problemes a l'aula 10 %
Laboratory practicals Actitud i eficàcia en el treball|feina de laboratori 20 %
Assignments Informes de pràctiques de laboratori 70 %
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic

A.R.H. Goodwin, K.N. Marsh, W.A. Wakeham. “Measurement of the Transport Properties of Fluids. Experimental Thermodynamics volume III”. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 1991.

J.H. Dymond, J. Millat, C.A. Nieto de Castro. “Transport Properties of Fluids. Their Correlation, Prediction and Estimation”. CambridgeUniversity Press, 1996.

Marc J. Assael, J.P. Martin Trusler, Thomas F. Tsolakis. “Thermophysical properties of fluids: an introduction to their prediction”. London : Imperial College, 1998.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.