DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LIDERATGE D'EQUIPS Codi 20665209
Ensenyament
Investigació en Enginyeria Química i de Processos (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
Adreça electrònica joanramon.alabart@urv.cat
beibei.huang@urv.cat
Professors/es
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
HUANG ., BEIBEI
Web
Descripció general i informació rellevant The economic environment is increasingly complex, competitive and unpredictable. To succeed in this environment, organizations need to: 1. Have flatter organizational structures, with fewer hierarchical levels. 2. To be more agile and flexible. 3. Be focused outward. 4. Be obsessed with continuous improvement and excellence. 5. Be able to generate innovative ideas from all staff. 6. Be much faster to generate and implement new ideas. The organizational unit that most consistently delivers these advantages is a team. Therefore, it is expected that more and more organizations adopt team-based organizational structures. While there may be some teams that are able to reach high performance with a poor leader, it’s generally true that the success of a team depends on whether or not the leader has the right skills and attitudes for the job. This course equips you with a framework of effective leadership behaviors and a set of team facilitation skills that you need to lead teams successfully.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 A1.1 Concebre, planificar, executar, gestionar i dirigir projectes d'R+D+i, elaborar les conclusions i preparar els informes associats.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
  BR3 B2.1. Influir i guiar als altres per millorar el rendiment
  BR6 B3.1. Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Describe the role of the team leader as one of facilitative leadership. Identify and explain a set of highly effective team leadership behaviors. Design the composition of diverse teams and appreciate individual differences. Launch a new team. Help determine how to handle decision making. Facilitate effective meetings. Deal with a team member whose performance is unsatisfactory. Manage conflicts. Apply feedback exercises to improve people and team effectiveness. Know a basic set of process tools for facilitators. AR1
BR1
BR3
BR6
CC1
CC5

Continguts
Tema Subtema
Why teams now?
Demand for a new leadership style: Facilitative leadership. What is facilitation?
Core practices.
Forty highly effective behaviors.
Team launch components.
Sharing feedback.
Facilitating conflict.
Coaching individual members.
Effective decision making.
Meeting management.
Process tools for facilitators.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
 
Sessió Magistral
8 12 20
Avantprojecte
12 20 32
Debats
5 10 15
Presentacions / exposicions
1 0 1
 
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
Proves mixtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Simulation to appreciate the key role of the team leader to team effectiveness.
Sessió Magistral Introduction of the topics of the program by the instructor.
Avantprojecte Observation and coaching of instructors that act as technical coaches in the integrated design projects of the Chemical Engineering program.
Debats Debates based on a few topics of the program and driven by students.
Presentacions / exposicions Oral presentation of projects' results.

Atenció personalitzada
 
Avantprojecte
Atenció personalitzada
Descripció
It is strongly recommended that students check their findings periodically with the help of the instructor and other people who will support the project from the School.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Final report 35%
Presentacions / exposicions Oral presentation of the results of the project 15%
Proves mixtes Test 50%


 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Frank LaFasto; Carl Larson, When Teams Work Best, 1st, 2001, Sage Publications
Ingrid Bens, Facilitate with Ease!, 1st, 2000, Jossey-Bass Inc.

Complementària Ingrid Bens, Team Launch! Strategies for New Team Start-Ups, 1st edition, 2001, GOAL/QPC
Ingrid Bens, Advanced Team Facilitation: Tools to Achieve High Performance Teams, 1st edition, 2000, GOAL/QPC
Ingrid Bens, Facilitation Dynamics: Interactive Video Series, 1st edition, 2001, GOAL/QPC

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent