DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) EINES DE SOSTENIBILITAT Codi 20675102
Ensenyament
Enginyeria Ambiental i Producció Sostenible (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
Adreça electrònica marta.schuhmacher@urv.cat
mariaasuncion.anton@urv.cat
Professors/es
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
ANTON VALLEJO, MARIA ASUNCIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundeix en les diferents eines d'anàlisi i de gestió per aconseguir la sostenibilitat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 A1.1 Formular les estratègies necessàries de recollida de dades per al disseny i l'aplicació de models conceptuals i de càlcul per a un millor enteniment de sistemes complexos de l'enginyeria i la gestió ambiental.
  AP2 A1.2. Analitzar les interaccions dinàmiques en els sistemes complexos de l'entorn i medi ambient.
  AP3 A1.3. Proporcionar assessorament científic per al desenvolupament de polítiques i presa de decisions sostenibles i respectuoses amb el medi ambient.
  AP4 A1.4. Aplicar les eines i estratègies de gestió i/o disseny de procés i producte apropiats des del punt de vista de la sostenibilitat.
  AP5 A2.1. Conèixer i aplicar les últimes i més innovadores tecnologies respectuoses amb el medi ambient per resoldre els problemes ambientals en diversos àmbits d'activitat, per exemple els de la indústria química i alimentària.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
  BP6 B3.1. Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
  BP7 B4.1. Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu.
  BP8 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
  BP9 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context d'investigació i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneix les eines bàsiques de sostenibilitat. Aprèn l'ús de la sostenibilitat com una eina transversal en la pràctica de l'enginyeria. Aplica les millors pràctiques i estratègies de sostenibilitat, el mesurament, la comunicació, així com, les eines i tecnologies per ser aplicades a la indústria. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
BP1
BP6
BP7
BP8
BP9
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
- Introducció al desenvolupament sostenible i eines per aconseguir-
- Anàlisi del Cicle de Vida
- Avaluació del risc i suport a la presa de decisions
- Ecolabelling (ISO 1402X).
- Carbon Footprint: Greenhouse gas protocol; PAS 2050; Food milers.
- Water Footprint.
- Comerç just.
- Logística sostenible.
- Casos pràctics d'aplicació a producció, processat i distribució de productes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
20 30 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 15 25
Pràctiques a través de TIC
20 30 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 15 25
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà resoldre els seus dubtes de forma individualitzada mitjançant prèvia cita amb el professor a través del correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 20
Pràctiques a través de TIC Exercicis pràctics a través de les TIC. 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 30
Proves mixtes Es realitzaran proves mixtes on es combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 30
Altres

interès i participació a classe

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Guido Sonnemann, Francesc Castells and Marta Schuhmacher, Integrated Life-Cycle and Risk Assessment for Industrial Processes, Lewis Publisher 2004. ISBN: 1-56670-644-0,, 2004
David F. Ciambrone, Environmental Life Cycle Analysis, CRC-Press; 1997. ISBN-13: 978-1566702140,

Other sources:

UNEP (2007), Life Cycle Management - A Business Guide to Sustainability 52 pages,

ISBN: 978-92-807-2772-2

UNEP (2004), Why take a Life Cycle Approach?, 29 pages

ISBN: 92-807-24500-9

UNEP (2003), Evaluation of Environmental Impacts in Life Cycle Assessment, 96 pages

ISBN 92-807-2144-5

Available in pdf format in: http://lcinitiative.unep.fr/

Risk assessment and management handbook: for environmental, health, and safety professionals.

Kolluru R. V., Bartell S. M, Pitblado R. M., Stricoff R. S.

McGraw-Hill, 1996, ISBN: 0-07-035987-3

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent