DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TÈCNIQUES ECOEFICIENTS PER AL DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES Codi 20675203
Ensenyament
Enginyeria Ambiental i Producció Sostenible (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
Adreça electrònica marta.schuhmacher@urv.cat
laureano.jimenez@urv.cat
guido.sonnemann@urv.cat
julio.rodrigo@urv.cat
Professors/es
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
SONNEMANN ., GUIDO
RODRIGO FUENTES, JULIO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura l'estudiant comprendrà la importància de les tècniques ecoeficients de disseny de processos i productes per a la consecució de processos sostenibles. També coneix les oportunitats de competència industrial que suposen l'ecoeficiència i l'ecoinnovació. Es busca a més que l'estudiant conegui diferents metodologies ecoeficients per al disseny de processos i productes i es familiaritzar-se amb el maneig d'eines d'ajuda per dissenyar processos i productes d'una manera ecoeficient.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 A1.1 Formular les estratègies necessàries de recollida de dades per al disseny i l'aplicació de models conceptuals i de càlcul per a un millor enteniment de sistemes complexos de l'enginyeria i la gestió ambiental.
  AP2 A1.2. Analitzar les interaccions dinàmiques en els sistemes complexos de l'entorn i medi ambient.
  AP4 A1.4. Aplicar les eines i estratègies de gestió i/o disseny de procés i producte apropiats des del punt de vista de la sostenibilitat.
  AP5 A2.1. Conèixer i aplicar les últimes i més innovadores tecnologies respectuoses amb el medi ambient per resoldre els problemes ambientals en diversos àmbits d'activitat, per exemple els de la indústria química i alimentària.
  AP6 A2.2. Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
  BP2 B1.2. Adaptar-se a un entorn canviant.
  BP6 B3.1. Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
  BP7 B4.1. Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu.
  BP8 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
  BP9 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context d'investigació i innovació.
  BP10 B5.2. Resoldre problemes complexos, en entorns nous i en contextos d'innovació i multidisciplinaris.
  BP11 B5.3. Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en un context d'investigació i innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Proporcionar un context global i ajudar a la comprensió del concepte integrat de consum i producció. Identificar oportunitats per al disseny eco-eficient dels processos i productes Donar a conèixer les tècniques d'ecoeficiència i les estratègies per al disseny de processos i productes en les organitzacions i comunicar el progrés als clients i les parts interessades L'ús eficient dels recursos naturals, inclosos els materials, aigua i energia Minimització de residus i emissions, inclosos els descarregats en l'aigua, l'aire o en terra Reducció dels riscos per als éssers humans i el medi ambient derivats de l'ús de productes químics i eliminació de productes químics destinats a la indústria. AP1
AP2
AP4
AP5
AP6
BP1
BP2
BP6
BP7
BP8
BP9
BP10
BP11
CC1
CC2
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
1.Life Cicle Management. Introduction and Practice 1.1 Business Guide to Sustainability
1.2 Communication and Stakeholders
2.- Ecoinnovation
3.- -Cleaner production 3.1 IPPC BREF documents
3.2 Benefits of cleaner production. An economic approach
3.3 Environmental Diagnostics and minimization opportunities. Studies of feasibility
4.- Modeling and simulation 4.1 Process simulation
4.2 Superpro

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
25 37.5 62.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 21 35
Supòsits pràctics/ estudi de casos
10 15 25
Pràctiques a través de TIC
10 15 25
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
despatx: 210 telèfon de contacte: 977-55-8656 e-mail: luis.modesto@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup i comandes periòdicament al final d'una sessió. 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos Discussió i resolució d'un problema obert subjecte a restriccions però amb múltiples solucions. Lliurament d'un informe, típicament en grup. 25
Pràctiques a través de TIC Realització de pràctiques en grup per traslladar els coneixements teòrics a les eines informàtiques i introduir el coneixement i maneig de programari específic. Inclou el treball individual de l'alumne.
10
Proves mixtes Proves individuals intermèdies mitjançant preguntes curtes conceptuals i problemes d'aplicació sobre els continguts proporcionats fins al moment. Prova individual al final del període lectiu que pot ser global o restringida d'acord amb el rendiment previ de l'estudiant. 50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent