DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) GENERACIÓ I GESTIÓ DE L'ENERGIA Codi 20675205
Ensenyament
Enginyeria Ambiental i Producció Sostenible (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
BOER ., DIETER-THOMAS
Adreça electrònica dieter.boer@urv.cat
Professors/es
BOER ., DIETER-THOMAS
Web
Descripció general i informació rellevant Donar a conèixer els diferents recursos energètics renovables. Analitzar i revisar l’ús de l’energia i de les tecnologies energètiques, introduir i utilitzar tècniques d’integració de processos per tal d’optimitzar energèticament processos industrials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 A1.1 Formular les estratègies necessàries de recollida de dades per al disseny i l'aplicació de models conceptuals i de càlcul per a un millor enteniment de sistemes complexos de l'enginyeria i la gestió ambiental.
  AP2 A1.2. Analitzar les interaccions dinàmiques en els sistemes complexos de l'entorn i medi ambient.
  AP4 A1.4. Aplicar les eines i estratègies de gestió i/o disseny de procés i producte apropiats des del punt de vista de la sostenibilitat.
  AP5 A2.1. Conèixer i aplicar les últimes i més innovadores tecnologies respectuoses amb el medi ambient per resoldre els problemes ambientals en diversos àmbits d'activitat, per exemple els de la indústria química i alimentària.
  AP6 A2.2. Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 B1.1. Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
  BP2 B1.2. Adaptar-se a un entorn canviant.
  BP6 B3.1. Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
  BP7 B4.1. Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu.
  BP8 B4.2. Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
  BP9 B5.1. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context d'investigació i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conoce las tecnologías de los sistemas de conversión de energía, incluidas las energías renovables, cogeneración, trigeneración y generación distribuida AP4
AP5
BP1
BP2
BP8
BP9
CC1
CC2
CC3
CC5
Es capaz de evaluar sistemas teniendo en cuenta el ahorro energético, el medio ambiente y la economía. AP1
AP2
AP6
BP1
BP6
BP7
BP9
CC1
CC2
CC3
CC5
Aplicar la integración de procesos medianta la metodología Pinch y el diseño de redes de intercambiadores de calor con el fin de mejorar la eficiencia energética de los procesos y de reducir el impacto ambiental. AP1
AP2
AP5
BP6
BP7
BP8
CC1
CC2
CC3
Integrar els coneixements per la realització d avantprojectes i estudis de viabilitat. AP1
AP2
AP4
AP5
AP6
BP1
BP2
BP6
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6
Coneixer els processos de generació de l' energia i la seva aplicació eficient en els processos industrials. AP1
AP2
AP4
AP5
AP6
BP1
BP2
BP6
BP7
BP8
BP9
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Recursos energéticos: renovables y no renovables Descripción
Tecnologías
Aplicaciones
Transformación de la energía, combustión, co-y trigeneración, generación distribuida, integración de renovables. Tecnologías
Evaluación energética y económica
Utilización de la energía, redes de vapor, refrigeración, aplicaciones en la industria. Descripción
Tecnologías
Aplicaciones
Integración de procesos y redes de intercambiadores de calor; tecnología Pinch. Curvas compuestas
Tabla de problemas y gran curva compuesta
Redes de intercambiadores de calor
Integración de máquinas térmicas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Seminaris
10 12 22
Avantprojecte
0 14 14
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 0 10
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
Proves mixtes
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminaris Seminaris relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Avantprojecte Projectes que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària i informática.
Formulació, anàlisi, resolució i debat d problemas , relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Avantprojecte
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Asistencia en la resolución de problemas y para la realización del anteprojecte. Consultas en horario de visita en el despacho, por correo electrónico o a través del Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova en grup. Treball, en equip. 40%
Proves mixtes Prova individual. Qüestions conceptuals curtes i problemes a resoldre. Nota minima 4.0. 50%
Altres

Participació en clase

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El examen de la segunda convocatoria contara un 100 % de la nota.

No està permesa la utilització de telèfons mòbils o d'altres dispositius de comunicació durant la realització de les proves d'avaluació. En cas d'infringir aquesta norma el professor actuarà tal i com indica l'article 24 de la Normativa Acadèmica i de Matrícula de la URV, considerant que s'ha realitzat una acció fraudulenta en activitats d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Martin Kaltschmitt, Wolfang Streicher, Andreas Wiese, Renewable energy : technology, economics and environment, Berlin ; Heidelberg : Springer, 2007
Boyce, Meherwan P., Handbook for cogeneration and combined cycle power plants, New York [etc.] : ASME Press, 2002
Warwickshire : Institution of Chemical Engineers, A User guide on process integration for the efficient use of energy, , 1982
, Material in the Moodle, ,

Complementària Aldo Vieira da Rosa, Fundamentals of renewable energy processes, 2nd ed., Amsterdam ; Boston : Elsevier Academic Press, 2009
Wulfinghoff, Donald , Energy efficiency manual : for everyone who uses energy, pays for utilities, controls energy usage, designs and builds, is interested in energy and environmental preservation , Wheaton, Maryland : Energy Institute Press , 1999
Jutglar i Banyeras, Lluís, Cogeneración de calor y electricidad, Barcelona : Ceac, 1996
, Engineering Equation Solver (EES) , ,
Godfrey Boyle, Bob Everett and Janet Ramage, Energy systems and sustainability, Oxford University Press in association with the Open University, 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent