DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MATERIALS Codi 20685109
Ensenyament
Enginyeria Química (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
SEGARRA GONZALEZ, ANNA MARIA
Adreça electrònica anamaria.segarra@urv.cat
shailesh.sable@urv.cat
Professors/es
SEGARRA GONZALEZ, ANNA MARIA
SABLE ., SHAILESH
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer i analitzar els diferents tipus de materials, les seves utilitats i les seves propietats. Proporcionar el criteri i els coneixements per a poder seleccionar el material òptim en funció de l’aplicació final. Relacionar les propietats amb l’estructura microscòpica dels materials. Identificar i comprendre les característiques de les estructures cristal•lines. Fer representacions de les estructures cristal•lines bàsiques de materials comuns (metalls, ceràmics, polímers, semiconductors). Conèixer les tècniques de caracterització. Tipus de defectes i càlcul de la velocitat de formació de les estructures cristal•lines. Diagrama de fases. Determinar propietats mecàniques dels materials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
  AP8 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
  BP2 B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10)
  BP4 B3.1 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
  BP5 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i analitzar els diferents tipus de materials, les seves utilitats i les seves propietats. AP1
BP1
BP2
BP4
BP5
CC1
CC5
Seleccionar un matrial òptim per a una determinada aplicació i justificar-ne l'elecció AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC2
CC3
CC5
Saber relacionar les propietats dels materials amb la seva estructura microscòpica, l'estructura atòmica i els seus enllaços químics. AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC2
CC3
CC5
Identificar les set estructures cristal·lines que existeixen i comprendre les seves caracterísiques fonamentals. AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC2
CC3
CC5
Partint de materials molt comuns (metalls, ceràmics, polímers i semiconductors), saber fer la representació de les posicions, direccions y plans en la seva estructura cristal·lina i coneixer les diferents tècniques de caracterització. AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC3
CC5
Saber els tipus de defectes de les estructures cristal·lines i saber calcular la velocitat de formació d'aquests defectes AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC3
CC5
Saber interpretar un diagrama de fases i calcular les fases presents, quantitat i composició. També saber correlacionar la microestructura i les propiestats dels materials mitjançant el seu diagrama de fase. AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC3
CC5
Conèixer diagrames binaris d'interès, saber la cinètica d'evolució de fases cristal·lines i treballar amb diagrames TTT. Identificar propietats finals dels materials. AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC2
CC3
CC5
Saber determinar les propietats mecàniques dels materials i els tipus d'assaigs que es fan servir. AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC3
CC5
Coneixer diferents tipus de materials ceràmics, vidres, polímers i compostos i els seus processos de degradació, vida i prevenció i predir les seves proietats i aplicacions AP1
AP8
BP1
BP5
CC1
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
T1. Materials d'enginyeria
T2. Enllaç atòmic.
T3. Estructura Cristal·lina perfecta.
T4. Estructura Cristal·lina imperfecta. Defectes.
T5. Diagrames de fases. Equilibri microestructural. Diagrames importants en enginyeria mecànica.

T6. Equilibri i Cinètica. Tractament Tèrmic. Diagrames TTT.
T7. Metalls. Alliatges ferris i no ferris. Propietats mecàniques.
T8. Ceràmics, vidres, polímers i composites.
T9. Degradació i falla dels materials.
T10. Criteris per a la selecció dels materials estructurals.
T11. Caracterització de materials y superfícies.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
13 19.5 32.5
Presentacions / exposicions
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis
8 16 24
 
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i pla de treball: estructura, avaluació i bibliografia.
Sessió Magistral Desenvolupament teòric amb exemples entenedors dels diferents temes per part del professor de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de fer presentacions orals amb suport relacionades amb els diferents temes de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis En base a les classes magistrals, els alumnes hauràn de fer exercicis o problemes que es corregiran a classe.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
A l'inici de curs s'informarà als alumnes de l'horari d'atenció. L'atenció personalitzada es concertara a través de mail. Les presentacions i exposicions rebran assessorament personalitzat.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Prova en grup. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 80% dels exercicis proposats. 15%
Proves pràctiques Realització de tres proves individuals basades en preguntes curtes, preguntes tests i/o preguntes de desenvolupament. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica William D. Callister, Materials science and engineering : an introduction , 7th ed. New York [etc.] : John Wiley & Sons, 2007
J.C. Anderson, K.D. Leaver, P. Leevers, R.D. Rawlings, Material sicence for Engineers, Nelson Thornes, 2003
Michael F. Ashby, David R. H. Jones, Engineering Materials 2, 3th ed. BH_Elsevier, 2006

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent