Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP7 |
A2.3 Dirigir i gestionar tècnica i econòmicament projectes, instal·lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'enginyeria química i els sectors industrials relacionats. (G3) |
|
AP14 |
A4.1 Dirigir i organitzar empreses, així com sistemes de producció i serveis, aplicant coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos (P1) |
|
AP15 |
A4.2 Dirigir i gestionar l'organització del treball i els recursos humans aplicant criteris de seguretat industrial, gestió de la qualitat, prevenció de riscos laborals, sostenibilitat, i gestió mediambiental (P2) |
|
AP17 |
A4.4 Adaptar-se als canvis estructurals de la societat motivats per factors o fenòmens d'índole econòmic, energètic o natural, per resoldre els problemes derivats i aportar solucions tecnològiques amb un elevat compromís de sostenibilitat (P4) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9). |
|
BP2 |
B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10) |
|
BP3 |
B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals. (G8) |
|
BP4 |
B3.1 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals |
|
BP5 |
B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11) |
|
BP7 |
B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7) |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Comprendre la trascendència estratègica de l'emprenedoria i adquirir interès en la iniciativa de projectes de negoci propis |
AP7 AP14 AP17
|
BP2 BP7
|
CC3 CC4 CC6
|
Autodescobrir el nivell de competències personals que habiliten per emprendre projectes pròpis |
AP15 AP17
|
BP2 BP3 BP4 BP5 BP7
|
CC3 CC4 CC6
|
Entendre els aspectes necessaris per a la viabilitat d'un projecte empresarial |
AP7 AP14 AP15 AP17
|
BP2 BP3 BP4 BP7
|
CC2 CC3 CC4 CC6
|
Aprendre a desenvolupar un pla de negoci |
AP7 AP14 AP15
|
BP2 BP3 BP4 BP5 BP7
|
CC2 CC3 CC4 CC6
|
Aprendre a defensar el propi projecte empresarial davant de possibles inversors i practicar les tècniques de negociació |
AP14
|
BP1 BP2 BP3
|
CC1 CC4 CC6
|
Tema |
Subtema |
L'emprenedoria en l'actual context socioconòmic. |
. La necessitat d'emprendre
. La taxa d'activitat emprenedora
. Evolució de l'emprendoria
. Característiques de l'emprenedoria actual
. Sectors de futur i filons de negoci |
Característiques personals de l'emprenedor |
. Aprenentatge
. Percepció i processament.
. Autoavaluació sobre estils d'aprenentatge.
. Enfocament de david Kolb.
. Característiques personasls i conductes associades.
. Búsqueda i aprofitament de les oportunitats.
. Creativitat i generació d'idees.
|
Habilitats de treball |
. El treball en equip
. Objectius i fites.
. Recerca d'informació
. Planifiació estratègica i operativa
|
Potencialitats de l'emprenedor |
. Eficiència i qualitat
. Persistència.
. Domini del risc
. Xarxes de suport. |
El concepte de negoci |
. Reflexions prèvies a la concepció del negoci
. la generació de la idea
. Definició estratègica de l'empresa
. valoració de la idea
. Protecció del concepte. |
El pla d'empresa |
. Què és i per què serveix el pla d'empresa
. Estructura i contingut del pla d'emrpesa
. Consells per a la preparació del pla d'empresa
. L'equip humà.
. La definició del mercat
. El pla de màrqueting
. El pla d'operacions
. El pla econòmic financer.
. Aspectes jurídics i fiscals de la nova empresa |
La creació i posada en funcionament |
. Tràmits imprescindibles.
. Acceleradors del negoci. Franquícies i adquisició d'empreses.
. Els socis.
. El networking
. Llançament comercial |
Els recursos financers |
. Fonds públics de suport a l'emprenedoria
. Ajuts i subvencions
. Finançament privat
. Finançament bancari
. Finançament alternatiu
. Inversors privats
. Capital risc
. Fonds d'inversió col·lectiva
. Mercat Alternatiu Borsari
. Avals i garantia reciproca. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
20 |
36 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
Treballs |
|
20 |
0 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves orals |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es faraà una breu presentació de l'assignatura. Es definiran els objectius i la metodologia a seguir.
Es constituiran grups de treball pel desenvolupament del treball practic. |
Sessió Magistral |
Cada tema serà presentat mitjançant sessió magistral. Cada sessió magistral anirà precedida d'un exercici inductiu amb caràcter lúdic, que estimularà la reflexió de l'alumne.
|
Debats |
Després de les sessions magistralsde cada tema s'obrirà un debat sobre l'aplicabilitat del tema al propi projecte d'empresa que els diferents grups estarqan desenvolupant i la seva comparació amb altres casos reals.
|
Treballs |
El desenvolupament del "pla d'empresa" serà l'eix vertebradordel curs. Cada grup d'estudiants haurà de realitzar un pla d'empresa, que pot ser real o figurat.
L'objectiu és que els plans que s'elaborin durant el curs siguin susceptibles de ser portats a terme real, en cas que els estudiants ho desitgin. El treball serà la bse de l'avaluació dels estudiants. |
|
Descripció |
El professor mantindrà contacte setmanal amb tots els grups per orientar la trajectòria dels treballs i atendre els dubtes que sorgeixin.
A part de la possibilitat de contactar a la mateixa aula i convenir les cites de consultes, el professor es pot contactar en qualsevol moment amb el professor a través de la Càtedra pel foment de l'Emprenedoria i Creació d'Empreses de la URV. Telèfon: 977 759 826, ubicada a la planta baixa de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials, o bé per correu electrònic: pere.segarra@urv.cat
Es convenient concretar una cita.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
La valoració principal de l'assignatura es realitzarà a aprtir del pla d'empresa elaborat.
La nota serà global de grup i per tant cada membre tindrà la mateixa qualificació per aquest concepte. L'avaluació del treball pràctic suposarà el 50 % de la nota final. |
50%
|
Proves orals |
La presentació del pla d'empresa per part de tots els components del grup de treball serà avaluada a nivell individual 65% i col·lectiu 35 %. El conjunt d'aquesta avaluació suposarà el 25 % de la nota final. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es ralitzarà una prova escrita de 5 preguntes curtes a desenvolupar en un sol foli. El pés de la prova escrita equivaldrà al 25 % de la nota final. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Pere Segarra, Transparències de l'assignatura, Càtedra d'Emprenedoria URV, 2011
F.Campa (coordinador), Guía Pràctica per a la Creació d'Empresas, Càtedra d'Emprenedoria URV, 2009
Pedro Nueno, Emprendiendo hacia el 2020, Deusto, 2009
Alejandro Suarez Sánchez-Ocaña, Ha llegado la hora de montar tu empresa, Deusto, 2010
Javier Inaraza, Lanzate ya!, Planeta Empresa, 2010
F. Trias de Bes, El llibre negre de l'emprenedor, Empresa Activa, 2007
A.Aragon, J.S.Baixauli , El reto de emprender: fctores clave, Civitas, 2010
J.L.Vázquez Burguete, M.P. García , Pon en marcha tus ideas, Càtedra Bancaja Jóvenes Emprendedores, 2010
Diversos autors, Creació d'Empreses, ACCID, 2007
Albert Colomer, Passos i Costos per posar en marxa un projecte d'autoocupació, CPAC, 2004
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|