DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) EMPRENEDORIA Codi 20685116
Ensenyament
Enginyeria Química (2011)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SEGARRA ROCA, PEDRO
Adreça electrònica pere.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA ROCA, PEDRO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén mostrar a l'estudiant l'oportunitat de portar a terme els projectes tecnològics des d'una perspectiva empresarial, promovent l'autorreflexió sobre les pròpies capacitats personals per a l'autocupació i l'emprenedoria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP7 A2.3 Dirigir i gestionar tècnica i econòmicament projectes, instal·lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'enginyeria química i els sectors industrials relacionats. (G3)
  AP14 A4.1 Dirigir i organitzar empreses, així com sistemes de producció i serveis, aplicant coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos (P1)
  AP15 A4.2 Dirigir i gestionar l'organització del treball i els recursos humans aplicant criteris de seguretat industrial, gestió de la qualitat, prevenció de riscos laborals, sostenibilitat, i gestió mediambiental (P2)
  AP17 A4.4 Adaptar-se als canvis estructurals de la societat motivats per factors o fenòmens d'índole econòmic, energètic o natural, per resoldre els problemes derivats i aportar solucions tecnològiques amb un elevat compromís de sostenibilitat (P4)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP1 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
  BP2 B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10)
  BP3 B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals. (G8)
  BP4 B3.1 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
  BP5 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
  BP7 B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7)
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la trascendència estratègica de l'emprenedoria i adquirir interès en la iniciativa de projectes de negoci propis AP7
AP14
AP17
BP2
BP7
CC3
CC4
CC6
Autodescobrir el nivell de competències personals que habiliten per emprendre projectes pròpis AP15
AP17
BP2
BP3
BP4
BP5
BP7
CC3
CC4
CC6
Entendre els aspectes necessaris per a la viabilitat d'un projecte empresarial AP7
AP14
AP15
AP17
BP2
BP3
BP4
BP7
CC2
CC3
CC4
CC6
Aprendre a desenvolupar un pla de negoci AP7
AP14
AP15
BP2
BP3
BP4
BP5
BP7
CC2
CC3
CC4
CC6
Aprendre a defensar el propi projecte empresarial davant de possibles inversors i practicar les tècniques de negociació AP14
BP1
BP2
BP3
CC1
CC4
CC6

Continguts
Tema Subtema
L'emprenedoria en l'actual context socioconòmic. . La necessitat d'emprendre
. La taxa d'activitat emprenedora
. Evolució de l'emprendoria
. Característiques de l'emprenedoria actual
. Sectors de futur i filons de negoci
Característiques personals de l'emprenedor . Aprenentatge
. Percepció i processament.
. Autoavaluació sobre estils d'aprenentatge.
. Enfocament de david Kolb.
. Característiques personasls i conductes associades.
. Búsqueda i aprofitament de les oportunitats.
. Creativitat i generació d'idees.
Habilitats de treball . El treball en equip
. Objectius i fites.
. Recerca d'informació
. Planifiació estratègica i operativa
Potencialitats de l'emprenedor . Eficiència i qualitat
. Persistència.
. Domini del risc
. Xarxes de suport.
El concepte de negoci . Reflexions prèvies a la concepció del negoci
. la generació de la idea
. Definició estratègica de l'empresa
. valoració de la idea
. Protecció del concepte.
El pla d'empresa . Què és i per què serveix el pla d'empresa
. Estructura i contingut del pla d'emrpesa
. Consells per a la preparació del pla d'empresa
. L'equip humà.
. La definició del mercat
. El pla de màrqueting
. El pla d'operacions
. El pla econòmic financer.
. Aspectes jurídics i fiscals de la nova empresa
La creació i posada en funcionament . Tràmits imprescindibles.
. Acceleradors del negoci. Franquícies i adquisició d'empreses.
. Els socis.
. El networking
. Llançament comercial
Els recursos financers . Fonds públics de suport a l'emprenedoria
. Ajuts i subvencions
. Finançament privat
. Finançament bancari
. Finançament alternatiu
. Inversors privats
. Capital risc
. Fonds d'inversió col·lectiva
. Mercat Alternatiu Borsari
. Avals i garantia reciproca.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
16 20 36
Debats
4 8 12
Treballs
20 0 20
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves orals
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es faraà una breu presentació de l'assignatura. Es definiran els objectius i la metodologia a seguir.
Es constituiran grups de treball pel desenvolupament del treball practic.
Sessió Magistral Cada tema serà presentat mitjançant sessió magistral. Cada sessió magistral anirà precedida d'un exercici inductiu amb caràcter lúdic, que estimularà la reflexió de l'alumne.
Debats Després de les sessions magistralsde cada tema s'obrirà un debat sobre l'aplicabilitat del tema al propi projecte d'empresa que els diferents grups estarqan desenvolupant i la seva comparació amb altres casos reals.
Treballs El desenvolupament del "pla d'empresa" serà l'eix vertebradordel curs. Cada grup d'estudiants haurà de realitzar un pla d'empresa, que pot ser real o figurat.
L'objectiu és que els plans que s'elaborin durant el curs siguin susceptibles de ser portats a terme real, en cas que els estudiants ho desitgin. El treball serà la bse de l'avaluació dels estudiants.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
El professor mantindrà contacte setmanal amb tots els grups per orientar la trajectòria dels treballs i atendre els dubtes que sorgeixin. A part de la possibilitat de contactar a la mateixa aula i convenir les cites de consultes, el professor es pot contactar en qualsevol moment amb el professor a través de la Càtedra pel foment de l'Emprenedoria i Creació d'Empreses de la URV. Telèfon: 977 759 826, ubicada a la planta baixa de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials, o bé per correu electrònic: pere.segarra@urv.cat Es convenient concretar una cita.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs La valoració principal de l'assignatura es realitzarà a aprtir del pla d'empresa elaborat.
La nota serà global de grup i per tant cada membre tindrà la mateixa qualificació per aquest concepte. L'avaluació del treball pràctic suposarà el 50 % de la nota final.
50%
Proves orals La presentació del pla d'empresa per part de tots els components del grup de treball serà avaluada a nivell individual 65% i col·lectiu 35 %. El conjunt d'aquesta avaluació suposarà el 25 % de la nota final. 25%
Proves objectives de preguntes curtes Es ralitzarà una prova escrita de 5 preguntes curtes a desenvolupar en un sol foli. El pés de la prova escrita equivaldrà al 25 % de la nota final. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Pere Segarra, Transparències de l'assignatura, Càtedra d'Emprenedoria URV, 2011
F.Campa (coordinador), Guía Pràctica per a la Creació d'Empresas, Càtedra d'Emprenedoria URV, 2009
Pedro Nueno, Emprendiendo hacia el 2020, Deusto, 2009
Alejandro Suarez Sánchez-Ocaña, Ha llegado la hora de montar tu empresa, Deusto, 2010
Javier Inaraza, Lanzate ya!, Planeta Empresa, 2010
F. Trias de Bes, El llibre negre de l'emprenedor, Empresa Activa, 2007
A.Aragon, J.S.Baixauli , El reto de emprender: fctores clave, Civitas, 2010
J.L.Vázquez Burguete, M.P. García , Pon en marcha tus ideas, Càtedra Bancaja Jóvenes Emprendedores, 2010
Diversos autors, Creació d'Empreses, ACCID, 2007
Albert Colomer, Passos i Costos per posar en marxa un projecte d'autoocupació, CPAC, 2004

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent