IDENTIFYING DATA 2011_12
Subject (*) COMUNICACIÓ I RELACIONS HUMANES Code 20685118
Study programme
Enginyeria Química (2011)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer Únic anual
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
E-mail joanramon.alabart@urv.cat
beibei.huang@urv.cat
Lecturers
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
HUANG ., BEIBEI
Web
General description and relevant information The "Interpersonal Communication" is a core competency in work and personal life. On the one hand, it helps us to meet our practical needs. Decide who will pick up the kids at school; claim that data we need to complete the report, to help our doctor make an accurate diagnosis, and so on. On the other hand, it is the means by which we create, build and maintain good relationships with others. We are happier when we feel connected to others when we are part of a community. Not surprisingly, one of our deepest needs of human beings is to belong. The ancient Greeks had it so clear that they knew that the worst punishment he could infringe upon a citizen was ostracism: the exile of his polis.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Professionalitzador
  AP7 A2.3 Dirigir i gestionar tècnica i econòmicament projectes, instal·lacions, plantes, empreses i centres tecnològics en l'àmbit de l'enginyeria química i els sectors industrials relacionats. (G3)
  AP12 A3.5 Dirigir i supervisar tot tipus d'instal·lacions, processos, sistemes i serveis de les diferents àrees industrials relacionades amb l'enginyeria química (I5)
  AP14 A4.1 Dirigir i organitzar empreses, així com sistemes de producció i serveis, aplicant coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos (P1)
  AP15 A4.2 Dirigir i gestionar l'organització del treball i els recursos humans aplicant criteris de seguretat industrial, gestió de la qualitat, prevenció de riscos laborals, sostenibilitat, i gestió mediambiental (P2)
  AP16 A4.3 Gestionar la Recerca, el Desenvolupament i la Innovació Tecnològica, atenent a la transferència de tecnologia i els drets de propietat i de patents (P3)
Type B Code Competences Transversal
  Professionalitzador
  BP1 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
  BP3 B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals. (G8)
  BP4 B3.1 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
  BP5 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
  BP7 B5.2 Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat d'emetre judicis i presa de decisions, a partir d'informació incompleta o limitada, que incloguin reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques de l'exercici professional. (G7)
Type C Code Competences Nuclear
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Identify your listening blocks and improve your listening skills. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
BP7
CC1
Assess your self-disclosure and improve it. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP3
BP4
Make clear and complete statements about your inner experience. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
Be aware of and understand non-verbal cues. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
CC5
Recognize your own and others' hidden agendas. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP3
BP4
Apply transactional analysis to improve your communications. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP3
BP4
CC5
Explore and expand personal models. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
BP7
Improve your assertiveness skill. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
CC5
Employ fair fighting with intimates. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
CC5
Use validation strategies in conflict situations. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
CC5
Enhance negotiation skills. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
Be aware of and test first impressions. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP3
BP4
Break the ice and make conversation with the people who attract you. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP3
BP4
BP5
Influence others. AP7
AP12
AP14
AP15
AP16
BP1
BP3
BP4
CC5

Continguts
Topic Sub-topic
Basic Skills. Listening.
Self-disclosure.
Expressing.
Advanced Skills. Body language.
Paralanguage and metamessages.
Hidden agendas.
Transactional analysis.
Clarifying language.
Conflict Skills. Assertiveness training.
Fair fighting.
Validation strategies.
Negotiation.
Social Skills. Prejudgment.
Making contact.
Influencing others.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
 
Sessió Magistral
8 12 20
Avantprojecte
12 20 32
Debats
5 10 15
Presentacions / exposicions
1 0 1
 
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
Proves mixtes
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Simulation to appreciate the importance of interpersonal communication to team effectiveness.
Sessió Magistral Introduction of the topics of the program by the instructor.
Avantprojecte Observation and coaching of instructors that act as technical coaches in the integrated design projects of the Chemical Engineering program.
Debats Debates based on a few topics of the program and driven by students.
Presentacions / exposicions Oral presentation of projects' results.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Avantprojecte
Description
It is strongly recommended that students check their findings periodically with the help of the instructor and other people who will support the project from the School.

Avaluació
  Description Weight
Avantprojecte Final report 35%
Presentacions / exposicions Oral presentation of projects' results 15%
Proves mixtes Test 50%
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica Matthew McKay; Martha Davis; Patrick Fanning, Messages: The Communications Skills Book, 3rd edition, 2009, New Harbinger Publications

Complementària Kerry Patterson; Joseph Grenny; Ron McMillan; Al Switzler, Crucial Conversations: Tools for Talking When Stakes Are High, 1st edition, 2002, McGraw-Hill
Marshall B. Rosenberg, Nonviolent Communication: A Language of Life, 2nd edition, 2003, PuddleDancer Press
Martha Davis; Kim Paleg; Patrick Fanning, The Messages Workbook: Powerful Strategies for Effective Communication at Work & Home, 1st edition, 2004, New Harbinger Publications

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
LIDERATGE D'EQUIPS/20685119


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.