DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PROCESSOS DE SEPARACIÓ AVANÇATS Codi 20695103
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
Adreça electrònica laureano.jimenez@urv.cat
guillem.gilabert@urv.cat
bartosz.tylkowski@urv.cat
fatemeh.rostami@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
GILABERT ORIOL, GUILLEM
TYLKOWSKI , BARTOSZ
ROSTAMI , FATEMEH
Web
Descripció general i informació rellevant Es profunditza o s'introdueix en continguts en processos de separació, en concret en el més avançats en els processos industrials actuals com ara: lixiviació, extracció, assecat, cristal·lització, macrofiltració microfiltració, ultrafiltració, nanofiltració, osmosi reversa, diàlisi. Electrodiàlisi, pervaporació, resines de bescanvi iònic permeació de gasos i, integració de processos. Finalment també es presenta la síntesi i fabricació de membranes i la microencapsulació. D'altra banda, també es van incloure estratègies de modelització avançades per al disseny, la velocitat i l'optimització d'estratègies de separació avançada en estat estacionari (per exemple, simulació de petrolis, simulació de sòlids, destil·lació extractiva, destil·lació reactiva, separació de swing de pressió, destil·lació azeotròpica ...) i els aspectes fonamentals associats amb el disseny. d’unitats que utilitzen el modelatge dinàmic (per exemple, CSTR, PFR…). Per obtenir aquests resultats s’utilitzen les eines de modelatge AspenPlus, AspenHysys i / o SuperPro.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A3.3 Conceptualitzar models d'enginyeria, aplicar mètodes innovadors en la resolució de problemes i aplicacions informàtiques adequades, per al disseny, simulació, optimització i control de processos i sistemes (I3)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especializats, de manera clara i sense ambigüetats.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Determina la tecnologia de membranes per utilitzar segons les espècies a separar
Selecciona el material, estructura i configuració adequats de la membrana d'acord als compostos involucrats.
 A1.2 Comprova a través de la simulació per ordinador els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A2.2 Aplica nous conceptes d'operació i producció sostenible al disseny i operació de les operacions de separació.
Tria les condicions òptimes per a la producció de la membrana relacionats amb l'aplicació final.
 A3.1 Selecciona l'operació de separació adequada atenent a les característiques del problema.
 A3.2 Dissenya equips d'extracció o de lixiviació
Dissenya processos d'assecatge de sòlids
Dissenya columnes d'adsorció, intercanvi iònic i cromatografia
Dissenya equips de cristal • lització
Connecta el tipus de mòdul amb l'aplicació i el material de la membrana.
 A3.3 Estableix el rang adequat de les condicions de funcionament per a cada procés i problema de separació.
Dissenya materials a utilitzar en la producció de membranes amb propietats específiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral molt estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit molt estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Lixiviació i extracció
2. Separacions a llits fixos (adsorció, intercanvi d'ions i cromatografia).
3. Processos de separació per membranes (Configuracions i mòduls. Macrofiltración. Microfiltració (MF), Ultrafiltració (UF), Nanofiltració (NF). Osmosi Inversa (RO). Diàlisi. Electrodiàlisi. Pervaporació. Resines d'intercanvi iònic. Integració amb altres processos . Síntesi i fabricació de membranes.
4. Modelatge rigorós i optimització de processos avançats de separació en estat estable utilitzant AspenPlus i / o AspenHysys i / o SuperPro: modelatge de petroli, maneig de sòlids (distribució de mida de partícula), destil·lació extractiva, destil·lació reactiva, separació per canvi de pressió, destil·lació azeotròpica ...
5. Modelatge dinàmic de processos reactius utilitzant AspenPlus i / o AspenHysys: CSTR, PFR. Ajust dels paràmetres de control.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1.1
A2.2
A3.1
20 39 59
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
13 15 28
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
17 30 47
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
3 3 6
Proves orals
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
1 1 2
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció del curs i definicions bàsiques
Sessió Magistral Classes magistrals descriptives
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Trobades, fora de l'aula (despatx 301), individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat
convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Si desitges/necessites tutorització, envia'm un e-mail (laureano.jimenez@urv.cat), truca'm (977558643) o pose't en contacte amb mi a través de skype (Laureano Jimenez) per programar una reunió. Despatx 219 (Departament d'Enginyeria Química). Les classes i l'examen es faran al Laboratori 304. Contacte Guillem Gilabert: guillem.gilabertoriol@dupont.com o via Moodle. Despatx 221.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
Resoldre casos pràctics (2-3). Lliurament a través de moodle.
Penalitza el lliurament fora de termini
25%
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
Prova individual final amb una qualificació mínima de 4.0/10, per tal de calcular la qualificació final. La MH es determinarà per les qualificacions de les proves individuals a l'aula. 25%
Proves orals
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
Exposició oral 15%
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
Resolucio d'examens amb preguntes teòriques i de resolució d'exercicis 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal obtenir un 4 a cada part com a mínim per poder fer promig a la primera convocatòria. En la segona cal repetir les avaluacions no superades fins al moment, en cas de tenir dret a promig i no arribar al 5,0


Fonts d'informació

Bàsica M. Mulder, Basic Principles of Membrane Technology, 2nd, Kluwer Academic
Foo, Dominic, Chemical Engineering Process Simulation, 1st, Elsevier
Hanyak, Michael Edward, Chemical process simulation and the Aspen HYSYS software, 1st, Bucknell University
Schefflan, Ralph, Teach yourself the basics of Aspen plus, 1st, Wiley-Blackwell
Luyben, William L., Distillation design and control using Aspen simulation, 1st, John Wiley & Sons
Puigjaner, Luis; Ollero, Pedro; De Prada, Cesar y Jiménez, ESTRATEGIAS DE MODELADO, SIMULACION Y OPTIMIZACION DE PROCESOS QUIMICOS, 1st, SINTESIS

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent