DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES I Codi 20695105
Ensenyament
Enginyeria Química (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
Adreça electrònica laureano.jimenez@urv.cat
carmenmaria.torres@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu del curs és dissenyar processos i productes utilitzant eines de programació avançades de matemàtiques i de simulació de processos. El curs es centrarà en la resolució de casos de diferents tipus (continus, discontinus) de diferents sectors (química, petroquímica, farmacèutica ...) i que afecten a productes d'alt/baix valor afegit. Això es farà amb Excel, AspenPlus, AspenHysys, i / o SuperPro.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.4 Saber establir models matemàtics i desenvolupar-los mitjançant la informàtica apropiada, com a base científica i tecnològica per al disseny de nous productes, processos, sistemes i serveis, i per a l'optimització d'uns altres ja desenvolupats. (G5)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
 A3.2 Dissenyar productes, processos, sistemes i serveis de la indústria química, així com l'optimització d'uns altres ja desenvolupats, prenent com a base tecnològica les diverses àrees de l'enginyeria química, comprensives de processos i fenòmens de transport, operacions de separació i enginyeria de les reaccions químiques, nuclears, electroquímiques i bioquímiques (I2)
 A3.4 Tenir habilitat per solucionar problemes que són poc familiars, incompletament definits, i tenen especificacions en competència, considerant els possibles mètodes de solució, inclosos els més innovadors, seleccionant el més apropiat, i poder corregir la posada en pràctica, avaluant les diferents solucions de disseny (I4)
 A3.6 Dissenyar, construir i implementar mètodes, processos i instal•lacions per a la gestió integral de subministraments i residus, sòlids, líquids i gasosos, en les indústries, amb capacitat d'avaluació dels seus impactes i dels seus riscos (I6)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
 B5.1 Realitzar la recerca apropiada, emprendre el disseny i dirigir el desenvolupament de solucions d'enginyeria, en entorns nous o poc coneguts, relacionant creativitat, originalitat, innovació i transferència de tecnologia. (G4)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.2 Resol problemes de disseny de processos discontinus i afins.
 A1.4 Domina l'anàlisi i disseny de processos industrials en l'àmbit de la indústria química i afí, mitjançant l'aplicació de metodologies de disseny i simulació.
 A2.2 Entén l'impacte de l'enginyeria en el context social / global, incloent les implicacions ètiques de les decisions preses.
 A3.1 Proposa i avalua diferents alternatives per millorar un procés, seleccionant la millor d'elles considerant diversos criteris simultàniament, tot i que la informació disponible sigui limitada.
 A3.2 Coneix la naturalesa complexa del disseny de processos i productes i la seva relació amb la resta d'aspectes de l'enginyeria.
 A3.4 Es habitua a enfrontar-se a buscar solucions a problemes poc definits, a buscar solucions innovadores als mateixos
 A3.6 Entén l'impacte i els riscos preses en el medi ambient de les decisions preses durant la fase d'enginyeria de procés i producte.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés i les seves necessitats d'aprenentatge.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Disseny de processos:
Introducció: particularitats de la indústria química i de procés.
Ús de simuladors modulars seqüencials.
Ús de simuladors modulars simultanis.
Disseny de processos discontinus: mida del lot, nombre de lots ...
Resolució de casos: variables de disseny, anàlisi de sensibilitat, models simplificats ...

2. Disseny de producte:
Introducció: què és i què no és disseny de producte.
Mètriques d'avaluació del producte: ambientals, qualitat, seguretat, cost, durabilitat, temps de sortida al mercat ...
Presa de decisions multicriteri: metodologies per a l'avaluació d'alternatives.
Estudi de caos:
Sectors: indústria farmacèutica, química, petroquímica ...
Continuos o processos per lots

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.4
1 2 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3.2
B4.1
C1.2
13 26 39
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A3.1
A3.4
30 30 60
Atenció personalitzada
C1.1
C2.1
1 2 3
 
Proves pràctiques
A1.2
A1.4
A2.2
A3.1
A3.2
A3.4
A3.6
B1.1
B3.1
B4.1
B5.1
C1.1
C1.2
C2.1
3 4.5 7.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Si us plau, envieu un correu electrònic (laureano.jimenez @ urv.cat) per fixar hora i lloc per una reunió. Telèfon: 977-558643 Skype: laureanojimenez

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3.2
B4.1
C1.2
Resoldre casos pràctics (10-12). Lliurament a través de moodle.
Penalitza el lliurament fora de termini
35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.2
A3.1
A3.4

Resoldre problemes oberts i tancats de forma individual (10-12). Lliurament a través de moodle. Penalitza el lliurament fora de termini
35
Proves pràctiques
A1.2
A1.4
A2.2
A3.1
A3.2
A3.4
A3.6
B1.1
B3.1
B4.1
B5.1
C1.1
C1.2
C2.1


Prova individual final amb una qualificació mínima de 3.5/10, per tal de calcular la qualificació final.
30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica L. Puigjaner, P. Ollero, C. de Prada, L. Jimenez,, Estrategias de Modelado, Simulación y Optimización de Procesos. Químicos, Editorial Síntesis, 2006

juda / tutorials de les eines de programari utilitzades (Excel, AspenPlus, AspenHysys, SuperPro ...)

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DISSENY DE PROCESSOS I PRODUCTES II/20695106


 
Altres comentaris
Tenim la intenció d'utilitzar les eines de programari amb llicència (AspenPlus, HYSYS, SuperPro ..) disponibles a l'aula d'informàtica situada al primer pis i al soterrani de la biblioteca. També disponible al Laboratori 304.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent